چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶
انتظار از کتاب و نویسنده‌ها در زمینه شهدای هسته‌ای بیشتر از حوزه‌های دیگر است

مدیر مرکز تولید متن سازمان سینمایی حوزه هنری گفت: انتظار از کتاب و نویسنده‌ها در حوزه شهدای هسته‌ای خیلی بیشتر از حوزه‌های دیگر است، زیرا خوانش این کتاب‌ها می‌تواند زمینه انگیزشی جدی برای جامعه هدف ایجاد کند و آنها را به جلو براند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،  تلاش‌ و فعالیت‌های دانشمندان هسته‌ای با تاریخ ما عجین شده است، لذا نوشتن کتاب در مورد ابعاد شخصیتی این اندیشمندان بزرگ و بیان مختصات تلاش‌های آنها کاری بس ارزشمند است، چراکه ویژگی شخصیتی بزرگی در این افراد نهفته و این وظیفه نویسندگان را سنگین می‌کند، پس باید کارهایی بزرگ و ارزشمند انجام شود. در این زمینه به گفت‌وگو با سید محمد حسینی، مدیر مرکز تولید متن سازمان سینمایی حوزه هنری پرداخته‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.
 
حسینی در رابطه با کتاب‌هایی که درمورد شهدای هسته‌ای نوشته شده است، گفت: در زمینه انتشار کتاب و تولید آثار در حوزه دفاع مقدس، مدافعان حرم و همچنین شهدای هسته‌ای متأسفانه پیشرفت چشمگیری وجود نداشته و کتاب‌های جدی در این زمینه تولید نشده، البته برخی آثار فاخر نیز در این زمینه تولید شده که ارزشمند هستند، ولی کافی نیست و این جریان می‌تواند یک موج جدی باشد، حتی می‌توان مسابقات تلویزیونی و برنامه‌های جنبی در نظر گرفت. چون خوانش کتاب‌های از این دست می‌تواند زمینه انگیزشی جدی برای جامعه هدف ایجاد کند و آنها را به جلو براند به همین دلیل جای کار بسیاری وجود دارد.
 
وی اظهار کرد: به عنوان کسی که مخاطب این کتاب‌ها هستم خیلی کم کتاب‌هایی می‌بینم که در حوزه دانش هسته‌ای پرداخته شده باشد. انتظار از کتاب و نویسنده‌ها در این حوزه خیلی بیشتر از حوزه‌های دیگر است، زیرا سینما و تلویزیون هم متعاقب آنها رشد می‌کنند، یعنی اگر کتاب‌های مناسب و فاخری وجود داشته باشند، این‌ها به عنوان رفرنس‌ها می‌توانند تأمین و تکمیل‌کننده مسیری باشند که سینما و تلویزیون می‌خواهند طی کنند.
 
مدیر مرکز تولید متن سازمان سینمایی حوزه هنری با بیان اینکه شهدا مظلوم هستند و این مظلومیت در شهدای هسته‌ای چندبرابر است، عنوان کرد: این مظلومیت‌ها در حدی است که عموماً کسانی که حتی به آنها نزدیک هستند آنها را نمی‌شناسند، چون نباید شناخته شوند و در مظلومیت و عزلت برای کشورشان کار می‌کنند و این مظلومیت مضاعف ایجاد جذابیت می‌کند و می‌تواند زمینه داغ‌تر و گرم‌تر شدن نویسندگی در این حوزه را فراهم کند.
 
وی در ادامه به آشنایی و رفاقتی که به واسطه همکلاسی و همشهری بودن با شهید احمدی روشن داشته اشاره کرد و افزود: علی‌رغم آشنایی که وجود داشت، تا زمان شهادت شهید احمدی روشن نمی‌دانستم که مشغول به انجام چه کاری است و چقدر انسان مهمی است.
 
حسینی بیان کرد: دانشمندان هسته‌ای نمونه افرادی هستند که در عزلت زاهدانه و یک گوشته‌نشینی اختیاری، رضایت خدا را جلب می‌کنند و با توجه به اینکه زمینه فعالیت‌های مادی برایشان فراهم‌تر از خیلی‌های دیگر است، یعنی کافیست اراده کنند و کشور مقصد را انتخاب کنند تا به راحتی زندگی توأم با رفاه و امنیت را داشته باشند، اما اینجا زاهدانه ایستاده‌اند و در خط مقدم برای اعتلای اسلام ایستادگی می‌کنند.
 
وی به کتاب «شهدای علم» به عنوان کتابی که در رابطه با شهدای هسته‌ای تألیف شده اشاره کرد و گفت: در حوزه دفاع مقدس، اهل قلم خیلی جلوتر از سینما هستند، بخصوص در رابطه با سبک جدید خاطره‌نویسی که در کتاب‌های دفاع مقدس شاهد هستیم، بنظر می‌رسد آثار جذابی را می‌تواند با خودش داشته باشد و مخاطبان را با خود همراه کند، اما متاسفانه در این زمینه خیلی کم‌‌کاری صورت گرفته است و جا برای کار بسیار وجود دارد.
 
وی افزود: متأسفانه یا خود کتاب‌ها از سطح و تراز مناسبی برخوردار نبوده‌اند، یا معرفی آنها جدی نبوده و یا عرضه مناسبی نداشته‌اند، اما در هر صورت به دست بنده به عنوان یک مخاطب جدی کتاب نرسیده و هنوز منتظرم که بخوانم و چشمانم تمنا می‌کند که همچین اثری را ببینم و بخوانم، اما هنوز این اتفاق نیافتاده و خیلی در این زمینه از خلأ جدی برخورداریم.
 
مدیر مرکز تولید متن سازمان سینمایی حوزه هنری عنوان کرد: در حوزه دفاع مقدس، نگارش خاطرات و کتاب‌های جدید با قلم نویسندگان برجسته از جمله خانم ضرابی‌زاده، آقای حسام و دیگر نویسندگان را داریم که گاهی طعم رمان‌گونه دارند و مخاطب را با خود همراه می‌کنند که با خوانش آنها با خاطرات، عواطف و احساسات شخصیت نزدیک می‌شویم. اما شاید بخشی از نشدن‌ها و نرسیدن‌ها در حوزه کتاب برگردد به اینکه بخش عمده‌ای از اطلاعاتی که مربوط به اشخاص است، جزء اطلاعات طبقه‌بندی شده کشور به حساب می‌آید که نمی‌شود به آنها دسترسی پیدا کرد.
 
وی تصریح کرد: اما در وجه عمومی هم دچار کم‌کاری هستیم و متأسفانه در مفاهیم کتاب، واژه‌هایی که از سویدای درون و انگیزش توأم با شعور نویسنده همراه باشد بیرون نمی‌آید و معمولاً واژه‌هایی که بسیار شنیده شده، مثل ضبط صوت روی صفحه پرتاب شده و به ذهن مخاطب منتقل می‌شود و این واژه‌های تکراری به مرور آزاردهنده می‌شود، در حالیکه جوانان خوش‌قلمی داریم که می‌توانند این فضا را تکان دهند و ما را با شگفتی مواجه کنند. به عنوان مثال کار پایانی خانم غفار حدادی درمورد شهید محسن وزوایی که با عنوان «محسن عزیز» منتشر شده است، خیلی خویشاوندی نزدیکی با شهید احمدی روشن دارد و اگر خانم غفارحدادی کتاب بعدی خود را درباره شهید احمدی روشن بنویسد، حتماً کتاب خوش فکری خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها