شنبه ۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۶
عهد کردم، هرماه یک مطلب درباره شهدا بنویسم

مجید ملامحمدی می‌گوید: از سال 1371 که وارد هیات تحریریه مجله سلام بچه‌ها شدم با خودم عهد کردم، هرماه یک مطلب درباره شهدا بنویسم.

مجید ملامحمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره آثارش در حوزه دفاع مقدس برای کودکان و نوجوانان گفت: با توجه به اینکه من سال‌ها در جبهه حضور داشتم و دوستان زیادی داشتم که برخی از آن‌ها شهید شدند، از آغاز کار نوشتنم همیشه برای شهدا می‌نوشتم چه در زمینه شعر و چه داستان.
 
ترکیب «دل‌نوشته‌ها» را خودم ساختم
این نویسنده در ادامه بیان کرد: از سال 1371 که وارد هیات تحریریه مجله سلام بچه‌ها شدم با خودم عهد کردم، هرماه یک مطلب درباره شهدا بنویسم. آن زمان در مجله صفحه‌ای باز کردم و هرماه خاطرات، حرف‌های صمیمی و داستان‌های مربوط به شهدا را در آنجا چاپ می‌کردم و اسم این بخش را «دل‌نوشته‌ها» گذاشتم. البته ترکیب «دل‌نوشته‌ها» را خودم ساختم. ‌آن زمان چه در ادبیات و چه در صحبت‌های مکتوب چنین ترکیبی وجود نداشت. از سال 1371 تا سال‌ها بعد از آن، دل‌نوشته‌هایی نوشتم و بعدا آن‌ها را کتاب کردم.
 
ملامحمدی افزود: این دل‌نوشته‌ها در نهایت چند جلد کتاب شد، شامل «خوابي پر از شكوفه و شاپرك»، «کاش من هم بهشت را می‌دیدم»، «گنجشک و مرد خدا» و .. که همه حاصل تلاش‌هایی بود که آن سال‌ها انجام دادم. هنوز هم این دل‌نوشته‌ها درباره جبهه و جنگ و شهدا در مجلات مختلف مانند سلام بچه‌ها و پوپک که خودم سردبیر آن هستم نوشته ‌می‌شود. از سویی نوشتن این دل‌نوشته‌ها باعث شد خیلی از نوجوان‌های دهه 70 نوشتن دل‌نوشته‌ها را ادامه دهند و الان بسیاری از آن‌ها نویسنده و شاعرند. همچنین واژه «دل‌نوشته‌ها» هم جا افتاده و در آثاری که در حوزه دفاع مقدس و آثار مربوط به اهل بیت و حرف‌های صمیمی با خدا استفاده می‌شود.
 
 

«خوابی پر از شكوفه و شاپرك» بهتر دیده شد
ملامحمدی از بین کتاب‌هایی که در این حوزه از او منتشر شده «خوابی پر از شكوفه و شاپرك» را پرفروش‌تر و پرخواننده‌تر عنوان کرد و گفت: «خوابی پر از شكوفه و شاپرك» عنوان داستانی از جبهه و جنگ است که از سوی انتشارات كانون پرورش فكري کودکان و نوجوانان برای گروه سني «د» منتشر شده و نسبت به بقه کتاب‌هایم در این حوزه بهتر و بیشتر دیده شد.
 
وی درباره این کتاب توضیح داد: در این مجموعه 17 خاطره از رزمندگان جنگ تحمیلی در قالب داستان روایت شده است. نخستین داستان این مجموعه به نام «رفیقان می‌روند نوبت به نوبت» داستان رشادت و ایثار پیرمردی زنده دل و عاشق شهادت به اسم عمو حسن است. شب عملیات فرا می‌رسد و نیروها به خط مقدم اعزام می‌شوند اما گروهی که عموحسن نیز با آن‌هاست در پشت یک میدان مین متوقف می‌شوند. سپس مقرر می‌گردد برای باز کردن راه، کسی از میدان مین عبور کند. از آن جا که همه داوطلب هستند، ناگزیر قرعه‌کشی می‌کنند. عموحسن نام بچه‌ها را روی کاغذ کوچکی می‌نویسد تا قرعه‌کشی انجام شود اما در این میان، قرعه به نام عمو حسن درمی‌آید. در پی آن، عموحسن به میدان مین وارد می‌شود و در لابه‌لای انفجار مین و گرد و خاک ناپدید می‌شود. روز بعد، تمام برگه‌های قرعه را به یاد عمو حسن باز می‌کنند و می‌بینند روی همه آن‌ها اسم عمو حسن نوشته شده است.
 
 

بچه‌ها دوست دارند راجع به جنگ و شهدا بشنوند و بخوانند
ملامحمدی در ادامه بر توجه بیشتر به نوشتن آثار دفاع مقدسی برای کودکان تاکید کرد و گفت: بچه‌های امروز بسیاری از موضوعات مربوط به زمان جنگ و دفاع مقدس اطلاعی ندارند، مانند ماجرای عملیات‌ها، چگونگی حمله صدام، دفاع جانانه رزمندگان کشورمان، اتفاق‌هایی که در عملیات‌های پیروزمندانه رخ داد، چگونگی شهادت رزمندگان، ماجرای اسارت رزمندگان و ... همه از ماجراهایی هستند که بچه‌ها دوست دارند راجع به آن‌ها بشنوند و بخوانند.
 
مخاطبان امروز با مخاطبان دهه‌های گذشته فرق دارند
این نویسنده افزود: باید توجه داشته باشیم که مخاطبان امروز با مخاطبان دهه‌های گذشته فرق دارند و نیاز است مسائل آن دوره را برای بچه‌های امروز بیشتر توضیح دهیم، چون در آن حال و هوا نبوده‌اند و اگر بخواهیم یک خاطره از آن دوران تعریف کنیم، ممکن است خیلی از چیزها را متوجه نشوند. مثلا بگوییم موقعیت ما در فلان مکان بود یا اسم عملیاتمان چه بود باید کاملا برای کودکان تشریح شود. بنابراین در این شرایط قلم ما باید ساده‌تر شود و توضیحات بیشتری ارائه شود و مکان‌ها، شخصیت‌ها، عملیات‌ها و ... بیشتر باز شوند.
 
باید کتاب‌های بیشتری درباره شهدا و جنگ برای بچه‌ها بنویسیم
ملامحمدی گفت: ما باید نسبت به دهه 70 کارهای بیشتری انجام دهیم، باید کتاب‌های بیشتری درباره شهدا و جنگ بنویسیم و همه چیز را برای بچه‌ها تعریف کینم و پیام شهدا را به آن‌ها انتقال دهیم تا وارد آن فضا شوند و درس‌های زیبای‌ شهدا را فراگیرند.
 
به گفته این نویسنده حوزه کودک و نوجوان، ما سوژه‌ها و حماسه‌ها و حرف‌های خوب زیادی داریم که بچه‌های امروز از آن‌ها خبر ندارند و ما وظیفه داریم این موارد را به بچه‌ها انتقال دهیم.

«مسافران بهشت» در راه‌اند
ملامحمدی در ادامه از تالیف مجموعه دو جلدی در این حوزه برای نوجوانان و جوانان خبر داد و گفت: حدود سه سال پیش زندگی‌نامه شهدای شهرستان اشتهارد را نوشتم و برای چاپ به بنیاد حفظ آثار و شهرداری شهرستان اشتهارد تحویل دادم. این کتاب شامل دل‌نوشته‌های من از خاطرات و زندگی بیش از 135 شهید این منطقه به همراه عکس است که در دو جلد با عنوان «مسافران بهشت» زیر چاپ است و قرار است تا یک هفته دیگر منتشر شود.

این نویسنده بیان کرد: سعی کردم روایت‌های این کتاب را با قلم ساده و روانی بنویسم تا علاوه بر جوانان، برای مخاطبان نوجوان هم قابل استفاده باشد.
 
مجید ملامحمدی در سال 1347 در قم متولد شد. نخستین اثر داستانی جدّی وی در سال 1368 در مجله‌ سلام بچه‌ها چاپ شد و نخستین شعرش هم با عنوان «مترسک و کلاغ» در همان سال در مجله‌ کیهان بچه‌ها انتشار یافت. ملامحمدی هم اکنون عضو تحریریه‌ مجله‌های سلام بچه‌ها، سردبیر مجله پوپک و مسئول شعر مجله‌ ماهانه‌ ملیکا است. او تا کنون تعداد زیادی کتاب در حوزه کودک و نوجوان منتشر کرده است که از میان آنها می‌توان به مجموعه هفت جلدی «قصه ستاره‌ها»، «شما اسماعیل را ندیدید؟»، «نامه‌ای برای یک دوست»، «مهمان‌های ناخوانده ترسو»، «آرزوی بزرگ، خیلی بزرگ»، «من ماه را بوییدم»،‌ «تیمور لنگ»، «مثل گل یاس»، «آن سواران سیاه‌پوش»، «خوابی پر از شکوفه و شاپرک»، ‌«من بی تو هرگز»، «خداحافظ مدینه»، «اویس، تنهاترین ستاره»، «رنگین کمانی از نور» و «مردی مثل کوه» اشاره کرد.
 

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    آره بچه ها دوست دارن از شهدا بشنون. مدیونی فکر کنی از هری پارتر دوست دارن بخونن.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها