سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
طی 11 سال از یک کتابفروشی 12 متری رسیدیم به یک کتابفروشی 1000 متری

مدیر کتابفروشی «الغدیر» در سبزوار با تاکید بر اینکه یک کتابفروش تنها به دنبال فروش کتاب و درآمدزایی نیست، مسئولیت اجتماعی کتابفروش‌ها را ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی می‌داند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، شهرستان سبزوار در غرب استان خراسان رضوی واقع شده و نام پیشین آن بیهق است. این شهر از مهم‌ترین مراکز جمعیتی، دانشگاهی، فرهنگی، اسلامی و تاریخی شمال شرق ایران به‌شمار می‌رود و به‌عنوان یکی از نمادهای تاریخ و علم ایران از آن یاد می‌شود. مراکز علمی و دانشگاهی و همچنین حوزه‌های علمیه این شهر، قدمتی دیرینه دارند؛ با این حال تعدد کتابفروشی‌های سبزوار همچون بسیاری از شهرهای دیگر استان، قابل توجه نیست.

«محمد ابراهیمی» جوان خوش‌ذوق سبزواری که در سال 88 کتابفروشی بسیار کوچکی را در این شهر دایر کرده بود، با فروش کتاب‌های آموزشی و درواقع تامین خوراک فکری مورد نیاز دانشجویان، حالا پس از گذشت بیش از 10 سال، کار خود را گسترش داده است. او امروز بزرگترین کتابفروشی سبزوار را با فضایی بالغ بر 1000 مترمربع و متشکل از مجموعه‌های مختلف، مدیریت می‌کند. در گفت‌وگویی با او، از مسیر پیشرفتش در این شغل پرسیدیم و جواب شنیدیم.
 
ابراهیمی با بیان اینکه کارش را ابتدا با فروش کتاب‌های دانشجویی و تحصیلی خود در یک مکان 12 متری آغاز کرده است، می‌گوید: کتاب‌های دانشجویی را خریداری می‌کردم و می‌فروختم اما کم کم تصمیم گرفتم کتب دانشگاهی را خریداری و آنها را در اختیار دانشجویان قرار دهم. زمان زیادی نگذشته بود که کتاب‌های آموزشی و کمک درسی نیز به مجموعه کتابفروشی اضافه شد.

وی با اشاره به اینکه استقبال از این کتاب‌ها در شهر ما بسیار خوب بود به طوری که بسیاری از علاقمندان برای سفارش کتاب‌های داستان و یا تاریخی و ... به کتابفروشی مراجعه می‌کردند، اضافه می‌کند: ابتدا کتاب‌های سفارشی را تهیه و در اختیار آنها قرار می‌دادم اما رفته رفته این انگیزه در من قوت گرفت تا کتابفروشی را گسترش داده و کتاب‌های حوزه‌های مختلف از رمان، روانشناسی، تاریخی، شعر، کودک و نوجوان و ... را برای مخاطبان تهیه کنم.
 

 
وی می‌گوید: در ادامه نظم و انضباط به کتابفروشی دادم؛ به‌طوری که مانند کتابخانه‌ها هر بخش برای مخاطبان مجزا شد تا راحت‌تر بتوانند کتاب مورد نظر خود را تهیه کنند، ضمن اینکه فضایی جهت مطالعه تعبیه کردم تا مخاطبان بتوانند با مطالعه قسمتی از کتاب تصمیم به خریداری کنند.

مدیر کتابفروشی الغدیر با اشاره به اینکه اکنون فضای کتابفروشی بالغ بر 1000 مترمربع است، یادآوری می‌کند: علاقه من به کتاب باعث شد تا تمام تلاشم را برای جذب مخاطب انجام دهم در همین راستا نیز علاوه بر اختصاص فضاهای جداگانه برای مخاطبان، «کافه کتاب» نیز به مجموعه اضافه شد و استقبال از آن به میزانی بود که دیدن این همه اشتیاق برایم بسیار لذت‌بخش بود.
 

 
ابراهیمی که یکی از فعالان فرهنگی شهرستان سبزوار است در ارتباط با دیگر برنامه‌های کتابفروشی الغدیر اظهار می‌کند: همکاری با اداره فرهنگ و ارشاد اسلام برای برگزاری نشست‌های ادبی و فرهنگی و همچنین دعوت از نویسندگان و شاعران جوان در قالب محفل ادبی و خوانش نوشته‌های آنها و نقد توسط اساتید این حوزه از دیگر اقدامات کتابفروشی الغدیر است.

وی تصریح می‌کند: با توجه به اینکه هم بسیاری از مراجعه‌کنندگان ما دانشجویان و دانش‌آموزان بو‌دند، با دعوت از مشاوران تحصیلی و اختصاص اتاقی به آنها این خلا را نیز پوشش دادیم و خوشحالم که گامی موثر در زمینه ارتقای تحصیلی و کشف علاقه‌های همشهریانمان برداشته‌ایم.
 

 
ابراهیمی با تاکید بر اینکه یک کتابفروشی تنها به دنبال فروش کتاب و درآمدزایی نیست، عنوان می‌کند: یکی از وظایفی که بر عهده این قشر از جامعه قرار دارد، ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است؛ چون به شخصه اعتقاد دارم کتاب‌ها نقش مهمی در زندگی افراد بازی می‌کنند و می‌توانند عامل موفقیت آنها در هر بخشی باشند.

مدیر کتابفروشی الغدیر، کتاب را عامل موفقیت خود در شغلش عنوان می‌کند و می‌گوید: خواندن کتاب‌هایی با موضوع کسب و کار و انگیزشی باعث شد تا در 10 سال بتوانم کتابفروشی را از یک فضای 12 متری به هزار متری گسترش دهم و برای 13 نفر نیز به‌صورت مستقیم اشتغالزایی ایجاد کنم، در همین راستا نیز تصمیم گرفتم تمام تلاش خود را برای تشویق اقشار مختلف جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان به مطالعه انجام دهم. 
 

 
وی به تاثیرات شیوع بیماری کرونا بر حرفه خود نیز اشاره و می‌گوید: متاسفانه این بیماری بیشتر از اینکه بخواهد در فروش ما تاثیرگذار باشد، این ناراحتی را برای من ایجاد کرده که بسیاری از اقدامات ما همچون برگزاری نشست‌های ادبی و داستان‌نویسی تحت تاثیر این بیماری قرار گرفت و برگزاری آنها لغو شد.

ابراهیمی خدمات و تنوع کاری خود را عاملی برای ادامه کار خود در زمانی که شیوع بیماری کرونا بر تمام شغل‌ها تاثیر منفی داشته می‌داند و اظهار می‌کند: نه‌تنها در برهه زمانی کنونی که کتابفروشان مشکل فروش دارند، بلکه در طی چند سال اخیر با افزایش قیمت‌ کاغذ و گرانی کتاب، بسیاری از علاقمندان ناگزیر شدند این کالای فرهنگی را از سبد خرید خود حذف کنند. مسئولان می‌توانستند با خرید کتاب و اهدای آن در محافل و برنامه‌های خود علاوه بر اینکه از این قشر حمایت می‌کنند، در ترویج فرهنگ مطالعه نیز تاثیرگذار باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها