چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
تکمیل 3 کتابخانه نیمه‌تمام آبیک 3 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان آبیک گفت: تکمیل 3 کتابخانه نیمه‌تمام زیاران، شهرک قدس و قشلاق در شهرستان آبیک نیازمند 3 میلیارد تومان اعتبار است.

رمضان حیدری رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان آبیک در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قزوین، درباره 3 پروژه نیمه‌تمام در این شهرستان گفت: در حال حاضر 3 کتابخانه عمومی نیمه‌کاره در شهرستان آبیک وجود دارد که تکمیل این کتابخانه‌ها می‌تواند جمعیت زیادی از مردم این شهرستان و روستاهای اطراف را تحت پوشش خدمات کتابخانه‌ای قرار دهد.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان آبیک بیان کرد: کتابخانه قشلاق به پیشرفت 20 درصدی رسیده است، طرح کتابخانه زیاران درحال کلنگ‌زنی و کتابخانه شهرک قدس در مرحله واگذاری زمین قرار دارد.

اعتبارات قطره‌چکانی اجرای پروژه‌ها را به تعویق می‌اندازد
حیدری گفت: جمعیت بیش از 100 هزار نفری شهرستان آبیک و پراکندگی روستاهای این شهرستان موجب شده است تا 3 کتابخانه نهادی و 2 کتابخانه مشارکتی این شهرستان نتواند پاسخگوی نیاز مردم باشد؛ از این رو سه طرح احداث کتابخانه در مناطقی که با نیازسنجی‌های مختلف و توجه به بافت جمعیتی احصاء شده بود، در نظر گرفته شد.

وی یادآور شد: اجرای این سه طرح قطعا می‌تواند نیاز شهرستان آبیک به کتابخانه جدید را تا مدت زمانی طولانی مرتفع کند ولی با توجه به تزریق قطره‌چکانی اعتبارات و مشکلاتی که در مسیر تامین هزینه‌ها و افزایش قیمت‌های اجرای کار وجود دارد، به نظر می‌رسد نخواهیم توانست در مدت زمان معین این طرح‌ها را به بهره‌برداری برسانیم.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی استان قزوین بیان کرد: با توجه به کمبود اعتبارات و نیاز به ساخت کتابخانه در این مناطق تلاش شد تا طرح‌ها با زیربنای 500 مترمربع، اولویت‌سنجی و رعایت حداقل‌ها اجرایی شود با این حال تامین 3 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این پروژه‌ها نیازمند همراهی مدیران در سطح ملی و استانی است.

حیدری گفت: تزریق قطره‌چکانی این اعتبارات می‌تواند مدت زمان لازم برای اجرای این طرح‌ها را افزایش دهد؛ درحالی‌که تلاش ما اجرای هر چه زودتر این طرح‌هاست.

ظرفیت خیرین حوزه کتاب در تکمیل پروژه‌های کتابخوانی
حیدری عنوان کرد: در این مسیر نقش خیرین حوزه کتاب نیز مد نظر قرار گرفته شده است و تلاش کردیم تا از ظرفیت خیّرین کتابخوانی در تکمیل این کتابخانه‌های نیمه تمام بهره‌گیری شود.

وی گفت: نوسانات قیمتی و مشکلات اقتصادی موجود در کشور از یک سو و نیاز فرهنگی در این مناطق ازسوی دیگر موجب می‌شود تا اجرای این پروژه‌ها در کنار همه سختی و محدودیت‌هایی که وجود دارد، به‌عنوان یک اولویت ازسوی نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قزوین مورد توجه قرار گیرد.

استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای توسعه خدمات کتابخانه‌ای
رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان آبیک افزود: اگرچه در این شهرستان از نظر اعتبارات و امکانات دچار محدودیت هستیم، اما هرگز اجازه ندادیم این محدودیت مانع ارائه خدمات ما به مخاطبین شود از این رو تلاش کردیم تا با استفاده از فضای مجازی خدمات فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی را به دورترین مناطق این شهرستان نیز برسانیم.

حیدری افزود: فعالیت کتابخانه‌های شهرستان آبیک در فضای مجازی و بهره‌گیری از اپلیکیشن‌های اجتماعی از مدت‌ها قبل از شیوع بیماری کرونا در جهان آغاز شده بود و همین مسئله موجب شد تا با ایجاد محدودیت‌های فیزیکی غافلگیر نشویم و با وجود تعطیلی کتابخانه‌های عمومی خدمات فرهنگی ما حتی یک روز هم تعطیل نشد.

وی گفت: خوشبختانه نگاه ویژه به فضای مجازی و ارائه خدمات فرهنگی در این بستر از یک سو و دسترسی مردم شهرستان در نقاط مختلف آبیک  به اینترنت و گوشی موبایل توانستیم با همراهی همکاران خود در اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان آبیک و حضور فعالت کتابداران خلءا موجود در این مدت را پُر کنیم.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان آبیک عنوان کرد: خوشبختانه با مشارکت اعضای کتابخانه‌های عمومی این شهرستان مشارکت بالایی در جشنواره‌های فرهنگی و هنری را شاهد بودیم و توانست اتفاقات ارزنده‌ای را در این حوزه برای ما ایجاد کند.

کتابخانه سیار، رویای محقق نشده کتابخانه‌های عمومی استان قزوین
رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان آبیک یادآور شد: بافت جمعیتی روستایی در مناطق شهرستان آبیک، پراکندگی نقاط روستایی و فاصله زیاد برخی از روستاها از مرکز شهرستان موجب شده است تا ایجاد کتابخانه سیار به یک دغدغه تبدیل شود اما از آنجائی که اجرای این طرح نیازمند اعتبار است فعلا موفق به اجرای آن نشده ایم.

حیدری افزود: با مکاتبات انجام شده درخواست امکانات برای ایجاد کتابخانه در این شهرستان انجام شده است اما در حال حاضر یک کتابخانه سیار به همت کانون پرورشی فکری شهرک خاکعلی دایر شده است که با ارتباط خوب با نهاد کتابخانه‌های عمومی توانسته است کتاب را به مناطق روستایی شهرستان برساند.

وی گفت: در تلاش هستیم تا با همراهی با نهادهای مرتبط در این شهرستان از موازی‌کاری جلوگیری کنیم و ازسوی دیگر با بهره‌گیری از مسئولیت‌های مشترک بین نهادی با تمرکز توانمندی‌ها بتوانیم بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها