چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸
جنگِ امروز یک جنگ زیستی و بیوتروریسم است

رضا لاری‌پور با تأکید بر داشتن نگاهی متفاوت به جنگ‌های نوین، گفت: شاید شیوع بیماری کرونا، فرصتی برای تمرین، برنامه‌ریزی و افزایش آگاهی و دانش نیروهای نظامی و درمانی برای مواجهه با جنگ زیستی یا بیوتروریسم باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، چهل سال پیش در چنین روزهایی، کشور ما ناخواسته درگیر جنگی نابرابر شد، آن‌‌هم در شرایطی که پس از پیروزی انقلاب، هنوز نیروهای نظامی کشور به سازماندهی مطلوب نرسیده بودند و از آن‌سو دشمن سراپا مسلح بوده و بلوک شرق و غرب با به‌روز‌ترین تجهیزات نظامی از عراق حمایت می‌کردند. با گذشت چهل سال از آغاز دفاع مقدس، امروز آن نهال جوان به درختی پربار تبدیل شده و اکنون ایران به جایگاهی مطمئن از قدرت نظامی و تسلیحاتی در منطقه و جهان رسیده است.
 
امروز شاید نوع جنگ‌ها در دنیا کمی متفاوت شده و یکی از شیوه‌های نوین آن نیز جنگ بیولوژیک یا بیوتروریسم است که باید برای نبرد در این عرصه نیز آمادگی لازم را داشته باشیم. این روزها در چهلمین سالگرد آغاز دفاع مقدس، نیروهای نظامی کشور همچون سال‌های جنگ تحمیلی،‌ دوشادوش سایر ارگان‌ها در خط مقدم جبهه‌‌ای دیگر مشغول مبارزه هستند. اینبار دشمن ویروسی همه‌گیر است به نام کرونا. قرارگاه پدافند زیستی ارتش، یک نهاد علمی است که همزمان با شیوع بیماری کرونا برای پیشگیری و مبارزه با آن در کشور ایجاد شد.
 
دکتر رضا لاری‌پور؛ مدیراجرایی قرارگاه پدافند زیستی ارتش و معاون دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، همزمان با هفته دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا درباره مأموریت‌های این قرارگاه و همچنین برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی ارتش در چهل‌سالگی دفاع مقدس، سخن گفت.
 
رضا لاری‌پور

ایثارِ کادر بهداشت و درمان در دوره دفاع مقدس و امروز
وی بیان کرد: در چهلمین سالگرد دفاع مقدس باید گفت که امروز نیز عملا در یک جبهه جنگی رسمی قرار داریم. جنگ‌های اقتصادی، فرهنگی و بیولوژیک نمونه این جبهه‌هاست. امروز جنگ با توپ و تانک و ادوات نظامی نیست، بلکه جنگ امروز، یک جنگ بیوتروریسم و زیستی است و باید نگاهی متفاوت به جنگ‌های نوین داشت. امسال شاید شیوع بیماری کرونا فرصتی باشد برای تمرین و برنامه‌ریزی و افزایش آگاهی و دانش نیروهای نظامی و درمانی برای مواجهه در جنگ زیستی یا بیوتروریسم.
 
این نویسنده و پژوهشگر افزود: اگر در دوره دفاع مقدس، جوانان برای حفظ آب و خاک، از جان خود گذشته و ایثار کردند، در روزگار کنونی نیز کادر بهداشت و درمان در مواجهه با یک بیماری ناشناخته، با همه توان و قدرت، جانشان را کف دست گذاشته‌اند. این مدت تجربه ارزشمندی را در مجموعه کادر درمان ما رقم زد. شاید مهم‌ترین عنصر پشتیبان و دلگرم‌کننده در جبهه‌های نبرد در دوران دفاع مقدس هم همین نیروهای درمانی متخصص، کاربلد و دلسوز بودند که بسیاری از آن‌ها برای دفاع از خاک وطن، جانشان را کف دست گذاشتند. اکنون هم کادر درمان به معنای واقعی از جان و زندگی‌شان گذشته‌اند. ایثار را پزشک و پرستاری که یک ماه فرزندش را ندیده و شبها بی‌خوابی طولانی کشیده و با بیماری ناشناخته دست‌وپنجه نرم کرده، معنا کرد. شهادت و جانبازی پرسنل بهداشت و درمان ارتش نیز در این برهه سخت، در کاهش آلام هم‌میهنان عزیز اوج ایثار و فداکاری است که در آستانه چهلمین سالگرد دفاع مقدس باید به آن توجه داشت.
 
لاری‌پور گفت: مصداق فرمایش فرماندهی کل قوا در بیانیه گام دوم انقلاب در ارتباط با افرادی که برای پیشرفت و آبادانی کشور تلاش می‌کنند، کادر بهداشت و درمان هستند که توجه به آرمان‌های اسلامی و ایرانی و ملی‌گرایی را سرلوحه کار خود قرار دادند. ایران با وجود انواع کمبودها وعدم رعایت پروتکل‌ها از سوی بسیاری از مردم، ازجمله کشورهای پیشرو در زمینه پیشگیری است.


تصویب و ارائه 100 دستورالعمل بهداشتی-درمانی
وی در تشریح فعالیت‌های قرارگاه پدافند زیستی ارتش، ادامه داد: این قرارگاه بعد از شیوع پاندمی کرونا در دنیا، در بهمن 98 به‌‌طور رسمی ایجاد شد و به‌صورت آبشاری در سایر نیروهای ارتش نیز شکل گرفت که هرکدام مسئولیت‌هایی برعهده دارند. قرارگاه پدافند زیستی متشکل از 11 کمیته شامل قرارگاه جنگ‌های نوپدید، کمیته نیروی انسانی، کمیته اطلاعات عملیات، کمیته طرح و برنامه و بودجه، کمیته فنی و تحقیقات، کمیته تربیت و آموزش، کمیته فرهنگی و اطلاع‌رسانی و... است. کمیته علمی نیز با مسئولیت دانشگاه علوم پزشکی ارتش تشکیل می‌شود. جلسات قرارگاه به‌طور هفتگی و گاهی در شرایط اضطرار تشکیل می‌شود و تاکنون نیز حدود 300 مصوبه و 100 دستورالعمل بهداشتی-درمانی در این جلسات تصویب شده است.
 
مدیراجرایی قرارگاه پدافند زیستی ارتش تصریح کرد: ارتش در دوران شیوع کرونا، فعالیت بسیار خوبی به‌ویژه در حوزه پیشگیری، غربالگری و بهداشت داشته است. حدود 12 هزار نفر از پرسنل ارتش، مشغول فعالیت در همه‌گیری کرونا هستند؛ حدود 2 هزار پزشک، پنج هزار پرستار، سه هزار پیراپزشک، هزار نفر بهیار، هزار نفر کارشناس و متخصص طب پیشگیری و درمان در خط مقدم مبارزه با بیماری مشغول فعالیت هستند. بیش از 36 بیمارستان ارتش در سراسر کشور در هشت ماه گذشته به خدمت‌رسانی در ارتباط با بیماری کرونا مشغول‌اند و دوسوم تخت‌های بیمارستان‌های ارتش به بیماران کرونایی اختصاص یافته است.


مستندسازی فعالیت‌های قرارگاه پدافند زیستی در دو کتاب
لاری‌پور افزود: با بهره‌گیری از سامانه بهداشت و درمان ارتش و تدابیر پیشگیرانه‌ای که اجرایی شد، به‌نظر می‌رسد در حال حاضر مجموعه نیروهای نظامی ارتش و پادگان‌ها، از امن‌ترین مکان‌ها ازنظر شیوع بیماری کرونا هستند. در راستای سیاست‌های پیشگیرانه و درمانی در ارتباط با کرونا، پیش از این گزارش‌های روزانه همراه با تجزیه و تحلیل تنظیم می‌شد و اکنون این‌کار هر 72 ساعت انجام می‌شود. برای مستندسازی و استفاده از درس‌آموخته‌های قرارگاه پدافند زیستی ارتش، تاکنون دو سری کتاب گزارش عملکرد در اردیبهشت‌ماه و اخیرا به چاپ رسیده است.
 
این نویسنده و پژوهشگر با اشاره به طرح‌های پژوهشی این قرارگاه، گفت: ازجمله کارهای علمی قراگاه، ثبت ایده‌های پژوهشی و انجام تحقیقات است. در این راستا تاکنون 58 طرح پژوهشی مرتبط با کووید 19 توسط کمیته علمی قرارگاه و دانشگاه علوم پزشکی ارتش پس از اخذ کُد اخلاق و سامانه وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به ثبت رسیده که 13 عنوان از آن‌ها خاتمه یافته، 21 عنوان در مرحله اجراست و 24 طرح نیز در مرحله داوری قرار دارند. همه این طرح‌ها به‌‌زودی در مجلات معتبر علمی به چاپ می‌رسند.
 

طرح کتاب استقراضی در راستای افزایش سرانه مطالعه
وی در معرفی فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی ارتش نیز بیان کرد: در دوره شیوع بیماری کرونا، برنامه‌های فرهنگی و علمی در دانشگاه علوم پزشکی ارتش با قوت بیشتر و با طرح‌های متنوعی در این حوزه در حال اجراست که مسابقات کتابخوانی از آن‌جمله‌ هستند. امسال به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس نیز برنامه‌های ویژه‌ای متناسب با نقاط عطف و عملیات‌های مختلف برنامه‌ریزی شد و تاکنون دو مرحله مسابقه در این زمینه برگزار کرده‌ایم. در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی ارتش در راستای افزایش سرانه مطالعه، علاوه بر برگزاری مسابقات کتابخوانی، تلاش داریم در تعامل با ناشران مختلف به‌ویژه ناشران حوزه دفاع مقدس، کتاب‌هایی را به‌صورت استقراضی دریافت و در دسترس دانشجویان، اساتید و پرسنل دانشگاه قرار دهیم.
 
معاون دانشگاه علوم پزشکی ارتش، افزود: قبل از شیوع بیماری کرونا، دو مرحله از برنامه شب شعر و موسیقی با محوریت واقعه کربلا از سوی دانشگاه انجام شد و سومین دوره آن با عنوان «خط سرخ شیدایی» نیز در حال برگزاری است. اختتامیه این برنامه در آستانه اربعین حسینی برگزار خواهد شد. هفتمین جشنواره آداب، اقوام و سنن مناطق مختلف کشور نیز با محورهایی همچون ادبیات، زبان، گویش، مشاهیر، آئین‌های نمایشی و ورزشی،‌ موسیقی و آثار باستانی برنامه‌ریزی شده است.


تجلیل از خانواده شهدای سلامت ارتش
لاری‌پور در پایان گفت: طراحی اینفوگرافی‌های متعدد با موضوع بیانیه گام دوم انقلاب و عملیات‌های دفاع مقدس، از دیگر برنامه‌های فرهنگی ما در ماه‌های اخیر بوده است. تولید اینفوگرافی و موشن گرافیک درباره برخی شهدای ارتش ازجمله شهید سپهبد صیاد شیرازی و تجلیل از خانواده شهدای سلامت ارتش، از دیگر طرح‌هایی است که به‌زودی به همت دانشگاه انجام می‌شود. «سه‌شنبه‌های مهدوی» نیز برنامه‌ای است که از سال گذشته در دانشکده پرستاری شروع شد و امسال نیز ادامه خواهد داشت. در این طرح، با اهدای یک کتاب یا یک شاخه گل، دل‌ها و ذهن‌ها به سمت منجی عالم بشریت سوق داده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها