دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
کتابخانه‌ای که به کودکان نابینا هم لذت مطالعه می‌دهد

عضو هیأت علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: یکی از اهداف راه‌اندازی کتابخانه ملی دیجیتال کودک و نوجوان، بهره‌بردن کودکان نابینا از لذت کتابخوانی بوده و به همین دلیل کتاب‌های صوتی زیادی هم در آن نمایه شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در ایامی که به‌علت شیوع کرونا امکان استفاده از کتابخانه‌های آموزشگاهی و عمومی و خرید کتاب برای کودکان چندان فراهم نیست، «کتابخانه ملی دیجیتال کودکان» می‌تواند جایگزین مناسبی باشد. سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، بیش از 23 هزار کتاب را برای مطالعه کودکان و نوجوانان به‌صورت دیجیتال و صوتی روی سایت اینترنتی قرار داده است.

اعظم نجفقلی‌نژاد؛ عضو هیات علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، درباره ماهیت فعالیت کتابخانه دیجیتال ملی کودکان و نوجوانان بیان کرد: با توجه به اینکه یکی از بخش‌های مهم سازمان اسناد و کتابخانه ملی، بخش کودکان و نوجوانان است، طبق قانون واسپاری هر کتابی در این حوزه که در داخل کشور منتشر می‌شود، اعم از ترجمه و تالیف باید یک نسخه از آن در اختیار کتابخانه ملی قرار بگیرد.
 
وی افزود: به عبارت دیگر، کتابخانه تخصصی با عنوان «کتابخانه ملی کودک و نوجوان» در مرکز اسناد و کتابخانه ملی وجود دارد که بخش زیادی از منابع را تحت پوشش خود قرار داده است و از این نظر جامع‌ترین بانک اطلاعاتی کودک و نوجوان محسوب می‌شود. در ادامه این فعالیت با توافقی که با ناشران این کتاب‌ها صورت گرفت، برخی آثار که دارای فرمت دیجیتالی بودند در وبگاه کتابخانه ملی دیجیتال کودکان و نوجوانان به نشانی cnl.nlai.ir نمایه شد که افراد می‌توانند در این سایت به کتاب‌‌های دیجیتالی و صوتی دسترسی پیدا کنند.
 
این استادیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی، گفت: افراد از هر جایی از جهان با ورود به این سایت می‌توانند به بخش‌های مختلف آن دسترسی داشته باشند و به مطالعه بپردازند. گزینه‌های مختلفی در این سایت وجود دارد که خدمات کتاب‌محور به افراد ارائه می‌دهد. کافیست کودکان و نوجوانان با زدن گزینه «کتابخوانی» به تقسیم‌بندی‌های مختلف کتاب‌ها دسترسی  پیدا کنند؛ گفتنی است اصلی‌ترین تقسیم‌بندی براساس سن است و کودکان متناسب با سن خود می‌توانند در این سایت به کتاب‌ها دسترسی داشته باشند.
 
نجفقلی‌نژاد ادامه داد: افراد می‌توانند بر مبنای رده سنی، کتاب دلخواه خود را انتخاب کنند و فرمت دیجیتالی آن‌را ببینند. این کتابخانه دیجیتالی در حال حاضر فاقد اپلیکیشن است و افراد تنها از طریق نشان اینترنتی مذکور می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.
 
وی تصریح کرد: این کتابخانه دارای مجموعه‌ای از کتاب‌های صوتی و دیجیتالی است. یکی از اهداف راه‌اندازی آن، بهره‌بردن کودکان نابینا از لذت کتابخوانی بود و به همین دلیل کتاب‌های صوتی هم در آن نمایه شده است.
 
به گفته این کارشناس حوزه کتاب، امکان دانلود از این کتابخانه وجود ندارد و افراد نمی‌توانند به قصد خرید یا فروش از این سایت استفاده کنند، چراکه در صورت امکان دانلود حق مولف نقض خواهد شد. افراد می‌توانند تنها به‌صورت آنلاین و مجازی کتاب را تورق و مطالعه کنند.
 
لازم به ذکر است که امکانات کتاب دیجیتالی نظیر تورق کتاب یا درج مطالب در برخی صفحات و ایجاد نشان‌ها از امکاناتی است که در این کتابخانه برای مراجعه‌کنندگان وجود دارد. در واقع بالای جلد هر کتاب دیجیتالی گزینه‌ای وجود دارد که تنها اجازه می‌دهد افرادی که در سایت آنلاین هستند به کتاب دسترسی داشته باشند.  
 
نجفقلی‌نژاد گفت: بخشی از کتاب‌ها صوتی و بخشی دیگر دیجیتال و تصویری هستند که صرفا  جهت استفاده بارگزاری شده‌اند. امکان دیگری که کودکان در این کتابخانه خواهند داشت، این است که می‌تواند به‌صورت شخصی با داشتن کد کاربری و گذرواژه، آرشیوی از علاقه‌مندی‌ها به‌عنوان «کتابخانه من» داشته باشد.
 
وی با اشاره به طراحی و گرافیک سایت گفت: گرافیک سایت به نوعی است که کودکان و نوجوانان به راحتی می‌توانند از آن ارتباط بگیرند و به لحاظ گرافیکی می‌توانند دسترسی راحت‌تری داشته باشند.
 
نجفقلی‌نژاد در ادامه خبر از راه‌اندازی مرجع مجازی کودکان داد و گفت: چندی پیش مرجعی با عنوان مجازی کودکان راه‌اندازی کردیم با توجه به شرایط کرونا که افراد دسترسی چندانی به کتابداران نمی‌توانند داشته باشند؛ هر پرسشی که کودک دارد می‌تواند مربوط به کتاب یا نحوه دسترسی به آن داشته باشد با یک پیام‌رسان متن پیام خود را ارسال کند و متخصصان کتابداری پس از دریافت متن به سوالات کودکان پاسخ می‌دهند. گفتنی است در دوران کرونا  حجم داده‌ها بیشتر شده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها