یکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱
«گردشگری در دسترس»؛ کتابی برای سازگاری شهر از منظر گردشگران دارای معلولیت

«علی عباسی» که این روزها آخرین کتاب خود با عنوان «گردشگری در دسترس» را به چاپ رسانده است، می‌گوید: با توجه به عضویت کشور ما در کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت، می‌بایست زمینه راهنمایی بخش‌های دولتی و خصوصی برای ارائه امکانات گردشگری در دسترس به تمامی شهروندان فراهم شود.

این مؤلف جوان در رابطه با کتاب «گردشگری در دسترس» که اثری است در رابطه با سازگاری شهری برای گردشگران دارای معلولیت و سالمندان، به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، گفت: نقش و اهمیت گردشگر در دنا حاضر بر کسی پوشیده نیست، چنانکه می‌توان گفت یکی از مهمترین صنعت‌هایی است که نقش پررنگی در شکوفایی اقتصادی و توسعه‌ پایدار کشورها ایفا کرده  و در آینده با سرعت بیشتر گسترش خواهد یافت.

وی افزود: همه کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه در حال رقابت با یکدیگر هستند تا با بهینه‌سازی خدمات و افزودن بر جذابیت‌‌های گردشگری خود، سهم بیشتری از درآمدهای بازار جهانی این صنعت را نصیب خود سازند. اهمیت این مسئله را می‌توان در بیانیه تسهیل سفر گردشگران که طی بیانیه مجمع عمومی سال 2009 میلادی سازمان جهانی جهانگردی ملل متحد به تصویب رسید، دید که بر اساس آن تسهیل سفر افراد دارای معلولیت، رکن اساسی سیاست‌های توسعه گردشگردی مسئولانه است. 
 

عباسی ادامه داد: البته گفتنی است جدای از گردشگران خارجی، گردشگران داخلی هم که دارای معلولیت هستند، نیاز به‌حق دسترسی مناسب جهت بهره مندی از امکانات و خدمات موجود در جامعه را همچون سایرین دارند و کشور ما با توجه به اینکه عضو کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت است، موظف است زمینه راهنمایی بخش‌های دولتی و خصوصی را برای اراه امکانات گردشگری در دسترس به تمامی شهروندان فراهم کند، چراکه از اساس، کنوانسیون، معلولیت را به عنوان یکی از موضوعات حقوق بشر به رسمیت می‌شناسد و آن را به عنوان ساختاری اجتماعی تلقی می‌کند نه یک ویژگی ذاتی فرد و بر رفع موانع اجتماعی از جمله موانع معماری، حقوقی و سازمانی تاکید دارد.

عباسی ادامه داد: بر اساس آمار رسمی حدود یک میلیارد فرد دارای معلولیت در دنیا وجود دارد. به عبارت دیگر نزدیک 15 درصد جمعیت جهان دچار یکی از ناتوانی‌های فیزیکی، مغزی یا حسی هستند. علاوه بر این آمار، موج جدیدی از پیری جمعیت در راه است. در سال 2009 بیش از 730 میلیون نفر بالای 60 سال، معادل 10 درصد جمعیت جهان، با افزایش 20 درصد نسبت به سال 2000 ثبت شده است. مطابق آمار داره امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد تا سال 2050 این آمار به 20 درصد جمعیت جهان افزایش خواهد یافت که یک پنجم این گروه، بالای 80 سال سن دارند. 

او افزود: گردشگری نیز خود دارای انواع مختلفی می‌باشد که شکل و کیفیت آن با توجه به انگیزه، اهداف، نیاز و مکان تغییر می‌کند. گردشگر برای تجربه خطر، گذراندن اوقات فراغت، درمان، کسب علم و آموزش، انجام مناسک مذهبی و ده‌ها دلیل دیگر به راه‌های دور و نزدیک سفر می‌کند و این موضوع بعنوان یک ضرورت مهم تبیین شده است که گردشگری مناسب آن است که هر گردشگر با توجه به شرایط و ویژگی ‌هایی که دارد بتواند تمام یا حداقل اکثر ژانرهای سفر را تجربه کند. این موضوع بدین معناست که همانطور که دیدار از یک موزه بایستی امکان ‌پذیر باشد، پرش حفاظت شده از یک دره نیز میسر باشد؛ یا اینکه اگر فردی برای درمان یک بیماری یا شرکت در یک برنامه آموزشی به شهری سفر می‌کند، حواشی و دردسرهای تردد و اقامت، او را از هدف اصلی سفر بازندارد.

این پژوهشگر با اشاره به مفهوم جدیدی که در صنعت گردشگری توسعه یافته است که «گردشگری در دسترس» نام دارد بیان کرد: این مفهوم با رشد قابل ملاحظه‌ای در کشورهای گوناگون گسترش پیدا نموده و بر شمول آن بر بخش‌های متنوع گردشگری افزوده شده است. این موضوع با چنان سرعتی از حاشیه به متن گردشگری جهانی حرکت می‌کند که بی‌توجهی سیاستگذاران گردشگری کشور به آن موجب خواهد شد که ایران در زمینه "گردشگری در دسترس" نیز بهره کمتری از دیگر کشورهای جهان و حتی منطقه ببرد.

او ادامه داد: گردشگری در دسترس از منظر توسعه‌ اجتماعی کشور نیز اهمیت فراوانی دارد، چرا که موجب می‌شود مشارکت اجتماعی افراد دارای معلولیت و سالمندان در این حوزه افزایش یافته و همچنین با امکان‌ پذیرتر ساختن سفر برای آنان بر آگاهی عمومی و حتی سلامت روانی این قشر از اجتماع، تاثیرات قابل توجهی  بگذارد. و با توجه به اهمیت موضوع توسعه چندجانبه و متوازن، موضوع گردشگری در دسترس از مصادیق اموری است صنعت گردشگری کشور می‌تواند در توازن و پایداری توسعه ملی در ابعاد مختلف اقتصاد، فرهنگ، ساس و مذهبی جامعه اثرگذار باشد. 

وی تصریح کرد: شهر اصفهان یکی از شهرهای مهم فرهنگی و تاریخی جهان اسلام است و هرساله بازدیدکننده‌های فراوانی را به خود می‌بیند. براساس آمار اعلام شده توسط تعداد گردشگران خارجی بازدید کننده از اصفهان در سال‌های اخیر در حدود 130 هزارنفر بوده است. علاوه بر گردشگران خارجی، گردشگران داخلی نیز سهم قابل توجهی از صنعت گردشگری اصفهان را به خود اختصاص داده اند علی‌رغم افزایش تعداد گردشگران داخلی و خارجی وارد شده، به گفته بسیاری از فعالان حوزه گردشگری، اصفهان می‌تواند تعداد بسیار بیشتری گردشگر داخلی و خارجی را جذب نماید. یکی از راه‌های نوین افزایش تعداد گردشگر که طی ده سال گذشته مورد توجه بسیاری از کشورهای موفق در عرصه گردشگری قرار گرفته است، توجه به گردشگری در دسترس برای افراد دارای معلولیت و سالمندانی است که به نوعی با انواع ناتوانایی‌های جسمی و حرکتی مواجه هستند. 
 

این مشاور مناسب سازی معاونت معماری و شهرسازی اصفهان با بیان این نکته که مطالعات مختلف صورت گرفته در کشورهای استرالیا، آمریکا و اتحادیه اروپا نشان می‌دهد گردشگران دارای معلولیت در حال تبدیل شدن به یکی از ارکان اصلی بازار گردشگری هستند، ادامه داد: برای مثال درصد توریست‌های دارای معلولیت ایتالیایی از کل گردشگران این کشور در حدود 11 درصد است.   هم چنین مطابق گزارش شبکه‌ اروپایی برای گردشگری در دسترس، در حدود 12 درصد از گردشگران داخلی انگلستان در سال 2009 افرادی بوده اند که دارای نوعی از معلولیت بوده و یا با مشکلات و بمار‌ها مزمن سلامتی روبرو بوده اند. هم چنین میزان مخارج سفر که توسط آمریکایی‌های دارای نوعی معلولیت هستند یا با دشواری در حرکت مواجه هستند به طور سالانه در حدود 13.6 میلیارد دلار است.

او در پایان یادآوری کرد: در این کتاب تلاش شده تا چشم انداز جامع از گردشگر در دسترس در اختار سیاست گذاران، متولیان و فعالان بخش خصوصی و پژوهشگران حوزه گردشگری قرار دهد. در این پژوهش سع شده است اهمت و ارزش گردشگر در دسترس تبیین گردد و راهکارهایی برای راهنمایی، کمک و هدایت افراد دارای معلولیت و سالمندان در اماکن با کاربری گردشگری ارائه نماید.

یادآوری می‌شود، این کتاب را انتشارات سازمان فرهنگی، اجتماعی و تفریحی شهرداری اصفهان در پاییز 1399 و با قیمت 35 هزار تومان به چاپ رسانده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها