دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹
رتبه‌بندی واحدهای چاپ گامی بلند در توسعه صادرات پایدار است

دبیر اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ معتقد است؛ رتبه‌بندی واحدهای چاپ در کشور یکی از مهمترین فرایندها برای بهبود و توسعه کسب‌و‌کار و توسعه پایدار صادرات در بخش چاپ، نشر و بسته‌بندی است.

امیر‌هومن محمدی، دبیر اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به خبر رتبه‌بندی واحدهای زیر‌ پوشش این اتحادیه درباره اهمیت این فرایند گفت: رتبه‌بندی را می‌توان یک نوع مقیاس‌گذاری، برای تعیین توان تولید و تضمین کیفیت و کمیت سازمان‌ها در ارائه خدمات و دفاع از حقوق مشتریان و مصرف‌کنندگان دانست.
 
وی افزود: در ایران ارائه خدمات به مشتریان و مصرف‌کنندگان، از سوی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری برای پیمانکاران، شرکت‌ها و سازمان‌ها ارائه می‌شود و خوشبختانه مدتی است که این موضوع، بیشتر مورد توجه قرار گرفته و کسب‌و‌کا‌رهایی نیز در این رابطه به‌وجود آمده‌است.
 
محمدی با اشاره به اهمیت رتبه‌بندی در صنعت چاپ، توضیح داد: با توجه به قدمت صنعت چاپ در ایران، شاید این روند باید از مدت‌ها پیش اعمال و اجرا می‌شد؛ خوشبختانه اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی ایران طی یک برنامه‌ریزی و تحقیقات داخلی و بین‌المللی به زودی این روند را به مرحله اجرایی خواهد رساند.
 
وی درباره چگونگی انجام این طرح گفت: با توجه به تخصصی بودن صنعت چاپ، برای رتبه‌بندی، علاوه بر اهمیت نیروی متخصص فنی و مهندسی، کّم و کیف امکانات فنی و نرم‌افزاری چاپخانه‌ها نیز ارزیابی  و طیف گسترده و وسیعی را شامل می‌شود.
 
محمدی درباره فواید رتبه‌بندی واحد‌های مختلف صنعت چاپ، عنوان کرد: این کار فواید بسیاری دارد و نشانگر اعتبار یک شرکت است، قدرمسلم آن است که شرکت‌هایی که رتبه بهتری در مقایسه با  سایر شرکت‌ها، در جذب مشتری دارند موفق‌تر هستند و ارجحیت دارند که نشانه تخصص و تجربه شرکت است.

پنجره‌ای به بازارهای جهانی
دبیر اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ، در پاسخ به سوال ایبنا درباره ضرورت رتبه‌بندی واحد‌های چاپ، توضیح داد: رتبه‌بندی، برای اعضای این اتحادیه الزامی نیست اما باید بدانیم در بخش داخلی شرکت‌ها، سازمان‌ها و نهادهای معتبری که مشتریان اصلی چاپخانه‌ها هستند توجه و اهمیت ویژه‌ای به رتبه‌بندی خواهند داشت و در بخش بین‌المللی بدون شک، رتبه‌بندی، یک محور اصلی و اساسی برای حضور در بازارهای بین‌المللی است. رتبه برتر، برای شکل‌گیری همکاری چاپخانه‌ها با سفارش‌دهندگان بین‌المللی، امتیاز محسوب می‌شود.        
 
وی با بیان اینکه اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی ایران با ارائه اسامی واحدهای برتر در وب‌سایت و بانک‌های بین‌المللی، پنجره‌ایی به بازارهای جهانی برای این واحدها باز خواهد کرد، گفت: در این زمینه مذاکرات گسترده‌ای با بزرگ‌ترین و معتبرترین بانک‌های اطلاعاتی تخصصی جهان انجام شده است تا شرایط کار و سفارش‌گیری همکاران با سهولت و آسانی همراه باشد.

وی همچنین درباره نتایج رتبه‌بندی چاپخانه‌ها در آینده نزدیک برای اهالی چاپ افزود: این نتایج بسیار گسترده‌تر از این است که بخواهیم اکنون به آن بپردازیم؛ از‌جمله نتایج آن امکان شرکت در مناقصات دولتی و برخورداری کسب‌‌و‌کار‌ها از امتیاز‌‌ رتبه‌بندی برتر برای تولید است؛ علاوه‌براین چاپخانه‌های دارای رتبه، می‌توانند با شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی طرف قرار‌داد قرار بگیرند؛ به‌عبارت دیگر، دولت فقط مجاز است با واحدهایی قرارداد ببندد که رتبه داشته باشند.

دبیر اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ گفت: حتی اگر چاپخانه‌ای قصد شرکت در مناقصه‌ها یا انعقاد قرارداد با سازمان‌های دولتی را ندارد، رتبه‌بندی موجب می‌شود، سرمایه‌‌گذاران و اشخاص از امکانات و توان مجموعه‌ها، آگاهی پیدا کنند و با خیالی آسوده‌تر با چاپخانه‌ها وارد معامله شوند؛ همچنین رتبه‌بندی، به فعالیت‌ و برند چاپخانه‌دار در بازار کمک زیادی می‌کند و زمینه‌ساز رونق مضاعف کسب‌و‌کار آن‌ها می‌شود.

سهولت مقایسه چاپخانه‌ها
محمدی درباره مزیت دیگر رتبه‌بندی برای چاپخانه‌ها بیان کرد: سهولت مقایسه چاپخانه‌ها در بخش تخصصی، تولید و کاهش هزینه و ضایعات در تولیدات، برخی از مزیت‌های رتبه‌بندی واحد‌های صنعت چاپ است، رتبه‌بندی دورنمای کلی از وضعیت یک واحد چاپی را به‌دست می‌دهد، از این رو به راحتی می‌توان نقاط ضعف و قوت یک مجموعه را شناسایی کرد.
 
وی با طرح این موضوع که نتیجه رتبه‌بندی، صادرات پایدار در حوزه چاپ و نشر و بسته‌بندی است، ادامه داد: در این کار با کسب اطلاعات و فراهم آوردن امکان لازم، توسعه و پیشرفت واحدهای صادراتی و ثبات آن‌ها فراهم می‌شود و چاپخانه‌‌ها می‌توانند در شرایط شفاف‌تری با یکدیگر رقابت کنند.
 
محمدی ادامه داد:‌ بی‌تردید دانستن رتبه واحدهای چاپی برای مشتریان و سفارش‌دهندگان در صنعت چاپ و نشر همچنین صنعت بسته‌بندی، از جوانب مختلف از‌جمله اقتصاد کشور، اقتصاد صنعت چاپ همچنین برای خریدار و فروشنده بسیار مهم و حائز اهمیت است. اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی برای این منظور سامانه اطلاعات عوامل نظام فنی و اجرایی را نیز ارائه خواهد کرد.
 
وی برندسازی را از دیگر نتایج رتبه‌بندی واحد‌های صنعت چاپ دانست و افزود: نکته مهم برای صنعت چاپ و بسته‌بندی ایران که اتحادیه صادرکنندگان سال‌ها برای آن زحمت و مشقت کشیده، ایجاد برند و کسب نام و جایگاه در عرصه بین‌المللی است؛ زیرا معتقدیم رتبه‌بندی دقیق، صحیح و کاربردی، به بهبود مستمر برند صنعت چاپ و بسته‌بندی کشور کمک بسیار بزرگی است. اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی ایران، با تلاش، پشتکار و بهره‌گیری از کارشناسان خارجی و داخلی بر آن است این مهم را به تحقق رساند تا صنعت چاپ، نشر و بسته‌بندی با سرعت بیشتری در منطقه به جایگاه اصلی خود باز گردد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها