سه‌شنبه ۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷
برگزاری هجدهمین نمایشگاه کتاب‌های کاربردی در هاله‌ای از ابهام

احد رضایی از نامشخص بودن وضعیت برگزاری هجدهمین نمایشگاه‌ کتاب‌‌های کاربردی و دانشگاهی به دلیل شیوع بیماری کرونا و همچنین بالا بودن نرخ ارز خبر داد.

احد رضایی، مدیرعامل انجمن فرهنگی ناشران بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با بیان اینکه نمایشگاه کتاب‌های کاربردی و دانشگاهی طی ۱۷ سال گذشته با فراز و نشیب‌های زیادی برگزار شده‌است، گفت: طی مذاکرات هیات مدیره انجمن با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هنوز به نتیجه مطلوبی نرسیده‌ایم که آیا نمایشگاه هجدهم را برگزار کنیم یا خیر.
 
وی ادامه داد: نمایشگاه کتاب‌های کاربردی بعد از نمایشگاه کتاب تهران، بزرگترین نمایشگاهی بود که کتاب‌های زبان اصلی انگلیسی و عربی در آن عرضه می‌شد و برپایی آن در میانه سال، کمکی به دانشجویان و محققان رشته‌های مختلف برای تامین منابع کتاب‌های درسی خود بود.
 
رضایی با بیان اینکه امسال مشکلاتی در مسیر برگزاری نمایشگاه وجود دارد، عنوان کرد: نخستین مشکل این است که با توجه به شرایط وخیم کرونا و اعلام وضعیت قرمز در تهران و اینکه ستاد کرونا تقریبا هرگونه تجمع و گردهمایی را صلاح نمی‌داند، نمایشگاه ما نیز مشمول این دستورالعمل می‌شود.
 
وی یادآور شد: البته نمایشگاه ما چون تخصصی است، جمعیت زیادی از آن بازدید نمی‌کنند و حتی با نمایشگاه‌های استانی هم قابل مقایسه نیست. به‌همین‌خاطر تلاش داریم در مذاکره با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این موضوع را مطرح کنیم و بگوییم که تمام پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود تا اجازه برگزاری نمایشگاه را داشته باشیم.
 
رضایی با اشاره به مشکل دیگری که در این زمینه وجود دارد، گفت: با توجه به قوانین و مقررات صادرات و واردات کتاب، کتاب‌های زیادی از زمان نمایشگاه کتاب تهران به کشور وارد نشده و کتاب‌های اردیبهشت الان ترخیص شده‌اند، بخشی از آن‌ها پیش‌فروش شده و باید به متقاضیان تحویل داده شود. بخش دیگری از آن‌ها نیز برای عرضه در این نمایشگاه باقی می‌ماند.
 
وی مشکل بزرگتر در مسیر برپایی هجدهمین نمایشگاه کتاب‌های کاربردی را افزایش نرخ ارز دانست و ادامه داد: کتاب‌های خارجی زمانی که به کشور وارد می‌شوند، ارتباط ۱۰۰ درصد با ارز دارد. بخشی از این کتاب‌ها با اعتبار واردکننده به کشور وارد شده و قرار است در آینده پول آن‌ها پرداخت شود. مساله اصلی اینجا است که در حال حاضر وضعیت نرخ ارز مشخص نیست.
 
رضایی پایین بودن قدرت خرید دانشجو و پژوهشگر را مانع دیگر این موضوع دانست و یادآور شد:‌ کتابخانه‌ها و دانشگاه‌ها نیز از سال گذشته تاکنون در حالت نیمه‌تعطیل و تعطیل هستند و مراجعه‌کننده به کتابخانه‌ها کمتر است. مطمئن نیستیم اگر این نمایشگاه با هزینه بالا برگزار شود، دستاوردی برای همکاران ما داشته باشد و همین بلاتکلیفی‌ها است که متاسفانه باعث شده نتوانیم برای اجرا یا ‌اجرانشدن این نمایشگاه که هرسال در هفته کتاب یا هفته پژوهش برگزار می‌شود، تصمیم قطعی بگیریم.
 
مدیرعامل انجمن فرهنگی ناشران بین‌الملل از بالا بودن قیمت‌ها به‌عنوان نکته مهمی برای این نمایشگاه نام برد و گفت: اگر هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری نمایشگاه به ما کمک کند و ما هم از سود خود کم کنیم و تخفیف بدهیم، باز هم قیمت کتاب‌ها مثل سال گذشته نیست. سال گذشته قیمت دلار آزاد ۱۴ هزار تومان بود که با تخفیف ۲۵ درصدی خرید کتاب برای دانشجو، استاد و کتابخانه‌ها تا حدی امکان‌پذیر بود.
 
وی با بیان اینکه اکنون دلار در حدود ۲۷ هزار تومان خرید و فروش می‌شود، تاکید کرد: اگر ناشران ما و نهادهای دولتی هم کمک کنند و کتاب‌ها با ۲۵ یا حتی ۵۰ درصد تخفیف به مخاطبان عرضه شود، باز به قیمت آزاد سال گذشته می‌رسد که رقم زیادی است؛ آن‌ هم در شرایطی که قدرت خرید استاد دانشگاه و دانشجو پایین است.
 
اما و اگرهای نمایشگاه مجازی کتاب
رضایی در پاسخ به سوال ایبنا درباره امکان برگزاری نمایشگاه کتاب‌های کاربردی و دانشگاهی به‌صورت مجازی توضیح داد: تاکنون بیش از یکی دو مورد نمایشگاه مجازی به مرحله اجرا نرسیده است، بحث‌ها و صحبت‌های زیادی در این زمینه شده اما به دلیل لزوم آماد‌ه‌سازی زیرساخت مباحث نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، انجام این کار با مشکلات جدی روبه‌رو است.
 
وی ادامه داد: یک زمان ناشری کتاب‌هایش را در سایت می‌فروشد و شما به‌عنوان مشتری به سایت ناشر می‌روی و کتاب‌های مورد نیاز خود را سفارش داده و بعد از واریز هزینه از طریق پست کتاب برای شما ارسال می‌شود. اما اگر بخواهیم این کار را وسیع‌تر کنیم و حدود ۵۰۰ ناشر بخواهند در قالب نمایشگاه مجازی کتاب‌های خود را بفروشند، عملا چالش‌های زیادی پیش روی مجری طرح و همچنین ناشران قرار دارد.
 
رضایی در این زمینه توضیح داد: ممکن است مخاطب بخواهد از پنج ناشر که یکی از آن‌ها در قم، دیگری در اصفهان و مابقی در تهران هستند، کتاب خریداری کند، بحث هدایت و جمع‌آوری این کتاب‌ها و چگونگی ارسال آن‌ها از نقاط مختلف کشور به دست خریدار، مساله مهمی است که باید به آن توجه شود.
 
وی برنامه‌ریزی برای انجام این کار را نیازمند یک بسترسازی مناسب دانست و گفت: شاید اینکه در کلام بگوییم نمایشگاه مجازی برگزار می‌کنیم، راحت باشد اما عملی کردن آن سخت است. الان بخش زیادی از فروشگاه‌های اینترنتی برای فروش کالاهای خود انباری تدارک دیده‌اند و اجناس موجود خود را در آن انبار قرار می‌دهند و نکات مختلفی مثل شرایط برگشت و ارسال را در نظر گرفته‌اند؛ اما آیا می‌شود برای یک نمایشگاه مجازی هم چنین تمهیداتی را در نظر گرفت؟ زیرا معتقدم فروش کتاب با کالاهای دیگر متفاوت است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها