جمعه ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۰
توسعه کشور مستلزم قرار گرفتن کتاب در مرکز فعالیت‌های فرهنگی است

جوادیان‌زاده گفت: جهش و توسعه در کشور، نیازمند قرار گرفتن کتاب در مرکز فعالیت‌های فرهنگی است.

مجید جوادیان‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، ضمن گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی گفت: کتاب مهمترین عنصر فرهنگی است که همواره در جوامع بشری وجود داشته و هیچ کالا و ابزار فرهنگی دیگری نتوانسته با آن مقابله کند و رقیب آن محسوب شود.

وی افزود: با وجود رسانه‌های مختلفی مانند فضای مجازی و کتاب‌های الکترونیکی، کتاب همچنان اقتدار فرهنگی خود را حفظ کرده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد عنوان کرد: یکی از شاخص‌های مهم توسعه در کشورهای مختلف کتاب و کتابخوانی است که متغیرهای میزان مطالعه، تعداد کتابخوان‌ها و تعداد عناوین کتاب‌ها نشان دهنده این امر است و در این راستا اگر بتوانیم، کتاب را در مرکز فعالیت‌های فرهنگی خود قرار دهیم جهشی در توسعه کشور و جامعه اتفاق می‌افتد.

وی افزود: در استان یزد به دلیل شرایط و ویژگی‌های خاص در زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقلیمی می‌توان گفت که استعداد زیادی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی وجود دارد.

جوادیان‌زاده بیان کرد: برتری دانش آموزان یزدی در بیش از 20 سال کنکور سراسری، نشان دهنده فرهنگ کتابخوانی در بین خانواده‌های ما است و اگرچه عادت به مطالعه و فرهنگ کتابخوانی در زمینه کتاب‌های درسی وجود دارد اما می‌توان برای معرفی و مطالعه کتاب‌های بیشتر در مسیری گسترده‌تر برنامه ریزی کرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد ادامه داد: از طرف دیگر نیز استحکام بنیان خانواده در استان یزد، باعث شده که فرزندان در محیط خانواده خواندن را دنبال کنند.

جوادیان‌زاده بیان کرد: میزان بالای با سوادی نیز از ویژگی‌های دیگر استان است که بیش از 95 درصد مردم در گروه بانوان و آقایان باسواد هستند که این امر امکان می‌دهد تا دائما جامعه را به کتابخوانی راهنمایی کنیم.

وی افزود: ویژگی‌های اخلاقی مردم این استان نیز ظرفیتی دیگر است که می‌تواند ما را در مسیر ترویج فرهنگ مطالعه موفق کند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد گفت: ما تکیه بر این ظرفیت‌ها تلاش کردیم راهبردی برای توسعه فرهنگ مطالعه انتخاب کنیم که دارای چند سطح بوده و شامل هدف‌گذاری ترویج فرهنگ مطالعه در اسناد فرهنگی و توسعه‌ای استان، کسب برندهای معتبر در خصوص مطالعه و کتابخوانی و هدف گذاری پایتختی کتاب جهان در سال 2022 است.

جوادیان‌زاده بیان کرد: برگزاری رویدادهای مختلف مرتبط با کتاب از جمله کتاب سال استان، برگزاری جشنواره فرهنگ مکتوب رضوی، جشنواره بازآفرینی متون کهن یادواره مهدی آذریزدی و تلاش برای این که شهر یزد به مرکز رویدادهای مرتبط با کتاب در سطح کشور انتخاب شود، به عنوان راهبردهای دیگر ما بوده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد گفت: بخش دیگر فعالیت‌های زیرساختی ما نیز پیگیری نخستین باغ کتاب دانشگاهی کشور در دانشگاه یزد، احداث میدان کتاب و همکاری برای نصب المان‌های مرتبط با کتاب بوده است.

جوادیان‌زاده یادآور شد: از محله محوری نیز برای ترویج کتاب و کتابخوانی استفاده کرده‌ایم که حضور اتوبوس یاران کتاب، رویدادهای محله محور کتاب و ایجاد بیش از 3 هزار و 800 باشگاه کتابخوانی از جمله برنامه‌هاست.

وی افزود: حمایت از نویسندگان بومی و حمایت از آنها در قالب خرید کتاب و توزیع در کتابخانه‌های استان نیز از جمله اقدامات دیگری است که برای معرفی این قشر فرهنگی در جامعه انجام می‌شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد با اشاره به استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردم نهاد گفت: در زمینه استفاده از ظرفیت نهادهای مردمی فعالیت‌های خوبی صورت گرفته و بخش عمده فعالیت‌های ما با همکاری آنها بوده که در انتخاب برند پایتخت کتاب ایران نیز این امر مشهود بود به گونه ای که توانست در انتخاب یزد به این عنوان موثر باشد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط