سه‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲
قرنطینه هوشمندانه راه‌حل اصلی مبارزه با کروناست

نویسنده کتاب «تحلیلی بر بحران کووید 19 در ایران و جهان»، گفت: لازم نیست همه جامعه را قرنطینه کنیم. برای مثال اگر بتوانیم یک میلیون نفر را در هفته قرنطینه کنیم، از آمار مبتلایان به میزان چشمگیری کم کرده‌ایم؛ به شرطی که این نوع قرنطینه هوشمندانه باشد.

حسین قناعتی؛ نویسنده و رئیس اتاق فکر ستاد فرماندهی بحران کرونا استان تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به بهانه انتشار کتاب «تحلیلی بر بحران کووید 19 در ایران و جهان»، بیان کرد: این اثر با نگرش واقع‌بینانه‌ای به رشته نگارش درآمده است. با توجه به تجربه‌های کسب شده در سال‌های دفاع مقدس و تجربه دفاع علیه حملات شیمیایی، با شیوع کووید 19 پی بردیم که ما در آستانه بحران خطرناکی هستیم.
 
وی افزود: با شیوع ویروس جدید کرونا و پس از آن، بخش مهم این پاندمی مغفول ماند و ما در این اثر تلاش کردیم نظریه‌های مهمی را درج کنیم. به همین دلیل تمرکز خود را بر مباحث مدیریتی و تئوری‌های موجود برای گذر از بحران کرونا گذاشتیم.
 
قناعتی گفت: ما در جنگ تجربه حملات شیمیایی را پشت‌سر گذاشتیم و پی بردیم که فعالیت‌های تئوری نقش بسیار مهمی در ارزشیابی عملیات مقابله با حملات شیمیایی دارد. این اثر شامل 15 فصل است که در یک فصل به تاریخچه مقابله با بحران پیش از انقلاب اسلامی تاکنون و نقاط ضعف و قوت آن در کشور پرداخته شده است. همچنین پیشنهادات مهمی برای یافتن منطقی‌ترین راه‌حل مدیریت بحران در این فصل آمده است.
 
این پزشکِ نویسنده تأکید کرد: یکی از مهمترین موضوعاتی که در کتاب درج شده، مربوط به نقش فناوری اطلاعات در مدیریت کرونا است. امروزه در دنیا با کمک فناوری اطلاعات، کارهای بزرگ و ارزشمندی را  برای بیماریابی و قرنطینه فعال و هوشمند انجام می‌دهند. به اعتقاد من لازم نیست همه جامعه را قرنطینه کنیم. برای مثال اگر بتوانیم یک میلیون نفر را در هفته قرنطینه کنیم از آمار مبتلایان به میزان چشمگیری کم کرده‌ایم، به شرطی که این نوع قرنطینه هوشمندانه باشد.
 

 
به گفته قناعتی، کشورهایی چون کره و سنگاپور کمک‌های زیادی از فناوری اطلاعات برای مهار کرونا گرفته‌اند که ما هم راه‌های اعمال آن را در این کتاب درج کرده‌ایم. یکی دیگر از موضوعات درج شده در کتاب «طبابت از راه دور» است. همچنین سیاست‌گذاری در دوره کرونا و عملکرد کشورهای دیگر در این دوران به‌طور کامل مورد بحث قرار گرفته است. روزشمار کرونا در ایران دیگر موضوعی بوده که در کتاب تحلیل‌های فراوانی درباره آن شده است. در نتایج این تحقیقات ما فهمیدیم که چقدر در برخورد با کرونا رفتارهای تناقض‌آمیز داشتیم.

علم بهتر است یا ثروت؟
وی ادامه داد: همچنین نقش داروها در کرونا دیگر موضوع مهمی بود که در این اثر مورد بحث و ارزیابی قرار گرفت. در واقع ناآگاهی که در میان مردم در باب داروهای مورد استفاده برای درمان کرونا به‌وجود آمد، نتیجه انتشار اخبار و اطلاعات غلط از سوی برخی رسانه‌ها بود که در این کتاب به‌طور مفصل درباره آن بحث شده است. بحث اقتصاد و کرونا هم در کتاب مورد بحث قرار گرفته و نشان دادیم که کشورهایی که از سرمایه زیادی برخوردار بودند، باز هم نتوانستند در مقابل مهار شیوع ویروس کرونا ایستادگی کنند و ما فهمیدیم که در نهایت ثروت بهتر از علم و نیست و این علم است که زورش به ثروت می‌چربد. این اثر دارای راهکارهای عملیاتی است که مخاطبان اصلی آن مدیران و افرادی هستند که در رأس کار، برای مهار ویروس کرونا وارد عمل شده‌اند.


راست بگویید
رئیس اتاق فکر ستاد فرماندهی بحران کرونا استان تهران، با اشاره به راهکارهای مهم در مهار ویروس کرونا، گفت: یکی از راهکارهای اصلی این است که اخبار به‌صورت صادقانه گفته شود و از افراط و تفریط جلوگیری شود و حقیقت کرونا در جنبه‌های گوناگون گفته شود. کرونا نه داروی سنتی دارد و نه صنعتی؛ بنابراین تنها واکسنی است که می‌تواند در صورت طراحی درست انسان‌ها را نجات دهد. وظیفه دولت‌ها این است که با قدرت و  قاطعیت عمل کنند و از چندگانه بودن بپرهیزند.
 
همیاران دولت دست به‌کار شوند
قناعتی افزود: دولت باید از توان انجیوها و بسیج و همچنین دیگر نهادهای مردمی برای حل این بحران نهایت استفاده را کند. همچنین بیماریابی فعال انجام شود تا از تصویربرداری‌ها و آزمایشات بی‌مورد جلوگیری و اگر می‌خواهند تستی انجام دهند، به‌صورت هدفمند و هوشمند این کار انجام شود. پیشگیری، بیماریابی فعال و قرنطینه کردن هوشمند، راهکارهای اصلی برای جلوگیری از بحران کرونا است. 
 
وی با تشریح ارزیابی خود از محتوای منتشر شده در باب کرونا، بیان کرد: درباره طلاع‌رسانی، به لحاظ کمی اطلاع‌رسانی قابل‌قبولی داشته‌ایم و حساسیت‌هایی ایجاد شده است، اما به لحاظ کیفی شاهد وجود شکاف‌هایی بوده‌ایم. تاکنون تناقض در محتوای رسانه‌ها بسیار زیاد بوده و این باعث شده مردم اعتماد چندانی به محتوای منتشر شده، نداشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها