سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۲
شاعران کرمانشاهی مقیم پایتخت تریبونی برای شعر استان باشند

اصغر عظیمی‌مهر شاعر کرمانشاهی، گفت: شاعران کرمانشاهی مقیم پایتخت مانند محمدسعید میرزایی و بیژن ارژن، می‌توانند تریبون قدرتمندی برای معرفی شعر کرمانشاه در پایتخت باشند و توقع نقش‌آفرینی بیشتری از آنان می‌رود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کرمانشاه، «اصغر عظیمی‌مهر» شاعر کرمانشاهی اردیبهشت‌ماه ١٣٥٨ در این شهر متولد شد. 11 عنوان کتاب به‌نام این شاعر به ثبت رسیده که 5 عنوان تاکنون به چاپ رسیده و دو عنوان هم آماده چاپ است. «همیشه حق با دیوانه‌­هاست»، «دوستت دارم امضای من است»، «منظوری نداشتم»، «شبی بدون تو و ساعتی که زنگ نمی­‌زد» و «همسایه خدا»، کتابب‌های به چاپ رسیده اوست. عظیمی‌مهر 6 مجموعه شعر هم گردآوری کرده­ که شامل شعرهایی در حوزه­‌های مختلف مانند عاشورا، دفاع مقدس در استان کرمانشاه، عملیات مرصاد و غیره است. او همچنین اشعار زیادی در وصف امام حسین (ع) سروده است.

این شاعر کرمانشاهی به‌تازگی یک کتاب جدید به‌نام «تابوت کیست این چمدانی که دست توست» را برای چاپ به انشارات نیماج تحویل داده­ است که البته زمان چاپ آن به دلیل شیوع ویروس کرونا و رکود صنعت چاپ و نشر مشخص نیست. با او درباره کتاب‌ها و فعالیت‌هایش به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه از نظر مخاطبان می‌گذرد.
 
درباره کتاب آماده‌ی چاپ خود بگوئید. چه عواملی مانع از انتشار آن تاکنون شده است؟

کتاب «تابوت کیست این چمدانی که دست توست» شامل 99 غزل اجتماعی و عاشقانه است و همه کارهای آن از جمله صفحه‌آرایی و اخذ مجوز انجام شده است اما با توجه به مشکلاتی که در صنعت چاپ و نشر به دلیل شیوع بیماری کرونا به‌وجود آمده، تاکنون به چاپ نرسیده است. تعطیلی نمایشگاه کتاب تهران و نمایشگاه استانی کتاب کرمانشاه و رکود صنعت نشر باعث شده که هم ناشران ضعیف شوند و هم انگیزه مولفین برای چاپ آثار جدید پایین بیاید.

 
چه زمانی منتظر چاپ این مجموعه باشیم؟
 
کتاب‌های در دست چاپ من با پایان کرونا قطعا طی مدت کوتاهی چاپ خواهند شد، اما اینکه چه مدت لازم است که وضعیت نشر دست کم به نقطه قبل از کرونا برگردد، نیاز به کار کارشناسی دارد. اما شخصا معتقدم آسیبی که کرونا در طی یک سال اخیر به اکثر حوزه‌ها و از جمله حوزه نشر وارد کرده است، در بازه زمانی کمتر از یک دهه جبران پذیر نیست. با اتخاذ تصمیماتی مناسب برای خارج شدن صنعت چاپ و نشر، حمایت مالی از ناشران و به عبارتی نرم‌­افزاری شدن ذهن جامعه می‌­توان این صنعت را از رکود خارج کرد.

از شما بیشتر به‌عنوان غزل‌سرا یاد می‌شود. در دیگر قالب‌های شعری هم شعر می‌سرائید؟

در کشور بیشتر با «غزل» شناخته شده‌ام، ولی در دیگر قالب‌های شعری رایج از جمله قصیده، دوبیتی، آزاد، مثنوی و غیره هم، بله؛ شعر سروده‌ام.
 
اثر شما در سی‌وپنجمین دوره «شب شعر عاشورا» که در پاییز جاری در شیراز برگزار شد، در ردیف آثار برتر قرار گرفت. در مورد این اثر توضیح دهید.

شب شعر عاشورا همه ساله در ایام اربعین به‌میزبانی شیراز برگزار می‌شود و به‌عنوان باسابقه‌ترین آیین ادبی کشور امسال سی و پنجمین دوره آن برگزار شد. در این دوره یک قصیده عاشورایی به نام «عکس کربلا» را به جشنواره ارسال کردم که در ردیف آثار برتر قرار گرفت.

همچنین اثر ارسالی دیگرم در نخستین جشنواره شعر «پیام رحمت» با محوریت پیامبر اسلام (ص) که به‌صورت مجازی به میزبانی شهرداری ارومیه برگزار شد، به عنوان اثر برتر و مقام اول انتخاب و معرفی شد.
 
 
به ‌عقیده شما چرا برخی از شعرا و نویسندگان بومی رغبت چندانی به نقد آثارشان ندارند. این رفتار در دور شدن مخاطب از شاعر و نویسنده، تا چه اندازه تاثیرگذار است؟
 
در هر حوزه و عرصه­‌ای اگر فرد دلبسته واقعی آن باشد و فلسفه و چیستی آن عرصه را درک کرده باشد، هیچگاه قائل به اینکه من بالا و بهترین هستم، نخواهد بود. شاعر و نویسنده‌­ای موفق خواهد بود که انتقادپذیر باشد و مسیر درست را انتخاب کند تا بتواند از انتقادها و ایرادها در بهبود روند کاری و آثار بعدی خود استفاده کرده و ذهن مخاطب را شیفته آثار خود کند.
 
از شاعران بومی استان که مقیم پایتخت هستند، در زمینه معرفی شعر و فرهنگ کرمانشاه چه انتظاری دارید؟

از شاعران تاثیرگذار کرمانشاهی که به پایتخت مهاجرت کرده‌اند، به ویژه دو نماینده ارزشمند و دوستان خوبم، محمدسعید میرزایی و بیژن ارژن، توقع می‌رود در کنار تلاش برای رشد موقعیت شعری خود، تریبون قدرتمندی نیز برای شعر کرمانشاه در پایتخت باشند. البته این صحبت من نافی اقداماتی که این دو عزیز تاکنون انجام داده‌اند، نیستاما همانطور که گفتم توقع نقش‌آفرینی بیشتری از آنان می‌رود؛ شبیه آنچه که سعید بیابانکی برای حمایت از شعرای جوان اصفهان و عبدالجبار کاکایی و بهروز یاسمی برای شعر ایلام انجام می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها