چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲
یک کتابفروش خودش ابتدا باید یک کتابخوان حرفه‌ای باشد

کتابفروشی «کتابستان» در گناباد با اقداماتی متفاوت؛ از ارسال کتاب به روستاهای دورافتاده گرفته، تا برگزاری نشست‌های ادبی، علاوه بر اینکه فروش کتاب خود را بالا برده است، گام‌های موثری نیز در جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی در این شهرستان برداشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، گُناباد واقع در جنوب استان خراسان رضوی از کهن‌ترین شهرهای ایران است و قدمت بلدیه و شهرداری در آن به سال ۱۳۱۶ برمی‌گردد. عمیق‌ترین و قدیمی‌ترین قنات جهان (قنات قصبه) در این شهر قرار دارد و دارای بافتی تاریخی و جاذبه‌های گردشگری از جمله روستای بیدخت، یخدان کوثر و ... است.

با این وجود، شاید تعداد کمتری از مردم، گناباد را به‌عنوان شهری فرهنگی بشناسند. اگرچه تعداد کتابفروشی‌های این شهرستان محدود است، اما یکی از کتابفروشی‌های اصلی آن با نام «کتابستان»، این روزها نام خود را بر سر زبان‌ها انداخته است؛ چرا که فعالیت‌هایش تنها در فروش کتاب خلاصه نمی‌شود، بلکه با برگزاری نشست‌های ادبی و فرهنگی برای جذب علاقمندان به کتاب و کتابخوانی تلاش می‌کند.

حمید زمانی، مدیر کتابفروشی کتابستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با بیان اینکه از سال 81 فعالیت خود را آغاز کرده است، می‌گوید: علاقه بسیاری به کتاب داشتم به همین خاطر نیز با وجود فراز و نشیب‌هایی که به گفته برخی از دوستان این شغل به همراه دارد، انتخاب خود را کرده و با اجاره مکانی 9 متری و خرید کتاب‌های عمومی کارم را شروع کردم.
 

 
وی ادامه می‌دهد: چند سالی که گذشت کتاب‌های دانشگاهی و کمک درسی نیز به مجموعه کتابفروشی کتابستان اضافه شد، زمان زیادی نگذشت که برخی از اهالی فرهنگ و ادب برای سفارش کتاب به مغازه مراجعه می‌کردند و همین موضوع باعث شد تا کم کم کتاب‌های تخصصی را نیز خریداری کنم.

زمانی با اشاره به اینکه «ما تنها کتابفروشی شهرستان گناباد هستیم که تمام کتاب‌ها در هر حوزه‌ای به صورت کامل و جامع در آن قرار داد»، عنوان می‌کند: بیشتر نیاز شهرستان را در حوزه کتاب تامین می‌کنیم حتی به برخی از شهرستان‌های اطراف مانند قائن، فردوس، بیرجند و ... نیز کتاب ارسال می‌کنیم.
 

 
مدیر کتابفروشی «کتابستان» همچنین با اشاره به همکاری این کتابفروشی با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه‌های عمومی در موضوعات مختلف، می‌گوید: نشست‌های معرفی کتاب با حضور نویسندگانی که به این شهرستان سفر کرده‌اند، تا قبل از شیوع بیماری کرونا در محل کتابفروشی ما برگزار می‌شد؛ از طرف دیگر با ارسال کتاب به روستاهای دورافتاده سعی کردیم تا ساکنان این روستاها از این کالای فرهنگی بی‌بهره نمانند.

وی اضافه می‌کند: یکی دیگر از اقداماتی که در کتابفروشی کتابستان انجام می‌شود، طرح‌های تخفیف فروش ویژه است تا در برهه زمان کنونی که خرید این کالای فرهنگی برای بسیاری از علاقمندان سخت است، بتوانیم کمکی هرچند کوچک کرده باشیم.
 

 
زمانی که اکنون بعد از 18 سال فعالیت مغازه خود را به یک فضای 80 متری گسترش داده است، اظهار می‌کند: چون از دوران نوجوانی به مطالعه کتاب علاقه داشتم، هنوز هم با وجود مشغله کاری زمان مطالعه خود را کم نکرده‌ام و عقیده دارم یک کتابفروش باید ابتدا یک کتابخوان حرفه‌ای باشد تا بتواند افرادی را که به او مراجعه می‌کنند، راهنمایی کند.

مدیر کتابفروشی کتابستان که علاقمند به کتاب‌های ادبیات و هنر است، یادآور می‌شود: اکنون که شیوع بیماری کرونا امکان برگزاری جلسات پرسش و پاسخ و حضور نویسندگان و محافل ادبی را به‌دلیل فاصله‌گذاری اجتماعی از ما گرفته است، با استفاده از بستر فضای مجازی به معرفی کتاب‌های مختلف می‌پردازیم تا به نوعی خلا ایجاد شده را پوشش دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها