جمعه ۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷
صدبرابری‌شدن آثار دفاع مقدس؛ موضوع شیرازه کتاب/ رسانه‌ها مطالبه رهبری را پی‌گیری کنند

سردبیر مجله «شیرازه کتاب» با بیان اینکه صدبرابری‌شدن آثار دفاع مقدس کار بزرگی است، گفت: اینکه دو سال از مطالبه رهبری در رابطه با این موضوع می‌گذرد و شاهد اتفاق جدی در این حوزه نبوده‌ایم، موضوعی است که باید رسانه‌ها مورد پی‌گیری کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دوره جدید مجله «شیرازه کتاب» در شماره 46 و 47  در بخش «خانواده نشر» به معرفی انتشارات حماسه یاران پرداخته و علاوه بر انتشار مهم‌ترین اخبار و رویدادهای حوزه کتاب طی دو ماه گذشته، گزارشی از پویش «سفیر حسین» که با همکاری کتابشهر ایران، انجمن کتاب‌فروشان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و مرکز رسانه‌ای شیرازه برگزار شد، منتشر کرده است.
 
پرونده ویژه این شماره از مجله به مطالبه «صدبرابری شدن آثار دفاع مقدس» پرداخته است. در این بخش، ابتدا نگاهی گذرا به آثار مورد توجه رهبر انقلاب در حوزه دفاع مقدس شده و در ادامه، با حجت‌الاسلام‌والمسلمین شیرازی نماینده ولی فقیه در نیروی قدس سپاه، محمدحسین صفارهرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت نهم، میثم نیلی مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، علی ناظری رئیس هیئت‌مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس، گلعلی بابایی نویسنده و پژوهشگر حوزه دفاع مقدس، مازیار حاتمی مدیر انتشارات ۲۷ بعثت، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمهدی نورایی مدیر انتشارات دارالحضاره لبنان و مجید جعفری‌اقدم مدیر آژانس ادبی پل گفت‌وگو شده است.
 
علاوه بر این، مقالاتی از مجدالدین معلمی، معاون هنری حوزه هنری انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباس شیرازی، فعال حوزه ادبیات پایداری، علیرضا کمیلی دبیر انجمن امت واحده، فرزانه قلعه‌قوند، معاون پژوهشی مؤسسه پیام آزادگان و فاطمه ترکاشوند، فعال و خبرنگار فرهنگی نیز به رشته تحریر درآمده و راهکارهای تحقق این مطالبه مهم رهبر انقلاب بررسی شده است.
 
در بخش «طعم کتاب» علاوه بر سری ششم «نکته‌هایی برای نوشتن» که فاطمه سلیمانی ازندریانی آن را نگاشته، نگاهی هم به کتاب‌های «اتاقی که در آن اتفاق افتاد»، «ماجرای عجیب یک جشن تولد»، «ایهام» و «ابوباران» شده است. در پایان این بخش نیز بسته پیشنهادی سامانه کارشناسی مجمع ناشران انقلاب اسلامی در خصوص دفاع مقدس به مخاطبان ارائه شده است.
 
نویسندگان «کافه شیرازه» در این شماره، یادداشت‌های خود را به دفاع مقدس و راه‌های افزایش تولیدات این حوزه اختصاص داده‌اند. در این شماره، «کافه شیرازه» میزبان یادداشت‌هایی از حسین کاجی، محمدعلی مرادیان، مهدی محمدخانی، جواد شادانلو، مهدی بوشهریان، محمدمهدی شیخ‌صراف، مصطفی وثوق‌کیا، عاطفه جعفری، میثم رشیدی مهرآبادی، شهلا پناهی، حسین زحمتکش و فاطمه سادات محمودیان بوده است.
 
در بخش پایانی مجله «شیرازه کتاب»، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا زائری و وحید یامین‌پور به معرفی سه کتاب خوب در حوزه دفاع مقدس از نگاه خود پرداخته‌ و آن‌ها را به مخاطبان پیشنهاد داده‌اند.
 


در ادامه گفت‌وگو با مهدی سلیمانی، سردبیر مجله «شیرازه کتاب» را می‌خوانید.
 
سلیمانی در پاسخ به این سؤال که مطالب مجله بر چه اساسی انتخاب می‌شوند، گفت: مجله «شیرازه کتاب» که از سوی مجمع ناشران انقلاب اسلامی و به صورت دو ماهنامه منتشر می‌شود، یک مجله تخصصی کتاب و نشر است که نسخه چاپی و الکترونیکی آن نیز در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد. این مجله علاوه بر اینکه اخبار و رویدادهایی که در دو ماه گذشته اتفاق افتاده را منعکس می‌کند و تعدادی از کتاب‌هایی که غالباً از تازه‌های نشر هستند را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد، بخشی به اسم پرونده ویژه دارد و در هر شماره موضوع این پرونده متفاوت و غالباً مربوط به موضوعات نشری و کتاب است. مثلاً شماره قبل در رابطه با بحث تولید در اکوسیستم نشر بود، که با اهالی متخصص این حوزه و ناشران دولتی و خصوصی و فعالان بین‌المللی این حوزه گفت‌وگوهایی انجام شد که برای ناشران و فعالان حرفه‌ای این حوزه سودمند است.
 
سلیمانی عنوان کرد: در شماره جدید این مجله نیز بحث صدبرابری‌شدن آثار دفاع مقدس را انتخاب کردیم. این عنوان را رهبر معظم انقلاب اسلامی در جلسه‌ چهارم مهرماه 1397 با اهالی فرهنگ و هنر مطرح کردند و فرمودند که آثار دفاع مقدس باید صد برابر شود و ما در این شماره تصمیم گرفتیم بعد از دو سال به این موضوع بپردازیم که برای تحقق این مطالبه باید چه اقداماتی انجام شود.
 
سردبیر مجله «شیرازه کتاب» با بیان اینکه در این شماره به دنبال راهکارهای تحقق مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی هستیم، گفت: این مطالبه قطعاً مخاطبان خاص دارد و این مخاطبان طبیعتاً فعالان حوزه فرهنگ و ادب هستند و در این حوزه سعی کردیم سراغ نویسنده‌ها، ناشران، فعالان حوزه ادبیات و فعالان حوزه بین‌الملل مثل آژانس‌های ادبی برویم و علاوه بر اینکه طرح موضوع کرده باشیم راهکاری که اقشار مختلف درباره این موضوع دارند را اخذ کنیم.
 
وی افزود: رهبر معظم انقلاب عنوان کردند که دستگاه‌های مختلف در این حوزه نقش دارند و قطعاً یکی از دستگاه‌هایی که در این زمینه نقش دارد، وزارت ارشاد است. از فعالیت‌های ارشاد در این زمینه اطلاعاتی در دست نداریم؛ اما حوزه هنری جلسات متعدد در این باره برگزار کرده و حتی یکی از معاونت‌ها در حوزه هنری مقاله‌ای در اختیار مجمع ناشران انقلاب قرار دادند و راهکارهایی ارائه کردند، ما نیز سعی کردیم حداقل نظرات مختلف فعالان حوزه را گردآوری کنیم، تا افرادی که قرار است افزایش تولید را سازماندهی کنند، نظرات مختلف را ببیند و کمکی برای مسئولان در این زمینه باشد.
 
سلیمانی عنوان کرد: صدبرابری‌شدن آثار دفاع مقدس کار بزرگی است و کار بزرگ، سخت انجام می‌شود. دو سال از این موضوع می‌گذرد و شاهد اتفاق جدی در این حوزه نبوده‌ایم؛ در صورتی که دستور صریح رهبری را دارد. رسانه‌ها باید این موضوع را پی‌گیری کنند و این مطالبه را از مسئولان داشته باشند که چه اقداماتی قرار است در این زمینه انجام شود.
 
وی با بیان اینکه انتشار این مجله براساس یک تجربه شکل گرفته، اظهار کرد: وقتی در پرونده‌های نشریه به موضوعی تمرکز می‌کنیم، مدیران فرهنگی نسبت به آن موضوع حساسیت بیشتری پیدا می‌کنند. در موضوع کاغذ این تجربه را داریم و امیدواریم باز هم این اتفاق بیافتد.  
 
سلیمانی تصریح کرد: ممکن است در رابطه با موضوع صدبرابری‌شدن آثار دفاع مقدس، این شبهه ایجاد شود که افزایش تولید ممکن است باعث کاهش کیفیت آثار شود؛ اما منظور ما از افزایش کمیت این نیست که به کیفیت توجه نشود، وقتی از افزایش آثار صحبت می‌کنیم، منظور افزایش آثار باکیفیت است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها