چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۴
دوری از پایتخت و بالا بودن کرایه حمل و نقل شرایط کار را سخت کرده است

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران سیستان و بلوچستان با اشاره به موانع پیش روی فعالان این صنعت، دوری از پایتخت و بالا بودن کرایه حمل و نقل مواد اولیه به این استان را یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها و مشکلات چاپخانه‌داران دانست.

محمدجواد اصغری رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به فعالیت ۵۰ چاپخانه در این استان گفت: در شهر زاهدان ۲۲ چاپخانه وجود دارد و از میان آن‌ها پنج چاپخانه به دلیل رکود و کاهش سفارش، به‌حالت نیمه تعطیل درآمده‌اند. بقیه چاپخانه‌ها هم به‌صورت محدود، گاهی در یک شیفت یا فقط چند ساعت در روز کار می‌کنند.
 
وی افزود: من ۹ کارگر داشتم که به‌دلیل شرایط سخت اقتصادی و کم‌کاری‌ها، مجبور به تعدیل دو نفر از آن‌ها شدم؛ زیرا از یک سو قیمت مواد اولیه بسیار بالا رفته و از سوی دیگر، نوسان قیمت‌ها ساعتی شده است؛ به‌طوری که در فاصله صبح تا بعدازظهر، گاهی دو تا سه بار قیمت را چک می‌کنیم.
 
اصغری با بیان اینکه برخلاف گذشته، ما اکنون باید مواد اولیه را نقدی خریداری کنیم، عنوان کرد: متاسفانه هنوز هم مشتریان ما با چک به ما کار می‌دهند و اگر با اداره‌های دولتی کار کنیم، متاسفانه ماه‌ها باید دنبال تسویه حساب باشیم. زمانی هم که دنبال پول می‌رویم همه کرونا را بهانه می‌کنند.
 
وی با طرح این موضوع که امروز سرمایه در گردش چاپخانه‌ها صفر شده است، گفت: الان همه چاپخانه‌ها در بخش نقدینگی با مشکل روبه‌رو شده‌اند؛ زیرا همه پول‌های خود را مواد اولیه و کاغذ خریداری کرد‌ه‌اند و برخی دیگر به دلیل بالا رفتن قیمت کاغذ، برای تهیه این کالا با مشکل روبه‌رو شده‌اند؛ به‌طوری‌که بیشتر چاپخانه‌ها بیکارند.
 
اصغری یادآور شد: این در حالی است که اغلب چاپخانه‌های استان مجهز و به‌روز هستند و طی سال‌های اخیر، بسیاری از هم‌صنفی‌ها تلاش کردند که چاپخانه‌هایشان را به دستگا‌ه‌ها و ماشین‌آلات به روز تجهیز کنند اما متاسفانه حجم سفارش‌ها به شدت کاهش داشته است.
 
وی با بیان اینکه مساله اینجا است که بودجه اداره‌ها در سال جاری به شدت کاهش داشته است، ادامه داد: در سال‌های قبل، همیشه بودجه‌ای برای هزینه چاپ و نشر به اداره‌های دولتی اختصاص پیدا می‌کرد اما امسال شرایط اینگونه نیست و سفارش‌ها به‌شدت کم شده است.
 
اصغری همچنین درباره وضعیت چاپ و نشر کتاب در سیستان و بلوچستان توضیح داد: آمار چاپ کتاب نیز در استان کاهش داشته است؛ زیرا هزینه حمل و نقل مواد اولیه به استان ما به‌دلیل دوری از پایتخت، بسیار بالا تمام می‌شود و ناشران که از قیمت‌ها مطلع می‌شوند، سفارش نمی‌دهند.
 
وی تاکید کرد: قبلا یک پالت کاغذ ۲۲ بندی از تهران تا زاهدان، ۱۰۰ هزار تومان بود اما این مبلغ اکنون ۴۰۰ هزار تومان شده است. علاوه برآن؛ هزینه حمل و نقل در تهران و درصد باربری را هم باید محاسبه کنیم. در چنین شرایطی، من چاپخانه‌دار هزینه نهایی کار را چگونه باید محاسبه کنم که این بازار کشش داشته باشد؟
 
اصغری با بیان اینکه دستمزد تعرفه چاپ من متعلق به سال ۱۳۹۷است، گفت: با همه این شرایط وقتی قیمت نهایی را به ناشران می‌گوییم، بسیاری از آن‌ها ترجیح می‌دهند سفارش‌های خود را به تهران و اصفهان بدهند. جالب است که هزینه باربری ارسال کتاب به زاهدان را حساب نمی‌کنند.
 
وی با اشاره به لزوم بهره‌مندی چاپخانه‌داران از سرمایه بالا برای ادامه کار عنوان کرد: من به‌عنوان یک چاپخانه‌دار باید حدود ۱۰۰ میلیون تومان جنس شامل انواع کاغذ و مقوا، رنگ، مرکب و .. در انبارم داشته باشم تا اگر مشتری به چاپخانه بیاید من بتوانم پاسخگوی نیاز او در هر زمینه باشم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها