سه‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶
تقویت بخش معنوی و بنیه علمی و محتوایی عوامل اصلی موفقیت ناشر است

مدیر نشر پراکنده به عنوان یکی از ناشران برتر در سال 99 معتقد است که عوامل موفقیت در حوزه نشر، علاقه و عشقی هست که ناشر دارد و ناشر باید از جنس این کار بوده و از نظر عملی و محتوایی در این حوزه اشراف داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در تاریخ ادبیات ما همواره نویسندگان و مترجمان ادبی جایگاهی رفیع از حیث طبقه اجتماعی داشته‌اند، اما ناشران ما به‌رغم فراز و نشیب‌های فراوان همواره در پشت صحنه ادبیات بوده‌اند. پراکنده یکی از مؤسسات انتشاراتی خصوصی است که تقریباً 6 سال است خود را به‌عنوان ناشر تخصصی در حوزه ادبیات داستانی به بازار نشر کتاب شناسانده است.
 
برگزیده شدن به عنوان ناشر سال، تولید و انتشار ۵۰ عنوان کتاب دفاع مقدس و همچنین تولید ۲۰ کتاب صوتی طی سال‌ جاری، نمونه ای از توفیقات انتشارات پراکنده لرستان است.
 
چندی پیش فرصتی دست داد تا با محمدتقی عزیزیان، مدیر نشر پراکنده درباره عوامل موفقیت این انتشارات و بازار نشر ادبیات دفاع مقدس به گفت‌وگو بنشینیم. او که از شاعران برگزیده لرستان در زمینه دفاع مقدس است که تاکنون در تألیف بیش از ۵۰ اثر نقش‌آفرینی داشته و بر روند تألیف نزدیک به ۱۰۰ اثر در حوزه دفاع مقدس نیز نظارت داشته ‎است، از دغدغه‌اش در رشد ادبیات دفاع مقدس در کشور گفت.
 
لطفاً توضیحاتی در رابطه با انتشارات پراکنده و برنامه‌ریزی‌هایی که برای نشر آثار دفاع مقدس دارید، بفرمایید.
با توجه به اینکه در استان لرستان، ناشری که بر بحث‌های انقلاب و به طور خاص دفاع مقدس متمرکز باشد، نداشتیم و درضمن سوژه‌های خاصی مثل موفقیت‌های استان لرستان در عملیات کربلای 4 را داریم که این سوژه‌ها گمنام مانده بودند و سرداران شاخص و فرماندهان درجه یک جنگ بودند که کسی از این‌ها سراغی نمی‌گرفت، ادارات و نهادهایی هم که متولی این کار بودند، سعی می‌کردند در حد گزارش کار اداری در این زمینه انجام وظیفه کنند و بیشتر از این همت نمی‌کردند، بنابراین در سال 1394 تصمیم گرفتیم با تمرکز بر روی سوژه‌های دفاع مقدس اقدام به راه‌اندازی انتشارات کنیم تا بتوانیم رشادت‌هایی که مغفول مانده و مقام معظم رهبری از آن به عنوان حماسه‌های دیدنی یاد می‌کنند و در بحث عملیات «حاج عمران» که می‌فرمایند: «نبرد نیروهای لر بیش از آن که شنیدنی باشد دیدنی است» و همچنین ابهتی که رزمندگان در آن مناطق خلق کردند را در قالب آثار مکتوب ارائه کنیم و نگذاریم فراموش شود و بدین ترتیب انتشارات پراکنده راه‌اندازی شد.
 
تاکنون 127 کتاب در حوزه دفاع مقدس با کیفیت خوب و کتاب‌های مرجع در این انتشارات، منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است و در بسیاری از جشنواره‌ها به عنوان نشری که حقوق مصرف‌کننده را رعایت می‌کند و به دلیل کیفیت کاغذ و همچنین محتوای مناسب موفق به کسب عنوان برتر شدیم.
 


اولین کتابتان را چه زمانی چاپ کردید؟
اولین کتاب را سال 1394 با عنوان کتاب «آرزوی محمدجهان» که مصطفی غفاری‌خواه نوشته بود، در انتشارات پراکنده منتشر شد و موضوع آن هم خاطرات شهید محمدجهان مرزبانی بود و برای این انتشارات به عنوان تولد اول محسوب می‌شد و جذاب بود و سعی شد چاپ و گرافیک آن هم با کتاب‌های دیگر متفاوت باشد.
 
شما از جمله ناشران موفق هستید، لطفاً از عوامل موفقیتتان بفرمایید.
عوامل موفقیت در حوزه نشر علاقه و عشقی هست که ناشر دارد و ناشر باید از جنس این کار بوده و در این حوزه اشراف داشته باشد. بنده با توجه به اینکه ادبیات خوانده‌ام و با ادبیات و تاریخ آشنایی دارم و 5 سال هم مدیریت دفتر معاونت ادبیات و نشر را بر عهده داشته‌ام، تجاربی در اختیار داشتم و از همانجا با همه سرداران و نویسندگانی مثل گلعلی بابایی، دهقان، حبیب احمدزاده و ... ارتباط داشته و از نقطه نظراتشان استفاده می‌کنم و همه این‌ها بنیه علمی و محتوایی کار ما را می‌سازد و بعد از آن علاقه و پشتکار مهم است که خسته نشوی و البته خیلی بی‌مهری‌ها هم وجود دارد که باید به آنها توجه نکرد و در مسیر افرادی هستند که به ما روحیه و انگیزه می‌دهند.
 
مهمتر از همه هدف والایی است که باید دنبال شود و اینکه این کار، بسیار پسندیده است و نشر، کاری است که پیامبر(ص) می‌فرماید: «اگر کسی یک ورق از زندگی مؤمنی را بنویسد، آن یک ورق سدی بین آتش دوزخ و آن فردی می‌شود که این یک ورق را نوشته است»، بنابراین، بخش معنوی را نیز در این حوزه باید تقویت کنیم که خسته نشویم و باید به این کار علاقه داشته باشیم.
 
نحوه تعاملتان با مؤلفان چگونه است؟
در اوایل آموزش افرادی که به نویسندگی در این حوزه علاقه‌مند بودند و در این زمینه کار می‌کردند را انجام می‌دادیم و شعبه‌ای از انجمن قلم ایران را در استان راه‌اندازی کردیم و از محتوای علمی انجمن استفاده می‌کردیم و خدمات ارائه می‌دادیم وآموزش‌ها نیز رایگان بود و سپس به آنها موضوع می‌دادیم و از آنها تألیف می‌خواستیم و کتاب را مرحله به مرحله با کارشناسی پیش می‌بردیم تا منتج به نتیجه می‌شد. با سازمان‌ها نیز همکاری می‌کنیم و برخی سازمان‌ها خودشان موضوع و سوژه می‌دهند و برخی آزاد می‌گذارند، مثلاً در حوزه ادبیات پایداری در بخش موسیقی مطلبی خواسته شد و در این زمینه نیز پس از تحقیقاتی که صورت گرفت، کتاب «تا نفس دارم می‌جنگم» تألیف شد. در بقیه کارها هم سعی کردیم از ظرفیت استان و منابعی که موجود است بهره‌مند شویم.
 
شما چه کتابفروشی را با چه ملاکی معتبر و قابل اعتنا می‌دانید؟
کتابفروشی‌ها اگر دست افراد کتابدار و کتابخوان باشند موفق خواهند بود، اما اگر کتابفرشی بازاری باشد و بخواهد مثل مغازه‌ها یک شاگرد بگذارد و مبلغ ناچیزی هم به او بدهند این‌گونه رسالت فرهنگی را رها کرده‌اند. ناشر باید به کتابفروشی سربزند و کتاب‌هایی که تازه منتشر شده حتماً با حضور نویسنده به فروش برسد. ممکن است نکات خاصی داشته باشد و ناشر اشراف نداشته باشد یا برخی جاها خود ناشر اشراف دارد و می‌تواند توضیح دهد و هرچه این‌ها به هم نزدیک باشند، شبکه‌سازی کنند و تخصصی‌تر کار کنند، موفق‌ترند و اگر بازاری کار کنند همین می‌شود که نشر را به سمت ترجمه برده و کتاب‌های خاصی می‌آورند و به این ترتیب به نشر و فضای نویسندگی ضربه می‌زنند و نویسده‌های بومی را منزوی می‌کنند.
 
برای اینکه اقتصاد یک نشر بچرخد اگر توصیه‌ای دارید، بفرمایید.
اقتصاد نشر یک شبکه‌ای می‌خواهد که از تولید، توزیع و مصرف مدیریت کند و نیازسنجی کند و خلأها را بسنجد. مثلاً در مورد حافظ و سعدی چگونه این کتاب‌ها ماندگار شده و به ما رسیده است؟ اولین گام برای تقویت فضای کتابخوانی تقویت حمایت از نویسنده‌ها و تربیت آنهاست و باید مرکزی باشد که آنها را نظارت و رتبه‌بندی کند و نیاز جامعه مشخص شود و در حوزه توزیع هم یک شرایط برابر باید برای همه باشد. در حال حاضر بسیاری از انتشارات در همه شهرستان‌ها شعبه دارند و مسلماً از حمایت دولتی برخوردارند که باید برای همه برابر باشد تا ما هم بتوانیم در شهرستان‌ها و با محرومیت‌هایی که وجود دارد با ناشری که در تهران فعالیت می‌کند، رقابت کنیم.
 
مشکلات شروع کار در زمینه کار نشر و کتاب چیست؟
شروع هر کاری سخت است و باید اشراف کافی وجود داشته باشد، اولین قدم کسب اطلاعات و علم است و یک نفر نمی‌تواند در همه حوزه‌ها اشراف پیدا کند و برای اینکه موفقیت لازم را بدست آوریم باید در جایی که علم داریم سرمایه‌گذاری کنیم.
 
پرتیراژترین کتابتان چه کتابی بوده و چه تیراژی داشته است؟
کتاب «برادران باغ بهشت» 6 بار تاکنون تجدید چاپ شده و کتاب «مهتاب و باروت» سه دوره تجدید چاپ شده که بدون حمایت هیچ نهاد اداری بوده و کتاب‌هایی نیز با تیراژبالاتر در این انتشارات وجود دارد که با حمایت نهادهای اداری بوده‌اند.
 
بهترین راه تبلیغ کتاب را چه راهی می‌دانید؟
بهترین راه تبلیغ کتاب، محتوا و کیفیت آن است و باید توسط رسانه‌ها نیز تبلیغ شود و از هر کتاب چند دقیقه متن صوتی و تصویری داشته باشیم. درمورد کتاب‌های دفاع مقدس، تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی، مهر تأیید بر کتاب است و تأثیر بسیاری دارد و همچنین نظر نویسندگان شاخص آن عرصه نیز از عوامل تأثیرگذار خواهد بود و قرار گرفتن در شبکه توزیع هم مهم است و باید این‌گونه باشد که علاوه بر تهران، فردی که در منطقه دورافتاده در سیستان و بلوچستان است نیز بتواند کتاب را تهیه کند.
 
به عنوان شاعر و مؤلف اثر جدیدی در دست نگارش دارید؟
آخرین کتابی که تألیف کرده‌ام با عنوان «باد و خاکستر» است که هنوز رونمایی نشده و قرار است توسط انتشارات سوره مهر چاپ شود و آخرین کتاب منتشر شده نیز با عنوان «گل‌ها همه داوودی‌اند» توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده و کتاب دیگر با عنوان «این روزها که نیستی» شامل مجموعه شعر دفاع مقدس است که انتشارات پراکنده منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها