چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵
تخصیص 2 میلیارد تسهیلات کرونایی از 77 میلیار تقاضا شده ناشران/کرونا اعتقاد به اقتصاد فرهنگ را تقویت کرد

افسر موم‌وندی، چاپخانه‌داران و ناشران را دو متقاضی اول و دوم دریافت تسهیلات کرونایی اعلام و توصیه کرد صاحبان کسب و کار‌های، فرهنگ، هنر و رسانه همچنان می‌توانند در سامانه کارا برای ثبت تقاضا ثبت‌نام کنند.

افسر موم‌وندی، نماینده معاون توسعه‌ و مدیریت منابع در امور اقتصاد فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره آمار‌‌ ثبت تقاضا اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در سامانه کارا در سه ماه گذشته، گفت:  صاحبان مشاغل حوزه فرهنگ، هنر و رسانه در طول این مدت متقاضی دریافت 715 میلیارد تومان تسهبلات کرونایی شدند؛ از این میزان 264 میلیارد تومان، کمتر از 30 درصد از سوی نظام بانکی تخصیص داده شده‌است. امید‌واریم با پرداخت هرچه سریع‌تر این تسهیلات، شاهد تعدیل نیرو و ورشکستگی‌های شدید‌تر در حوزه کسب‌و‌کار‌های فرهنگ، هنر و رسانه نباشیم.  
 
وی، با اشاره به زیر رسته‌های رسته فرهنگی شامل هنر سینمایی، فرهنگی، رسانه‌ای و تولید محتوای دیجیتال، گفت: بیش از 47 درصد درخواست تسهیلات از سوی فعالان رسته‌ فرهنگی در سامانه کارا به ثبت رسیده‌ که البته بیشترین میزان درخواست را شامل می‌شود. رسته فرهنگی، شامل چهار زیر رسته چاپ و بسته‌‌بندی، نشر، کتاب‌فروشی‌ها و مراکز ارائه محصولات فرهنگی و مراکز ارائه خدمات فرهنگی است.

چاپخانه‌داران بیشترین متقاضیان دریافت تسهیلات کرونایی هستند
موم‌وندی ادامه داد: بیشترین میزان درخواست تسهیلات از سوی فعالان حوزه چاپ و بسته‌بندی با 9/48 ثبت شده‌ و البته این شاخه با دریافت 74 میلیارد تومان از 164 میلیارد تومان درخواست در صدر دریافت‌کنندگان تسهیلات قرار دارند. صنعت نشر در جایگاه دوم این رتبه‌بندی قرار دارد؛ بنابراین ناشران، بیش از 77 میلیارد تومان درخواست تسهیلات در سامانه کارا ثبت کردند که از این میزان 17 درصد، بیش از 2 میلیارد تخصیص داده ‌شده‌است.     
 
نماینده معاون توسعه‌ و مدیریت منابع در امور اقتصاد فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره میزان دریافت تسهیلات کرونایی فعالان رسته کتاب‌فروشی گفت: کتاب‌فروشان بیش از 45 میلیارد تومان درخواست در سامانه کارا ثبت و در مجموع 21 میلیارد تومان دریافت کرده‌اند که برابر است با 13 درصد از کل میزان درخواست‌ها.
 
 موم وندی درباره جریان ثبت درخواست متقاضیان تسهیلات کرونایی فعالان فرهنگ، هنر و رسانه در سامانه کارا بیان کرد: از اوایل خرداد‌ماه جریان ثیت تقاضا دریافت فرهنگ، هنر و رسانه در سامانه کارا آغاز شد و در فرآیند طولانی تا اول مهر طی شده با مراجعه به مراجع اطلاعاتی صنوف ادارات استانی و معاونت‌های تخصصی و صندوق اعتباری هنر اطلاعات فعالان این شاخه‌‌ها اخذ و در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفت.
 
وی افزود: با توجه به  تفاوت ماهیت بنگاه‌های حوزه فرهنگ، هنر و رسانه در مقایسه با سایر بنگاه‌های اقتصادی، بی‌بهره بدون بسیاری از شاغلان این حوزه از پوشش‌های بیمه‌ای،   نهایی نشدن قانون بیمه بیکاری هنرمندان، ذیل قانون برنامه ششم توسعه موجب شده تا برای پوشش بیمه‌های فعالان و اثبات اشتغال افراد فاقد بیمه همچنین وجود تعاریف متفاوت از برخی مفاهیم بین دو وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعاون کار و رفاه اجتماعی و همچنین نبود بانک اطلاعاتی منقهی درباره وضعیت شاغلان این رسته‌ها، دشواری‌های متعددی ایجاد شده‌بود. 
 
موم‌وندی با بیان این مطلب که متاسفانه برای به نتیجه رسیدن یک اقدام سراسری نیازمند هماهنگی درون‌دستگاهی هستیم گفت: در بسیاری از موارد با توجه به  اینکه اطلاعات شاغلان در پایگاه‌های اطلاعاتی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌روز‌رسانی نشده بود و تاخیر در ابلاغ  بخشنامه‌ها و دستور‌العمل‌های اعطای تسهیلات کرونایی، مصوب کارگروه اقتصادی ستاد ملی مقابله با کرونا و حتی ابلاغ نشدن این مصوبات مشکلاتی را ایجاد کرده بود، کمااینکه هنوز سرپرستی‌ها و شعب مختلف بانکی در رابطه با تاریخ اعطا تسهیلات و یا پایان یافت این جریان با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای اختلاف هستند؛ به‌عبارت دیگر، بانک‌ها تصور می‌کنند جریان اعطای تسهیلات تا پایان مرداد‌ماه بود در حالی‌که فرصت قرصت ثبت‌نام تا پایان شهریور‌ماه اعلام شد و تمدید ثبت‌نام بی‌تردید به معنای، ادامه‌دار بودن اعطای تسهیلات است.
 
نماینده معاون توسعه‌ و مدیریت منابع در امور اقتصاد فرهنگ و هنر ناهماهنگی بین نظام بانکی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره زمان پایان جریان ثبت‌نام و اعطای تسهیلات کرونایی بیان کرد: این اختلاف موجب  سرگردانی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه شده‌است و به‌نظر می‌رسد این موضوع زمینه‌ساز افزوده شدن اضطراب این شاغلان در شرایط دشوار بحران کرونا شده‌است.
 
موم‌وندی با بیان این مطلب که جریان ثبت‌نام در سامانه کارا همچنان وجود دارد افزود: بعد از ثبت‌ درخواست، تمدید مهلت اعطای تسهیلات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ چراکه متقاضیان با دشواری‌های فراوان از‌جمله به‌روز نبود اطلاعات و ناآشنایی افراد با ثبت اطلاعات در سامانه موفق به ثبت‌نام شدند؛ البته برای  تسهیل جریان ثبت درخواست متقاضیان در سامانه کارا باید اموزش‌های لازم ارائه شود، این آموز‌ش‌ها جزو‌ وظایف متولیان است. توصیه می‌کنم فعالان رسته‌های شغلی فرهنگ، هنر و رسانه‌ هرچه سریع‌تر به ثبت‌نام اقدام کنند.     
 
موم‌وندی با اشاره به میزان تاثیر‌گذاری فعالیت‌های فرهنگی بر جامعه، بیان کرد: با توجه به اینکه  زیرساخت‌های لازم برای عرضه‌ انواع محصولات فرهنگی در فضای مجازی وجود ندارد و در زمینه دسترسی مردم به این فضا با شکاف دیجیتال مواجه است، اگر تولید‌کنندگان محصولات فرهنگی حمایت نشوند، در دراز‌مدت با مشکلات متعددی مواجه خواهیم شد که پیامد‌های آن در دوران پسا کرونا مشخص خواهد شد.  
           
وی با بیان این مطلب که به بحران کرونا، باید بحران تحریم را اضافه کنیم که بر تامین انواع تجهیزات مرتبط با تولیدمحتوای مجازی نیز به شدت، تاثیر‌گذاشته‌است، افزود: با شیوع کرونا با جریان پارادایم شیفت برای تولید محتوا در فضای مجازی مواجه هستیم.
   
کرونا موجب باور به مقوله «اقتصاد فرهنگ و هنر» شد
موم‌وندی با بیان این مطلب که باید زنجیره تولید، عرضه و مصرف را با حمایت‌های ویژه کنترل شود تا هیچکدام از این عرصه را از دست ندهیم، ادامه داد: اگر محتوای مناسب فرهنگی و هنری و رسانه‌ای تولید نکنیم تاب‌آوری اجتماعی به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. هرچند صحبت از مقوله «اقتصاد فرهنگ و هنر» پیش‌تر برای برخی  بعید و دور از ذهن بود اما وقتی از فعالیت‌های اقتصادی در این بستر صحبت می‌کنیم باید به نتایج ان نیز توجه داشته باشیم؛ اینکه تولید محتوای فرهنگی مناسب برای انسان ایرانی در شرایط سخت تولید شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط