چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴
دستگاه‌های فرهنگی نسبت‌به بازنشر واقعیت‌های دفاع مقدس مدیون‌اند

علی کلوندی، نویسنده حوزه دفاع مقدس در استان کردستان، گفت: همه دستگاه‌های فرهنگی نسبت به بازنشر واقعیت‌های دوران دفاع مقدس دین دارند.

علی کلوندی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کردستان، به نقش آحاد جامعه در انتقال تصویری روشن از جنگ به نسل جوان اشاره و اظهار کرد: همه مردم در قبال انتقال مفاهیم و خاطرات دوران دفاع مقدس به نسل جوان نقش دارند؛ چراکه مردم این استان با مام وجود جنگ را لمس کردند و کسانی که در آن دوران بودند محال است که چند خاطره از جنگ نداشته باشند، چرا که با جنگ زندگی کردند.

وی با تاکید بر اینکه واقعیت‌های جنگ در قالب درست برای نسل جوان بازگو شود، ادامه داد: برای اینکه نسل جوان ما با واقعیت‌های جنگ آشنا شود باید از گزافه‌گویی و کم‌گویی جلوگیری شود و شکست‌ها و پیروزی‌ها ما بایستی به صورت واقعی و دور از احجاف به نسل‌های آینده منتقل شود.

این نویسنده کُرد که همه آثارش در حوزه دفاع مقدس و مربوط به استان کردستان است، با اشاره به نقش دستگاه‌های فرهنگی در ترویج ارزش‌های دفاع مقدس نیز گفت: دستگاه‌های فرهنگی از جمله بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات، حوزه هنری، سپاه، دستگاه‌های نظامی، ارتش و ... نسبت به بازنشر واقعیت‌های دوران دفاع مقدس دین دارند و اگر در این حوزه کم کار کنند، کوتاهی کرده‌اند؛ چراکه به خاطر کشور، وطن، خانواده شهدا و پاسداشت یاد و خاطره رزمندگان آن دوران نسبت به انتقال مفاهیم جنگ مسئولیت دارند.
 

 
وی با بیان اینکه هشت سال جنگ دفاع مقدس خیلی گسترده بود و در تمام لایه‌های جامعه رسوخ کرد، افزود: همه آحاد مردم اعم از آشپز، آریشگر، نانوا، راننده کامیود و تمام اقشار جامعه درگیر جنگ بوند و گستره جغرافیایی گسترده ای در کشور دارد و بر همین اساس هر چه در این حوزه کار شود همچنان کم است.

کلوندی با اظهار تاسف از اینکه تا کنون کار زیادی در حوزه دفاع مقدس در کردستان انجام نشده است، بیان کرد: کارهای که تاکنون انجام شده به مثابه قطره‌ای از دریاست و کوتاهی و کم‌کاری در سال‌های گذشته باعث شده آسیب‌های جدی به این حوزه وارد شود.

این نویسنده دوران دفاع مقدس کردستان اضافه کرد: بسیاری از رزمندگان دوران دفاع مقدس، خانواده شهدا، پیشمرگان مسلمان کُرد در کردستان از دنیا رفته اند و این مسئله کار را برای فعالیت در این حوزه سخت کرده است و دریای از خاطرات متاسفانه به دلیل کم کاری از بین رفته است.
 
 
این فعال فرهنگی درباره کیفیت کتاب‌های چاپ شده دوران دفاع مقدس اینگونه گفت: به نسبت گذشته امروز شاهد بالا رفتن کتاب‌های چاپ شده حوزه دفاع مقدس هستیم چراکه امروز ذائقه مخاطب بیشتر از گذشته در نظر گرفته می‌شود.

به گفته کلوندی، ابزارهای فرهنگی برای انتقال اطلاعات متنوع است و هر کسی در هر جایگاهی لازم است نقش خود را هر چند ناچیز نسبت به واقعیت‌های آن دوران ایفا کند، مثلا دستگاه‌های فرهنگی می‌توانند برای بیان واقعیت‌های جنگ از مستندهای زمان جنگ، فیلم و تولیدات فرهنگی نسبت به ادای دین خود تاثیرگذار باشند.

وی با بیان اینکه ضعف حافظه رزمندگان و گذشت زمان ممکن است در بیان واقعیت‌های دوران دفاع مقدس تاثیرگذار باشد، یادآوری کرد: تشکیل کارگروه‌های فرهنگی برای بیان واقعیت‌های آن دوران نیز باید در دستور کار باشد تا با فیلتر و رصد خاطرات رزمندگان و تاریخ شفاهی جنگ، اطلاعات درست و واقعی بازو شود.

نویسنده دوران دفاع مقدس کردستان اضافه کرد: نویسندگی در حوزه دفاع مقدس مظلوم است مثل جنگ که مظلوم بود و عدم حمایت از بازار نشر این حوزه توسط دستگاه‌های فرهنگی به عنوان یکی از مشکلات و چالش‌های این بخش قابل توجه است.
 
کلوندی با بیان اینکه، این استان دارای نویسندگان و شاعرانی است که آثار آنها در دنیا شناخته شده، گفت: بیش از سه هزار نقطه یادمانی دفاع مقدس در این استان وجود دارد که می‌تواند دستمایه ای برای نوشتن مطالب ارزشمند توسط نویسندگان باشد. 

وی، خواستار تخصیص اعتبارات بیشتر و حمایت‌های بیش از پیش از باز نشر دفاع مقدس شد و گفت: اگر هر دستگاه فرهنگی سالانه از چاپ دو الی سه کتاب این حوزه حمایت کند، شاهد چاپ 15 الی 20 عنوان کتاب در بازار نشر هستیم و این مهم می‌تواند در انتقال ارزش‌های آن دوران تاثیری بسزا داشته باشد.

کتاب‌های نقشه‌های خاکی، فریاد آزادی، دادا، حدیث سرو، راسخون جهاد و شهادت، کدخدا شریف، برسکوی افتخار، حماسه تپه الله‌اکبر، ستارگان هدایت، فانوس‌های معابر و حدیث سرو قامتان از جمله آثار با ارزش این نویسنده حوزه دفاع مقدس است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها