شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱
خردسالان به آگاهی از جهان پیرامون خود نیاز دارند

لاله جعفری گفت: خردسال قرار است در این جهان زندگی کند و برای چنین کاری نیاز به آگاهی داشتن نسبت به پیرامون خود دارد.

به گزارش خبرگزاری خانه کتاب ایران(ایبنا) لاله جعفری، نویسنده و مترجم حوزه کودک و نوجوان متولد 1345 در شهر اصفهان و فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی هنرهای دراماتیک دانشگاه تهران است. جعفری فعالیت‌ ادبی خود را در نشریات مختلف کودکان پیگیری کرد و نوشتن فیلم‌نامه سریال‌های تلویزیونی کودک و نوجوان از دیگر فعالیت‌های اوست. او در طول سال‌ها کار حرفه‌ای مسئولیت‌های مختلفی را بر عهده داشته که از آن جمله می‌توان به مسئول جلسات قصه نویسندگان در انجمن نویسندگان ۱۳۸۶ و مسئول جلسات قصه نویسندگان در کانون پرورش کودکان و نوجوانان ۱۳۸۷ اشاره کرد. تاکنون جوایز متعددی به آثار او تعلق‌گرفته که شامل پیام برگزیده یکصدمین سالگرد هانس کریستین آندرسن، مجموعه قصه یازدهمین و... اشاره کرد.
 
این بار به بهانه انتشار مجموعه خردسال او که در نشر داستان جمعه منتشر شده است و به مفاهیم اولیه زندگی برای خردسالان اشاره کرده است، گفت‌وگویی را با او انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید. 

 
برای انتقال و درک مفاهیم اولیه‌ یک خردسال در ابتدایی‌ترین سال‌های زندگی‌اش، از ابزار بازی بهره‌ برده‌اید. چرا بازی؟
چون خردسال یعنی بازی، یعنی شیطنت و هرچه را که از این جنس یعنی در واقع از جنس خودش باشد، خیلی زود با آن ارتباط برقرار کرده و در نتیجه درک کرده و یاد می‌گیرد. برای مقوله آموزش، باید از راه خودش وارد شد و راه آموزش به خردسالان، بازیست. بقیه راه‌ها بیراهه‌هایی است که اگر هم به مقصد برساند، با سرعتی بسیار پایین‌تر در مقایسه با سرعت بازیست و نیز قطعا از لذتی که خردسال در آموزش از راه بازی می‌برد، تهیست.
 
در کتاب «نی‌نی آدم و نی‌نی خرسی» انواع بازی‌های حرکتی، آشنایی با ابزار و وسایل مختلف به گونه‌ای در خدمت امکانات و استعدادهای خردسال است. این شناسایی چگونه به درک بیشتر خردسال به محیط اطراف می‌انجامد؟
خردسال قرار است در این جهان زندگی کند و برای چنین کاری نیاز به آگاهی داشتن نسبت به پیرامون خود دارد. این شناخت بایستی از راهی که وی بتواند بهترین ارتباط را با آن برقرار کند و به گونه‌ای زبانش برایش آشناست انجام شود، چنین راهی چیزی نیست جز بازی و انواع آن. من نیز در این مجموعه از چنین ابزاری استفاده کردم. تلاش کردم تا از طریق جهان شخصی خردسال که بازیست، او را وارد جهان پیرامونش کنم.
 
در کتاب «نی‌نی آدم و نی‌نی پیشی»، محوریت بازی‌ها در برقراری ارتباط با همسالان و دوست یابی است. می‌توان گفت که بیشتر بحث شراکت در بازی مطرح می‌شود. این بحث شراکت و کار گروهی چقدر می‌تواند در روحیات خردسال تأثیر داشته باشد؟
 
مشارکت با دیگران بزرگ‌ترین درسیست که باید برای زندگی در این جهان و تعامل داشتن با همنوعان آموخت. با کاشتن بذر میل به شراکت و کار گروهی در روح خردسال، او را آماده زیست بهتری در این جهان می‌کنیم. او می‌آموزد که از راه دوستی و کار گروهی می‌توان به نتاج بهتری رسید و زندگی آسوده‌تر و مفرح‌تری داشت. این روحیه در او نهادینه می‌شود و منجر به داشتن حس صلح و دوستی و نوعدوستی در وی می‌شود که این پیام آور داشتن جهانی زیبا در آینده خواهد بود.


 
در کتاب «نی‌نی آدم و نی‌نی فیلی» به زمان و وقت شناسی، هنگام کمک خواستن در موقعیت‌های متفاوت پرداخته‌اید. آیا این مسأله در رشد و پالایش فکری خردسال ضرورتی دارد؟
بعله همیشه گفته‌اند وقت طلاست. و واقعا فرصت گل زدن‌هایی که در زندگی بدست می‌آید را نباید به هیچ قیمتی از دست داد. آگاهی خردسال نسبت به چنین ارزشی باعث می‌شود سنگ بنای درستی در وی پی ریخته شود تا در آینده فرصت‌های گل زدن را به هدر ندهد و ارزش زمان که به سرعت از دست می‌رود را دریابد. در این مجموعه سعی شده که خردسال بیاموزد، زمان و موقعیت درست یعنی چه زمانی و بفهمد هر کاری به اصطلاح وقتی دارد. این کمک می‌کند تا بتواند درک درست از موقعیت درست یا نادرست داشته باشد و در نتیجه در برقراری رابطه صحیح با دوستان و اطرافیانش موفق‌تر شود.
 
کتاب «نی‌نی آدم و نی‌نی موشی» خردسال را به کشف محیط پیرامون، تنوع بازی‌ها و بالاخره به راهکار حل مسأله تشویق می‌کند. چه نیازی برای کشف وشهود در این سن احساس می‌شود؟
این حس باعث می‌شود حواس پنجگانه خردسال تقویت شود و تقویت این حواس کمک می‌کند تا خردسال پدیده‌های پیرامون را بهتر بشناسد و به تعبیری در کشف پدیده‌ها پیروز باشد. با کشف پدیده‌ها هنگامی که دچار مشکل می‌شود، به جای نشتن در یک گوشه و گریه کردن، یاد می‌گیرد که فکر کند و دنبال راه حل باشد. این راهکار با مرور زمان در او تقویت می‌شود و جزو ناخودآگاهش می‌شود. به این شکل در سنین بالا، با مواجهه شدن با مشکلات زندگی، زود خود را نمی‌بازد و در نتیجه پریشان خاطر نمی‌شود. و چنین حالی را هم به دیگران سرایت نمی‌دهد، بلکه دنبال راه حل می‌گردد و با درایت بحران را مدیریت می‌کند و دیگران نیز از در کنار او بودن احساس آرامش و شادی می‌کنند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها