سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶
کتاب به قلم آتش

نوید بیات؛ آتش‌نشان مترجم می‌گوید: مهم‌ترین مسئله برای بالا بردن ایمنی جامعه، کسب آگاهی است و تا زمانی که دانش خود را ارتقا ندهیم، به توانایی استاندارد برای پیشگیری از مخاطرات انسانی نمی‌رسیم.

نوید بیات؛ آتش‌نشان و مترجم کتاب‌هایی همچون «حریق در فضاهای سربسته» و «ارزیابی خطرپذیری جامعه» که نزدیک دو دهه در سازمان آتش‌نشانی تهران به‌عنوان یکی از نیروهای عملیاتی به فعالیت می‌پردازد و از سویی دیگر چون رشته تحصیلی وی آموزش زبان انگلیسی بوده، در زمینه آموزش و یادگیری هم برای این سازمان به فعالیت پرداخته و چند سالی می‌شود که در حوزه نشر و کتاب دست به ترجمه آثار مهمی زده است. وی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره اهمیت انتشار محتوای ایمنی‌شناسی معتقد است که مباحث مربوط به رعایت نکات ایمنی در مکان،‌ باید برای مردم دغدغه شود.

این آتش‌نشان گفت: متأسفانه حوزه آتش‌نشانی یا ایمنی در زمینه کتاب و نشر حوزه‌ای بکر بوده  و این می‌تواند هم دارای ابعاد منفی و هم مثبت باشد. جنبه منفی آن از این جهت است که اطلاعات مردم در باب ایمنی در سال‌های اخیر افزایش چندانی نداشته است. در حقیقت کتاب‌ها و تولید محتوا نباید به‌صورت جزیره‌ای تنها برای فعالان این حوزه منتشر شود، چراکه مردم هم جزو ذینفعان انتشار مطالب مربوط به ایمنی هستند.
 

 
وی افزود: به اعتقاد من، مباحث اینچنینی باید از سوی دیگر اعضای جوامع و دانشگاهیان هم منتشر شود تا راه مطمئن‌تری برای انتشار طی کرده باشند. جرقه اصلی برای ترجمه کتاب زمانی در ذهن من زده شد که به نبود مرجع و منبع مشخص در حوزه ایمنی‌شناسی پی بردم. 
 
بیات تصریح کرد: در حقیقت کمبود منابع باعث شد تا توجه بیشتری به کتاب‌هایی که جنبه رفتارشناسی دارد، نشان دهم. در این کتاب‌ها توجه به مسائل ایمنی در معنای جامع آورده شده است.
 
مترجم «ارزیابی خطرپذیری جامعه»، با اشاره به اهمیت انتشار مباحث مربوط به ایمنی‌شناسی گفت: مهم‌ترین مسئله برای بالا بردن ایمنی جامعه، کسب آگاهی است و تا زمانی که دانش خود را ارتقا ندهیم، به توانایی استاندارد هم برای پیشگیری از مخاطرات انسانی نمی‌رسیم. وقتی اطلاعات مردم در باب ایمنی افزایش پیدا کند، برای مردم دغدغه ایجاد می‌شود.
 
مردم دغدغه‌مند، راهی برای تولید محتوا
وی ادامه داد: وقتی مردم دغدغه‌ای در باب ایمنی نداشته باشند، به‌طور طبیعی خواهان مطالبی هم نیستند که بتواند اطلاعات و توانایی آن‌ها را بالا ببرد. همین عامل اصلی رخداد حوادث سهمگین خواهد بود. در واقع فرهنگ ایمنی باید در جامعه تسری پیدا کند تا جامعه همراه با افزایش اطلاعات بخواهد که بیشتر بداند و بیشتر مراقب مکان زندگی خود باشد. بنابراین دغدغه‌مندی، اصلی‌ترین گام برای افزایش ایمنی در جامعه است.
 
بیات در توضیحی مختصر از کتاب‌های ترجمه شده خود، بیان کرد: کتاب‌های «حریق در فضاهای سربسته»، «ارزیابی خطرپذیری جامعه» و «برنامه کاهش خطرپذیری جامعه»، هر کدام در باب یک موضوع مهم نوشته‌ شده‌اند. کتاب نخست یعنی «حریق در فضاهای سربسته» درباره  رفتارشناسی حریق به نگارش درآمده است. در این حوزه افراد با کسب دانش در مورد علامت‌ها و نشانه‌های مربوط به رفتار و عملکرد حریق می‌توانند، رفتار حریق را پیش‌بینی کنند. در حقیقت با کسب این دانش می‌توان بهتر و بیشتر از پس حریق برآمد. مخاطبان اصلی این اثر آتش‌نشانان هستند.
 

این آتش‌نشان افزود: دانش رفتارشناسی حریق یکی از ملزومات اساسی برای هر آتش‌نشان است. در واقع هر فردی که در این زمینه فعالیت می‌کند، باید اطلاعات کافی در زمینه رفتار حریق داشته باشد. شناختن شاه‌‌علامت‌های حریق نظیر حرکت از پایین به بالای آن یا هنگام برخورد به مانع که حرکت افقی خواهد داشت، یکی از ملزوماتی است که هر آتش‌نشانی باید آن‌را بداند.
 
وی گفت: در کتاب «حریق در فضاهای سربسته»، رفتار حریق در فضاهای سربسته مورد بررسی قرار گرفته است. اینکه احتمال رخداد کدام پدیده در چه مکان‌هایی بیشتر است و در صورت رخداد چه فرایندی خواهد داشت از آن‌دست موضوعاتی بوده که نویسنده در کتاب شرح کامل داده است. این کتاب برای جامعه آتش‌نشانان بسیار اهمیت دارد، چراکه دانستن این موضوع تأثیر زیادی بر امنیت جانی آنان دارد.
 
سوئد پیشرو در حریق‌شناسی
این مترجم در ادامه بیان کرد: از آنجایی که بنیان‌گذار علم رفتارشناسی حریق کشور سوئد بوده، به همین دلیل کتاب‌هایی که از سوی ناشران این کشور در زمینه رفتارشناسی حریق منتشر می‌شود، برای تمام سازمان‌های آتش‌نشانی دنیا حائز اهمیت است. به همین دلیل انتخاب ما برای ترجمه کتاب درباره این موضوع کتابی بوده که نوشته محققان و آتش‌نشانان مجرب این کشور بوده است.  
 
به گفته بیات، این اثر هم از منظر  علمی و هم از منظر معادله‌شناسی نوشته شده است. در واقع مربوط به شناسایی ریسک‌ها و خطرپذیری‌ها است که هم برای عموم و هم برای آتش‌نشانان اطلاعات مهمی را در اختیار قرار می‌دهد.
 
وی درباره دو کتاب «ارزیابی خطرپذیری جامعه» و «برنامه کاهش خطرپذیری جامعه» نیز توضیح داد: این دو کتاب طیف وسیع‌تری از مخاطبان را در برمی‌گیرد، چراکه با ادبیات ساده‌تر نوشته شده  و موضوع آن درباره کاهش ریسک و خطرپذیری جامعه است. لازم به ذکر است متولی ایمنی در جوامع تنها سازمان‌های آتش‌نشانی و امدادرسانی‌ها نیستند، بلکه همه آحاد جامعه باید دست به دست یکدیگر دهند تا اتفاق خوشایندی بیفتد. ما اگر بخواهیم ایمنی را در طیف جامعه ببینیم، باید تعریف جامع‌تری برای آن داشت تا ذینفعان گوناگون هم بهره‌مند شوند.

 
بیات در پایان گفت: در سال‌های اخیر  سطح آشنایی مردم با اقدامات ایمنی، پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای داشته و جنبه امیدوارکننده برای آتش‌نشانان داشته است، اما کماکان کار برای انجام زیاد است. تولید محتوا، یکی از راهکارهای اصلی اشاعه اطلاعات ایمنی در قالب کتاب است که از سوی سازمان آتش‌نشانی در پیش گرفته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها