چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۲
امانت آنلاین کتاب در کتابخانه موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

مدیر اداره اسناد، مدارک و کتابخانه موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از عضوگیری آنلاین و امانت دادن کتاب‌ها از طریق ارسال با پیک یا پست در ایام شیوع کرونا خبر داد.

عبدالله قهری، مدیر اداره اسناد، مدارک و کتابخانه موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره شرایط فعالیت این کتابخانه به‌ویژه در ایام کرونا گفت: کتابخانه موزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، به‌عنوان‌ کتابخانه تخصصی حوزه دفاع مقدس شناخته می‌شود که بیش از ۲۷ هزار عنوان منبع شامل کتاب، لوح فشرده و منابع لاتین عربی در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار می‌دهد. در ماه‌های اخیر و با توجه به شرایط کرونا، تلاش کردیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سالن‌های مطالعه، فضا امن‌تری برای مخاطبان و کتاب‌دوستان فراهم کنیم؛ ضمن اینکه در این ایام، بحث امانت کتاب و عضوگیری به‌شکل غیرحضوری و مجازی توسط کتابداران صورت می‌گیرد.
 
وی افزود: پژوهشگران و مراجعه‌کنندگان می‌توانند هر کتابی که می‌خواهند را در سامانه تحت وب جست‌وجو کنند و ضمن اطلاع به کتابداران، کتاب‌های موردنظر خود را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی -هم هنگام دریافت کتاب توسط مراجعه‌کننده و هم در بازگشت دوباره کتاب به کتابخانه- دریافت کنند و تحویل بدهند. کتاب‌ها در تهران با پیک و در شهرستان با پست ارسال و امانت داده می‌شود.
 
مدیر اداره اسناد، مدارک و کتابخانه موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با بیان اینکه تعداد و مدت زمان امانت کتاب‌ها در شرایط کرونا افزایش پیدا کرده‌است، بیان کرد: با این اقدام تلاش کرده‌ایم تا مخاطبان بتوانند به‌راحتی و با آرامش از منابع در دسترس خود بهره ببرند و کارهای پژوهشی خود را انجام بدهند.
 
قهری درباره تاثیر اپیدمی کرونا بر اجرای فعالیت‌های آنلاین کتابخانه موزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی و فرایند دیجیتال‌سازی کتاب‌ها عنوان کرد: در حال حاضر 3000 عنوان کتاب در کتابخانه دیجیتال موزه برای دسترسی آسان مخاطبان قرار گرفته‌است و همچنین اپلیکیشنی برای این روند طراحی و اجرا شده‌است.
 
گرانی کاغذ، روند دیجیتال‌سازی آثار ناشران را کند کرده‌است
وی با اشاره به اینکه فرایند دیجیتال‌سازی منابع کتابخانه‌ از سال ۹۸ آغاز شده و درحال انجام است، گفت: مسأله قابل توجه در این زمینه این است که جریان دیجیتال‌سازی منابع به ناشران نیز مرتبط است و باید با مجوز ناشران آثار این اقدام صورت بگیرد. درحال رایزنی با ناشران مختلف برای دریافت مجوز دیجیتال‌سازی آثار هستیم؛ اما متاسفانه روند کمی کند است و آن نیز به این دلیل است که ناشران با توجه به گرانی کاغذ، به راحتی مجوز دیجیتال‌سازی آثار را نمی‌دهند؛ اما درحال پیگیری این موضوع برای بهره‌مندی بهتر و آسان‌تر مخاطبان از منابع کتابخانه‌ای هستیم.
 
به گفته مدیر اداره اسناد، مدارک و کتابخانه موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تعامل و مشارکت خوبی میان کتابخانه موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با دیگر کتابخانه‌های تخصصی این حوزه در بحث تامین منابع شکل گرفته‌است. همچنین طی تفاهمی با بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس تصمیم گرفته شد تا کتابخانه‌های تحت عضو این نهاد در یک سامانه مشترکی قرار بگیرند که مخاطبان در هر شهری از مخازن کتابخانه مطلع شده و به منابع دسترسی پیدا کنند.
 
افزایش هزینه کتاب، تامین منابع کتابخانه‌ای را با مشکل مواجه کرده‌است
قهری درباره نقش و مشارکت کتابداران در بحث خدمات کتابخانه‌ای در فضای آنلاین و مجازی به مراجعه‌کنندگان بیان کرد: علاوه بر شرایط عضوگیری و امانت آنلاین و تلفنی کتاب، کتابداران در شبکه‌های مجازی به معرفی کتاب‌های مناسب و منابع کتابخانه‌ای در مناسبات‌ها و رویدادها به علاقه‌مندان فعالیت می‌کنند.
 
وی ادامه داد: قیمت‌ کتاب افزایش پیدا کرده‌است و قطعا به کمک برخی از نهادهای ذی‌ربط برای تامین برخی از منابع نیاز داریم. درحال حاضر تامین منابع نسبت به سال گذشته بسیار سخت‌تر شده‌است و کتابخانه‌های تخصصی نیز نیاز دارند تا به‌عنوان یک منبع مرجع تمام منابع را در دسترس داشته‌باشند. به همین دلیل برخی از ارگان‌ها چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌توانند در تامین رایگان منابع کتابخانه‌ها را همراهی کنند. هر سازمانی که بتواند در این راستا همکاری کند، می‌تواند به ارتقاء فعالیت‌های کمی و کیفی کتابخانه‌های تخصصی کمک کند.
 
مدیر اداره اسناد، مدارک و کتابخانه موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس درباره تامین منابع کتابخانه موزه انقلاب اسلامی و دفاع ‌مقدس خاطرنشان کرد: منابع کتابخانه موضوعی خریداری می‌شود و کتابداران براساس جست‌وجو آثار ناشران فعال حوزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی اعلام نیاز می‌کنند و منابع مورد نیاز خریداری می‌شود. همچنین با پیگیری منابع بازار نشر در این زمینه تلاش می‌کنیم تا منبع موثر و مناسبی در این حوزه از دسترس کتابخانه خارج نماند و در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار بگیرد.
 
وی در پایان درباره مشکل و چالش پیش‌رو کتابخانه‌های دفاع مقدس گفت: در حوزه کتابخانه تخصصی دفاع مقدس منابع مفهومی و خوبی از ناشران مختلف در سطح کشور چاپ و منتشر شده‌است؛ اما نکته قابل توجه ناآشنا بودن مخاطبان و پژوهشگران با کتابخانه تخصصی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است که به‌دلیل کمتر معرفی‌شدن این کتابخانه‌ها پژوهشگران سردرگم‌شده و نمی‌دانند که مرجع و منبع اصلی برای رجوع کدام هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها