دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷
کرونا فرصتی برای تجهیز کتابخانه‌های روستایی را فراهم کرد

صفوی بیان کرد: برنامه ریزی‌های فرهنگی باید طوری هدایت شود که بخش خصوصی پای کار بیاید؛ چراکه دولتی کردن فعالیت‌ها و برنامه‌ها در ترویج کتاب و کتابخوانی در دراز مدت آسیب‌هایی ایجاد می‌کند.

سید حسن صفوی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره تداوم فعالیت‌های کتاب و کتاب‌خوانی در ری با توجه به اپیدمی کرونا و اختلالات ناشی از آن در جامعه گفت: شهرستان ری در سال 1398 به‌عنوان نامزد پایتخت کتاب ایران و شهر خلاق کتاب‌خوانی معرفی شد. این عنوان برای تلاش در گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی و اجرای برنامه‌های زیربنایی به شهرستان ری تعلق گرفت؛ بنابراین بسیاری از روستاهای شهرستان ری آمادگی پیدا کردند که در سال 1399 برنامه‌های بیشتری اجرا کنند. متاسفانه بسیاری از این برنامه‌ها به‌دلیل کرونا و شرایط حاکم بر جامعه لغو شد؛ البته حدود 10 کتابخانه در سال 98 در روستاهای شهرستان ری افتتاح شد که با تعطیلی اماکن عمومی، فعالیت آن‌ها نیز تحت تاثیر قرار گرفت.
 
وی با اشاره به برنامه‌های درحال انجام ترویج کتاب‌خوانی در شهرستان ری بیان کرد: از زمستان سال گذشته که ویروس کرونا در ایران شیوع پیدا کرد، بیشتر برنامه‌های فرهنگی و هنری در فضای مجازی برگزار شد و در این راستا نیز، دهمین دوره جشنواره فرهنگ رضوی در سه بخش «فردی»، «گروهی» و «خانوادگی» در سه قالب مسابقه نقاشی، فعالیت گروهی و پویش کتابخوانی برگزار شد. همچنین شهروندان ری در برنامه پویش «کتاب در خانه» ویژه آخرین نوروز قرن نیز با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور پیدا کردند.
 

صفوی افزود: در بخش قلعه نو از توابع شهرستان ری نیز یک پویش کتاب‌خوانی به راه افتاد که با استقبال مردم روبه‌رو و بخش اهدای جوایز و مراسم اختتامیه نیز اخیرا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد. در سال جدید نیز، تجهیز کتابخانه‌های مراکز بازپروری ترک اعتیاد و مراکز بهزیستی در دستور کار قرار گرفت که تعدادی از این کتابخانه‌ها تجهیز شده و برخی نیز تا پایان سال به کتاب‌های جدید تجهیز می‌شوند.
 
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ری با اشاره به برگزاری دو پویش کتاب‌خوانی و رونمایی از کتاب مجازی در شهرستان ری عنوان کرد: یکی از این برنامه‌ها، مسابقه کتاب‌خوانی مجازی از کتاب «نماز در قرآن» بر گرفته از تفسیر نور حجت الاسلام محسن قرائتی بود که به‌صورت مجازی برای عموم برگزار شد.
 
وی درباره اقدامات و برنامه‌ریزی اداره فرهنگ و ارشاد ری برای حمایت از امر کتاب و کتاب‌خوانی در شرایط کرونا گفت: شرایط کرونا موجب شد تا تعدادی از نویسندگان کم‌کار، توفیق پیدا کنند که کتاب‌های بیشتری بنویسند و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ضمن تسریع در روند صدور مجوز، تعدادی از این کتاب‌ها را خریداری خواهد کرد و به کتابخانه‌ها اهدا می‌کند.
 

صفوی ادامه داد: با توجه به تعطیلی برنامه‌های فرهنگی و هنری، فرصت بیشتری برای پیگیری ساخت و تجهیز کتابخانه‌های روستایی فراهم شده که در سال جاری، شمار کتابخانه‌های روستایی افزایش یافته و کتاب‌های جدید نیز برای آن‌ها ارسال می‌شود.
 
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ری درباره مشارکت و نقش مردم و نهادهای خصوصی در گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی بیان کرد: هم‌اکنون در بخش حسن‌آباد فشافویه از توابع شهرستان ری، مرکز تبادل کتاب با هدف دسترسی سریع و ارزان مردم به کتاب شکل گرفته‌است و کتاب‌هایی که برای مبادله به مرکز آورده می‌شود، قیمت‌گذاری شده و وارد چرخه فروش می‌شوند و شخص فروشنده با همان مبلغ می‌تواند از کتاب‌های دیگر موجود در مرکز که شامل کتاب‌های نو و دست دوم است، با تخفیف‌های متنوع خریداری کند. این اقدام فرهنگی با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری و شورای اسلامی حسن آباد و مردم فرهنگ دوست حسن آباد فشافویه در حال انجام است.
 
صفوی در پایان درباره رویکردهای لازم برای تداوم فعالیت‌های کتابخوانی در شرایط کرونا خاطرنشان کرد: برنامه ریزی‌ها باید طوری هدایت شود که بخش خصوصی پای کار بیاید. دولتی کردن فعالیت‌ها و برنامه‌ها به ترویج کتاب و کتاب‌خوانی در دراز مدت ضربه می‌زند. از سوی دیگر، باید ذائقه‌سنجی شود که جامعه به‌ویژه جوانان و نوجوانان به چه کتاب‌هایی علاقه دارند و سپس کتاب‌ها منتشر و در دسترس مخاطبان قرار بگیرند. همچنین در روستاهای فاقد کتابخانه نیز باید کتابخانه سیار ایجاد شود تا منابع مکتوب به صورت عادلانه بین مردم توزیع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها