شنبه ۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷
اعتبار طرح‌های فصلی متناسب با میزان استقبال مردم از آنها نیست

«رخشان نوش‌آفرین» مسئول فروش کتاب‌فروشی «سرزمین کتاب» در شهرستان گرگان گفت: علی‌رغم شیوع کرونا و تمام محدودیت‌ها همچنان استقبال از کتاب خوب بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، هم‌زمان با برپایی هفته کتاب و کتاب‌خوانی، طرح پاییزه کتاب در سال جاری با شعار «دانایی، مانایی» با مشارکت 14 کتاب‌فروشی هم‌زمان با سراسر کشور در شهرستان‌های گرگان، گنبدکاووس و کردکوی در استان گلستان برگزار شد.

به همین بهانه و در آخرین ساعت‌های پایان طرح پاییزه کتاب که با آغاز طرح جامع دوهفته‌ای محدودیت‌های کرونایی مصادف شده به سراغ «رخشان نوش‌آفرین» مسئول فروش کتاب‌فروشی سرزمین کتاب در شهرستان گرگان رفتیم و با او که دانش‌آموخته مهندسی انرژی و علاقه‌مند به کتاب‌های رمان و فلسفه است، درباره موضوعاتی چون طرح پاییزه، محدودیت‌های اعمال‌شده در طرح جامع مقابله با کرونا، حضور و نقش مسئولان در طرح به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه ازنظر مخاطبان می‌گذرد.
 
تا ساعتی دیگر طرح پاییزه کتاب ۹۹ تمام می‌شود، لطفاً کمی درباره این دوره و میزان اعتبار و استقبال مردم بگوئید؟

اعتبار تخصیصی به کتاب‌فروشی ما برای پاییزه 3 میلیون و صد هزار تومان بود که همان روز اول به پایان رسید و پس از تماس‌های مکرر با خانه‌ی کتاب مرکز، یک‌میلیون تومان اعتبارمان را افزایش دادند که آن‌هم به ساعتی تمام شد.

با توجه به گفت‌وگویی که با خانه کتاب داشتم، گویا امسال به همه‌ی کتاب‌فروشی‌های مطرح اعتبار کم داده‌شده بود، البته به‌طور دقیق از کتاب‌فروشی‌های دیگر مطلع نیستم اما کتاب‌فروشی سرزمین کتاب گرگان که می‌توان گفت بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی استان گلستان است و در همه‌ی فصول با استقبال بسیار زیاد مردم می‌شود متأسفانه اعتبار تخصیصی کمی دارد.

ما برای حفظ اعتبار و نام کتاب‌فروشی در دیگر روزهای طرح خودمان 20 درصد یارانه خرید کتاب اعمال کردیم؛ هرچند به لحاظ اقتصادی به ضرر کتاب‌فروشی بود اما برای ما و به تصمیم مدیریت نام و اعتبار فروشگاه و رضایت مشتری‌ها مهم‌تر بود و اینکه وقتی به کتاب‌فروشی مراجعه می‌کنند با این جمله که اعتبار تخصیصی وزارت ارشاد تمام‌شده و تخفیفی نداریم روبرو نشوند.

درمجموع اگر بخواهیم به این اعتبارهای اندک و نامتناسب با ظرفیت کتاب‌فروشی‌ها و شهرها تکیه کنیم به‌مرور مشتری‌ها را از دست می‌دهیم و مردم نسبت به طرح‌های فصلی به اعتماد می‌شوند.

اما یک پرسش کلی دارم که آیا مسئولان شاهد استقبال مردم از طرح‌ها حتی در این دوران سخت کرونایی نیستند؟ مگر سامانه را روزانه رصد نمی‌کنند؟ در این شرایط کرونایی که جامعه نیازمند انرژی و امیدبخشی و دانایی است چه چیزی بهتر از کتاب و کتاب‌خوانی می‌تواند حال مردم را کمی بهبود ببخشد؟ پس چرا نه‌تنها اعتبارها را افزایش نمی‌دهند بلکه بعضاً کاهش هم می‌دهند؟
 
در روزهای گذشته و با اعلام ستاد کرونا کتاب‌فروشی‌ها مثل بسیاری از مشاغل موظف بودند رأس ساعت ۱۸ کارشان را تعطیل کنند، بازخورد این رویداد در بین همکارانتان و مردم با توجه به اینکه تقارن داشت با طرح پاییزه کتاب چه مواردی بود؟

کتاب‌فروشی‌ها در دوران قبل از کرونا چندان شلوغ و پرتردد هم نبودند و فضای سخت‌افزاری بزرگ کتاب‌فروشی ما امکان پذیرش مخاطبان را با رعایت دستورالعمل‌ها داشت. اما با تمام این موارد و تعطیلی در ساعت 18 امسال شاهد شلوغ‌ترین دوره بودیم و این ازدحام هم کار همکارانمان را دشوار کرد، درصورتی‌که اگر با محدودیت ساعت 18 روبرو نبودیم بی‌شک با یک توازن و آهنگ بهتری مشتری‌ها به کتاب‌فروشی می‌آمدند و می‌رفتند و هیچ‌گونه ازدحامی شکل نمی‌گرفت و خدمات‌رسانی بهتر و بیشتر می‌شد.
 

 
آینده قابل پیش‌بینی نیست اما می‌شود امیدوار بود و برنامه‌ریزی کرد، اگر کرونا همچنان ماندگار باشد و اگر عیدانه کتاب بنا باشد برگزار شود، چه پیشنهادهایی دارید؟

به نظر من هم ممکن است کرونا ماندگار باشد؛ هرچند پارسال به دلیل شیوع کرونا عیدانه برگزار نشد، امیدوارم تا عیدانه ی پیش رو کرونا تا آن موقع از بین برود یا لااقل دچار وضعیت قرمز که هم‌اکنون دچارش هستیم نباشیم و وضعیت اقتصادی مردم هم بهتر شده یا لااقل بدتر نشود.

درمجموع معتقدم کرونا فعلاً ماندگار است و این دوره‌ها هم باید ماندنی باشند تا مردم در دوران کرونا و بعضاً قرنطینه‌ها از کتاب و یارانه‌هایش نمانند و تنها تقاضای اعتبار بیشتر برای کتاب‌فروشی‌ها متناسب با ظرفیت کتاب‌فروشی و هر شهرستان را دارم.
 
به باور فرهیختگان و دوستداران کتاب، حضور و خرید مردم عادی را بسیار بیشتر از حضور مدیران و مسئولان در طرح‌ها می‌دانند، در حالی مدیران تصمیم سازند و شایسته است در خط مقدم دانایی و دانش‌افزایی باشند و این رویداد را تبلیغ کنند...نظر شما چیست؟

در رابطه با استقبال کم مدیران و مسئولان نسبت به مردم باید گفت که مسئولان برخلاف نامی که با خود حمل می‌کنند متأسفانه احساس مسئولیت کمتری دارند، حتی در همین مطالعه هم به نظرم از مردم کمتر می‌خوانند که خود بحث مفصلی دارد که اگر مجالی شد می‌توان به‌طور مبسوط درباره‌اش حرف زد و حتی نشست‌هایی برگزار کرد؛ اما درمجموع مردم خودشان راهشان را پیداکرده و می‌کنند و به‌قدر توان و نیاز قدم در راه دانایی و مانایی برداشته و برمی‌دارند.
 
برخی باور دارند تقارن برنامه‌های بیست و هشتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی با طرح پاییزه کتاب مناسب نیست. زیرا گویا تمرکز مسئولان بخصوص ارشاد بر روی هفته کتاب است و طرح را فراموش کردند. نظرات خود را بفرمایید؟

در این موردنظر خاصی ندارم و در ایام طرح هم گویا فقط یک‌بار تماس گرفته‌اند مبنی بر اینکه اقلام تبلیغاتی را نصب کنیم و دیگر هیچ؛ خودمان با تهران مدام تماس گرفتیم و برای افزایش اعتبار کتاب‌فروشی رایزنی کردیم.

اما در ادامه سؤال قبل این پرسش مطرح می‌شود که چرا مسئولان تمرکز بیشتری بر روی هفته کتاب که عموماً در همان فضاهای اداری خلاصه می‌شود نشان دادند تا طرح‌های مردم محور فصلی که متولی اصلی‌اش خودشان هستند؟ گویا فقط می‌خواهند ثابت کنند که ما هفته کتاب را گرم گرفتیم؛ اما درمجموع معتقدم که اگر این قد از زمان پایین مطالعه در کشور می‌نالند، وقتی می‌بینیم استقبال از خرید کتاب با توجه به تداوم طرح روزبه‌روز بیشتر شده، حمایت را بیشتر کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها