دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۷
توقف طرح توسعه‌ای شهرکتاب مشهد/ کاش «پاییزه کتاب» تمدید می‌شد

مدیر «شهرکتاب مشهد» گفت: باتوجه به مشارکت شهرداری مشهد و همچنین استقبال مردم از «پائیزه کتاب»، در صورتی که این طرح تمدید می‌شد، هم ما و هم مطمئنا مردم از آن استقبال می‌کردند.

ابراهیم بالاپژوه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی با اشاره به محدودیت‌ها و پروتکل‌های بهداشتی و همچنین تعطیلی‌ها با هدف مقابله با ویروس کرونا، گفت: کتابفروش‌ها، رسانه‌ها، مسئولان و اهالی کتاب باید از این فرصت استفاده کنند تا مردم را به مطالعه و کتابخوانی ترغیب و تشویق کنند.

وی با بیان اینکه باید از بسترهای اطلاع‌رسانی و تبلیغات به‌ویژه فضای مجازی مردم را به مطالعه دعوت کنیم، افزود: کتابفروش‌ها نیز باید در این زمینه به‌صورت غیرحضوری پشتوانه مناسبی برای تامین نیازهای فکری و کتاب‌های مورد نیاز مردم باشند.

مدیر «شهرکتاب مشهد» با بیان اینکه به دلیل کرونا و محدودیت‌هایش، به‌صورت ناخواسته اوقات فراغت بیشتری به وجود آمده است و بهترین زمان برای افزایش مطالعه مردم است، تصریح کرد: اگر متولیان امر کتاب و کتابخوانی در اطلاع‌رسانی و تبلیغات مناسب کتاب همت داشته باشند، قطعا مردم هم استقبال خواهند کرد.

کاش «پاییزه کتاب» تمدید می‌شد
وی با اعلام اینکه بر اساس اعلام موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران (مجری طرح پائیزه کتاب)، «شهرکتاب مشهد» در ردیف ششمین کتابفروشی پرفروش کشور در «پاییزه کتاب 99» قرار گرفته است، گفت: در این طرح حدود 5550 جلد کتاب به ارزش ریالی حدودا یک و نیم میلیارد ریال توسط مردم از این کتابفروشی خریداری شد.

بالاپژوه با اشاره به اینکه باتوجه به حال و هوای قرنطینه‌ای شهر و محدودیت‌های کرونا، خوشبختانه نسبت به دوره‌های گذشته از نظر جلدی و ریالی رشد چمشگیری داشته‌ایم، افزود: همچنان مانند طرح‌های گذشته کتاب‌های حوزه ادبیات به ویژه رمان، روانشناسی‌های فردی و خانواده، حوزه مدیریت و کسب‌وکار جزو پرفروش‌های پاییزه کتاب در شهر کتاب مشهد بوده‌اند.

مدیر «شهرکتاب مشهد» با تاکید بر اینکه به دلیل کرونا، تبلیغات وسیعی درخصوص ترغیب مردم به خرید غیرحضوری در طرح پاییزه کتاب داشته‌ایم، گفت: حجم قابل توجهی از خریدهای این دوره به‌صورت سفارش تلفنی یا از طریق شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی بوده است.

بالاپژوه همچنین در خصوص احتمالی تمدید طرح در مشهد بعد از تعطیلات دو هفته‌ای، یادآور شد: باتوجه به مشارکت شهرداری مشهد و همچنین استقبال مردمی، به نظر می‌رسد در صورت تمدید طرح مردم همچنان استقبال داشته باشند و ما نیز به عنوان یکی از کتابفروشی‌های فعال در این طرح اعلام آمادگی کرده و از تمدید آن استقبال می‌کنیم.

نمایشگاه مجازی کتاب دارای ابهام است
این فعال حوزه کتاب و کتابخوانی در خصوص مباحث مطرح شده در موضوع نمایشگاه مجازی، گفت: واقعا اطلاع ندارم دقیقا قرار است چه اتفاقی در این باره بیفتد و به نظر موضوع نمایشگاه مجازی دارای ابهام است.

مدیر «شهرکتاب مشهد» با بیان اینکه در واقع می‌توان گفت طرح‌های حمایتی موسسه خانه کتاب به نوعی یک نمایشگاه مجازی هستند، افزود: باید تلاش کنیم به‌صورت مستقیم تخفیف‌ها به دست مردم برسد.

بالاپژوه با اشاره به اینکه ارائه تخفیف‌هایی که در طرح‌هایی مانند پاییزه کتاب و یا هر طرح دیگری که تخفیف را به‌صورت مستقیم به دست مردم برساند، می‌تواند نمایشگاهی باشد که مردم از آن بهره‌مند می‌شوند، تصریح کرد: در این طرح‌ها با اختصاص تخفیف، عرضه کتاب‌های همه ناشران توسط کتابفروش‌ها، درواقع ضمن حمایت از کتابفروشی‌ها، باعث استقبال و خرید همه مردم و اهل کتاب می‌شود.

توقف طرح‌های توسعه‌ای شهر کتاب مشهد
وی با بیان اینکه کرونا و همچنین قبل از آن نوسانات اقتصادی در کشور باعث شد که طرح‌های توسعه ما در مشهد متوقف شود، گفت: برای افزایش شعب شهر کتاب در مشهد برنامه‌ریزی کامل صورت گرفته بود و حتی جانمایی آن نیز انجام شده بود که حداقل دو شعبه دیگر در این کلان شهر راه‌اندازی کنیم که فعلا صبر کردیم.

مدیر «شهرکتاب مشهد» با اشاره به اینکه هم اکنون دو شعبه فعال در نبش چهارراه ابوطالب به‌نام «شهرکتاب مشهد» و «شهرکتاب حافظ» در مجتمع تجاری اطلاس مشهد داریم، افزود: شهر کتاب چهارراه ابوطالب مشهد از نظر وسعت چهارمین شهرکتاب بزرگ کشور محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در این مجموعه با 800 مترمربع فضای فروشگاهی، یکی از پرمحصول ترین فروشگاه‌های کتاب هستیم، اضافه کرد: به دنبال آن هستیم که فضای بیشتری را برای اهل و مطالعه در شهر مشهد آماده کنیم.

بالاپژوه با اشاره به تنوع کتاب‌ها، کالا‌ها و محصولات فرهنگی قابل عرضه در شهرکتاب مشهد، تصریح کرد: در شرایط رضایت بخش، خوب و قابل قبولی قرار داریم اما قطعا اقناع کننده نیست و همیشه به دنبال افزایش خدمات و کیفیت به شهروندان هستیم.

مدیر «شهرکتاب مشهد» همچنین با اشاره به سالن چند منظوره‌ی که در شهرکتاب مشهد راه‌اندازی شده است، گفت: این سالن یکی از مجهزترین سالن‌ها برای برگزاری تئاتر، نشست، کارگاه و جلسات فرهنگی است که متاسفانه فعلا به دلیل بحث‌های کرونا قابل استفاده نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها