سه‌شنبه ۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷
نقش زنان در دفاع مقدس، پشت صحنه مانده است

سمیه صفاری گفت: نقش زنان ما چه در جریان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و اکنون در بحث مدافعان سلامت، کمرنگ و بیشتر در پشت صحنه مانده است. ظرفیت‌های زیادی به اندازه تک‌تک بانوان ایثارگر ما برای پرداختن به این موضوع وجود دارد که وظیفه تمامی دستگاه‌های اجرایی کشور است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سمیه صفاری؛ رئیس امور زنان و خانواده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حاشیه برگزاری نمایشگاه ملی دستاوردهای دفاع مقدس و مقاومت در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، با توجه به برنامه‌های ویژه این نهاد در چهل‌سالگی دفاع مقدس، بیان کرد: با توجه به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از اصلی‌ترین نهادهای متولی فرهنگ است، ترویج فرهنگ ایثار و ایثارگری یکی از اولویت‌های ماست. متناسب با چهلمین سالگرد دفاع مقدس، وظیفه اصلی ما، تبیین جایگاه ایثار زنان در دفاع مقدس است که باید در این راستا براساس شرح وظایمان در وزارتخانه، فرهنگ‌سازی کنیم.
 
وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری و حتی قبل از آنکه جلسات کارگروه بزرگداشت چهل سالگی دفاع مقدس به ریاست مریم مجتهدزاده؛ رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس شروع شود، جلسات متعددی درخصوص برنامه‌ها با محمدرضا سوقندی؛ مشاور وزیر در امور ایثارگران و  محمدمهدی احمدی؛ مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی داشتیم. با توجه به ظرفیت شورای علمی فرهنگی بانوان که در سه حوزه استانی، ستادی و سازمان‌هاست، جلساتی را برگزار کردیم و یک سری کارها تا آخر سال برنامه‌ریزی شد.
 
معرفی زنان فرهنگ‌ساز در حوزه جلوه‌های ایثار 
سمیه صفاری افزود: طرحی با موضوع معرفی بانوان توانمند فرهنگ‌ساز به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه دادیم که ایشان دستور دادند امسال به مناسبت بزرگداشت چهل سادگی دفاع مقدس به‌طور ویژه با زنان فرهنگ‌سازی که درخصوص جلوه‌های ایثار و دفاع مقدس چه در حوزه سینما و هنر و چه در حوزه ادبیات فعالیت داشته‌اند، مصاحبه انجام دهیم. در حوزه ادبیات با همکاری و همیاری معاونت امور فرهنگی در روز قلم برنامه‌هایی با استفاده از ظرفیت استان‌ها و همکاری مشاوران زنان و خانواده ادارات کل استان‌ها و همچنین به واسطه بخش ستادی امور زنان و خانواده با تعدادی از بانوان که در حوزه تبیین جلوه‌های ایثار در دفاع مقدس قلم‌فرسایی کردند، مصاحبه‌هایی انجام شد. این مصاحبه‌ها هم در تارنمای تخصصی امور زنان و خانواده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هم در تارنمای زنان و خانواده ادارات کل استان‌ها بارگذاری شد.
 
طرح مصاحبه با بانوان سینماگر و هنرمند
رئیس امور زنان و خانواده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: در قالب طرح تجارب زیسته فرزندان شاهد و ایثارگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با اعلام یک فراخوان مصاحبه‌هایی صورت گرفت و در تارنما بارگذاری شد. در کنار این برنامه‌ها، جلسات ستاد گرامیداشت نیز به ریاست خانم دکتر مجتهدزاده انجام و یک سری برنامه‌ها نیز در این جلسات تبیین شد. به جرأت می‌توان گفت فعال‌ترین دستگاه در امور زنان مربوط به برنامه‌های گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است.
 
وی تصریح کرد: طرح مصاحبه با بانوان سینماگر و طرح مصاحبه با بانوان هنرمند با استفاده از ظرفیت‌های معاونت فرهنگی و معاونت امور هنری نیز تا آخر سال انجام می‌شود. همچنین برای مناسبت‌های ویژه پیش‌رو نیز برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است. به‌عنوان مثال به مناسبت سالروز وفات حضرت زینب (س)، با همسران شهدای وزارتخانه مصاحبه‌هایی انجام خواهد شد. در بهمن ماه نیز به مناسبت سالروز وفات حضرت ام‌البنین (س) به‌طور ویژه با مادران و همسران شهدای مجموعه وزارتخانه مصاحبه‌هایی صورت می‌گیرد. البته از ظرفیت استان‌ها نیز در این زمینه‌ها استفاده می‌کنیم.


سهم اندک زنان ایرانی از کتاب‌های دفاع مقدس
سمیه صفاری در ادامه در تشریح سهم کمرنگ زنان در آثار مکتوب دفاع مقدس، بیان کرد: در دفاع مقدس هم مانند دیگر عرصه‌ها، زنان نقش تأثیرگذار و پررنگی داشته‌اند، اما در 18 هزار کتابی که در زمینه دفاع مقدس در این چهل سال منتشر شده، سهم زنان خیلی اندک بوده و به‌جز چند کتابی که محوریت آن‌ها زنان بوده‌اند مانند «فرنگیس» یا «دا»، در دیگر آثار زنان بیشتر در حاشیه قرار دارند. حضور زنان در دفاع مقدس جای کار بسیار دارد و ظرفیت‌های زیادی به اندازه تک‌تک بانوان ایثارگر ما برای پرداختن به این موضوع وجود دارد.
 
این مسئول فرهنگی افزود: نقش زنان ما چه در جریان انقلاب اسلامی و بعد از آن در حوزه دفاع مقدس و اکنون در بحث مدافعان سلامت، انگار گمنام و کمرنگ و بیشتر در پشت صحنه مانده است. زنان ما در خط مقدم مبارزه نکردند، اما پرداختن به ثبت و انتشار شرح شجاعت و ایثار زنان به‌عنوان خبرنگار، پزشک، پرستار، امدادگر و یا حتی زنان بزرگواری که همسر، مادر، خواهر یا دختر شهید بودند، وظیفه تک‌تک دستگاه‌های اجرایی کشور است. امیدوارم بتوانیم هرکدام به اندازه بضاعت و توانمان در یک تعامل و هم‌افزایی در راستای تبیین جلوه‌های ایثار زنان ایرانی گام برداریم. به‌نظرم همین جلساتی که به ریاست خانم دکتر مجتهدزاده با حضور همه مسئولان و مشاوران در امور بانوان برگزار می‌شود، می‌تواند به این موضوع کمک کند. در این جلسات می‌توانیم با هم‌افزایی در راستای تبیین جلوه‌های ایثار زنان در دفاع مقدس، با درنظر گرفتن ظرفیت دستگاه‌هایمان برنامه‌ریزی کرده و گام‌های موثری برداریم.
 
برنامه‌‌های امور زنان و خانواده در هفته دفاع مقدس
وی در بخش دیگری از سخنانش، درباره تأثیر برگزاری نمایشگاه‌ دفاع مقدس در راستای ترویج فرهنگ ایثار، گفت: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی خیلی مهم است، اما با توجه به شرایط ویژه‌ شیوع بیماری کرونا و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، این نمایشگاه می‌تواند به سمت فضای مجازی هم سوق داده شود تا با ترویج و تبلیغ فرهنگ ایثار، این مقوله مهم تا ابد زنده نگه داشته شود.

سمیه صفاری ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نمایشگاه حضور موثر و موفقی داشته و هریک از بخش‌های فیزیکی حاضر، در فضای مجازی هم فعالیت‌های گسترده‌ای داشته‌اند. امور زنان از همان ابتدا در این زمینه برنامه‌های مختلفی را با همکاری نهادهای مختلف ازجمله بخش توسعه هنرهای معاصر معاونت امور هنری و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تبیین کرد. این فعالیت‌ها ازجمله نمایشگاه عکس مجازی با محوریت حضور و مشارکت زنان در دفاع مقدس در تارنمای امور زنان و خانواده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تارنمای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بارگذاری شده است. در سایت معاونت هنری نیز نمایشگاه جلوه‌های ایثار زنان قرار گرفته است. نشست‌های تخصصی نیز خارج از فضای نمایشگاه برگزار کردیم که به‌صورت آنلاین در غرفه امور زنان و خانواده نیز پخش شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها