یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰
ترویج ادبیات پایداری از راهکارهای اصلی انتقال آموزه‌های دفاع مقدس به نسل جوان است

امیر رجبی، رئیس حوزه هنری استان اردبیل گفت: انتقال ارزش‌ها و مفاهیم دفاع مقدس به نسل‌های آینده، از مزایای ترویج و توسعه «ادبیات پایداری و مقاومت» است.

امیر رجبی، رئیس حوزه هنری استان اردبیل، در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل به مناسبت چهل سالگی دفاع مقدس، ترویج «ادبیات پایداری و مقاومت» در جامعه را از راهکارهای اصلی انتقال آموزه‌های دفاع مقدس به نسل جوان ذکر کرد و گفت: انتقال ارزش‌ها و مفاهیم دفاع مقدس به نسل‌های آینده، حفظ و تقویت روحیه وحدت و دشمن‌ستیزی و نیز الگوسازی از شخصیت‌های برجسته و نمونه جنگ برای نوجوانان و جوانان، از مزایای ترویج و توسعه این نوع ادبیات است.
 
رجبی افزود: ادبیات دفاع مقدس - که از آن به ادبیات پایداری یاد می‌کنیم - ریشه در ادبیات حماسی دارد و در این حوزه آثار بسیاری در زمینه شعر، داستان، رمان و خاطره‌نگاری دفاع مقدس به همت هنرمندان و ادیبان خلق شده است.
 
رئیس حوزه هنری استان اردبیل تأکید کرد: عاشورا بزرگترین مکتب تعلیمی بشریت است و ضرورت دارد آموزه‌هایی چون ایثار، اخلاق‌مداری و رعایت حق‌الناس از این مکتب در بین مردم رواج داده شود؛ در حالی که در ادبیات عاشورا، متأسفانه به مرثیه بیشتر پرداخت شده که این امر تنها یک بُعد از قیام عاشورا است و باید جلوه ادبیات تعلیمی و انتقال آموزه‌های عاشورا به عنوان یک مکتب انسان‌ساز مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
 
وی تبیین جلوه سیاسی و اجتماعی قیام عاشورا را از دیگر راه‌های انتقال مفاهیم قیام امام حسین (ع) عنوان کرد و افزود: قیام در برابر ظلم و جور، فساد و احیای امر به معروف و نهی از منکر فراتر از ادبیات مرثیه بوده و تمامی این ابعاد درس زندگی برای بشریت است که باید در قالب‌های مختلف از جمله زبان هنر و ادبیات به مردم منتقل شود.
 
رئیس حوزه هنری استان اردبیل اشعار آئینی و مداحی در استان اردبیل را نمادی از ادبیات پایداری و مقاومت معرفی کرد و گفت: در طول هشت سال دفاع مقدس، مادحین و شعرای آئینی از اردبیل در جبهه‌های جنگ حضور یافته و با مداحی در سوگ ابا عبدالله الحسین (ع) به روحیه‌دهی در حیطه ایثار و شهادت پرداخته و روحیه رزمندگان را با قیام عاشورا بیشتر پیوند زدند.
 
رجبی با اشاره به ادبیات مکتوب مقاومت و پایداری در دوران دفاع مقدس نیز گفت: ادبیات مکتوب اعم از وصایای شهدا و دست‌نوشته آنان، یک سند تاریخی بسیار ارزشمند با رنگ و بوی قیام کربلا برای ایران اسلامی است و در کنار آن داستان‌ها و خاطرات رزمندگان، نمونه‌های بارز ادبیات پایداری و مقاومت به شمار می‌روند؛ از این رو، ترسیم چهره مظلوم و ستمدیده مردم، ستایش سرزمین خود، ستایش آزادی و آزادگی، بزرگداشت مقام شهدا، بیان ظلم و جنایت و بی‌عدالتی و امیدوار کردن مردم به پیروزی از مهم‌ترین شاخصه‌های ادبیات پایداری و مقاومت محسوب می‌شود که شاعران و نویسندگان این حوزه باید به این موارد توجه ویژه داشته باشند.
 
عرضه تخفیفی 1000 عنوان کتاب در غرفه مجازی
رئیس حوزه هنری استان اردبیل همچنین درباره اقدامات این نهاد در چهل سالگی دفاع مقدس، تصریح کرد: با مشارکت چهار ناشر حوزه دفاع مقدس، 1000 عنوان کتاب با تخفیف ویژه در غرفه مجازی «روشنای خاطره‌ها» عرضه می‌شود. این طرح از ۳۱ شهریور همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس آغاز شده و تا ۱۷ مهرماه، همزمان با اربعین حسینی، میزبان علاقه‌مندان حوزه دفاع مقدس خواهد بود.
 
رجبی ادامه داد: از مهم‌ترین برنامه‌های جنبی طرح «روشنای خاطره‌ها»، معرفی آثار جدید ناشران شرکت‌کننده در این طرح خواهد بود که در انتشارات سوره مهر ۴ عنوان کتاب حوزه ادبیات دفاع مقدس از جمله «فرماندهان نبرد» به قلم ساسان ناطق و «حاج جلال» نوشته لیلا نظری از نویسندگان اردبیلی معرفی خواهد شد.
 
وی اضافه کرد: در فضای مجازی نیز بستر نرم‌افزاری برای انتخاب و خرید کتاب‌ها فراهم آمده که به شکل سه‌بعدی با اِلمان‌های دفاع مقدس شبیه‌سازی شده است و مخاطبان می‌توانند با مراجعه به سایت www.roshana.ir  آثار مورد نظر خود را با فراغ خاطر انتخاب کرده و با تخفیف ۲۰ درصدی و ارسال رایگان به سراسر کشور در منازل خود تحویل بگیرند.
 
رئیس حوزه هنری استان اردبیل گفت: غرفه مجازی «روشنای خاطره‌ها» با مشارکت انتشارات سوره مهر، نشر ۲۷ بعثت، نشر شهید کاظمی و روایت فتح برگزار و در مجموع حدود ۱۰۰۰ عنوان کتاب در آن عرضه می‌شود که ۵۰۰ عنوان سهم انتشارات سوره مهر است.
 
وی افزود: حوزه هنری استان اردبیل در راستای این طرح و در قالب طرح نذر کتاب، «شهید عمران پستی» را به عنوان شهید شاخص استان انتخاب کرد که اینفوگرافی این شهید سرافراز در هفته دفاع مقدس رونمایی خواهد شد و مسابقه «یک کتاب، یک مسابقه» نیز ویژه کتاب‌های تولیدی حوزه هنری استان توسط انتشارات سوره مهر در همین ایام برگزار می‌شود.
 
تولید کتاب صوتی خاطرات امدادگر جنگ
رجبی از آغاز تولید کتاب صوتی «پلاکاردهای خالی گُردان» خبر داد و اضافه کرد: این کتاب صوتی به کارگردانی فرشید زبوری و گویندگی حسین نوروززاده در استودیو رسا تولید می‌شود. کتاب «پلاکاردهای خالی گردان» شامل خاطرات «مهدی آقازاده» جانباز ۲۵ درصد اردبیلی و از اعضای گردان حضرت قاسم‌ (ع) از لشکر ۳۱ عاشورا است که توسط «سید محمود مهدوی» پس از ۲۰ ساعت مصاحبه در 100 صفحه تدوین و در سال ۱۳۹۰ از سوی حوزه هنری استان اردبیل چاپ و منتشر شد.
 
رئیس حوزه هنری استان اردبیل، جذاب‌ترین بخش این کتاب را خاطره‌ای مربوط به اول فروردین ۱۳۶۶دانست که رهبر معظم انقلاب، رئیس‌جمهور وقت بودند و با مهدی آقازاده به عنوان یک مجروح جنگی در بیمارستانی در مشهد ملاقات و به زبان آذری احوال‌پرسی می‌کنند.
 
تولید کلیپ شعرخوانی به مناسبت هفته دفاع مقدس
رجبی اظهار کرد: به همت واحد آفرینش‌های ادبی و همکاری واحد هنرهای تصویری حوزه هنری استان اردبیل ۴ عنوان شعر دفاع مقدس نیز تولید، قرائت و ضبط شد.
 
وی ادامه داد: این اشعار توسط یاور صالح‌زاده، علیرضا امانی مجد و سیدسعید اطهر نیاری درباره هشت سال دفاع مقدس و رشادت‌های دلاورمردان جبهه اسلام در محوطه باغ موزه دفاع مقدس استان خوانده، تصویربرداری و ضبط شد تا در طول هفته دفاع مقدس از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی حوزه هنری استان اردبیل پخش ‌شود.
 
تمدید مهلت ارسال اثر به سوگواره منطقه‌ای شعر ترکی عاشورایی
رئیس حوزه هنری استان اردبیل همچنین گفت: چندی پیش فراخوان سوگواره منطقه‌ای شعر ترکی عاشورایی از سوی حوزه هنری استان اردبیل منتشر شد که با استقبال شاعران آیینی و عاشورایی و بنا به درخواست عده کثیری از هنرمندان و علاقه‌مندان، مهلت ارسال آثار تا روز دوشنبه هفتم مهرماه ۱۳۹۹ تمدید گردید.
 
وی افزود: تاکنون ۱۶۳ اثر به دبیرخانه این رویداد ادبی رسیده که بیشترین آثار به ترتیب از استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و زنجان بوده است. بر اساس آنچه در فراخوان آمده هر هنرمند می‌تواند با ارائه ۴ اثر در این سوگواره شرکت کند که نوشتن نام، نام خانوادگی، کد ملی، سن، تحصیلات، نشانی و تلفن تماس در ابتدای هر اثر الزامی است.
 
به گفته رجبی، داوری آثار این سوگواره توسط اساتید برجسته استانی و کشوری انجام می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را از طریق پست الکترونیک sheareashoraei@gmail.com ارسال کنند. سوگواره منطقه‌ای شعر ترکی عاشورایی به همت حوزه هنری استان اردبیل و با مشارکت سازمان صدا و سیمای مرکز اردبیل، اداره کل اوقاف و امور خیریه استان، سازمان تبلیغات اسلامی استان، سپاه حضرت عباس (ع) استان، شورای اسلامی شهر و شهرداری اردبیل برگزار و مراسم اختتامیه آن روز یکشنبه ۲۰ مهر ماه به صورت مجازی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها