چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳
نویسندگان عرصه دفاع مقدس با چالش دسترسی به اسناد مواجه‌اند

«محمدرضا کلانتری سرچشمه» از رزمندگان یزدی دوران دفاع مقدس که تاکنون بیش از 50 عنوان کتاب در این حوزه به چاپ رسانده است، عدم دسترسی به اسناد، مدارک، افراد و بانک‌های اطلاعاتی و عدم حمایت لازم از سوی ارگان‌ها و سازمان‌های مربوطه را ازجمله چالش‌هایی برشمرد که نویسندگان دفاع مقدس با آن مواجه هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، «محمدرضا کلانتری سرچشمه» متولد سال 1343 سرچشمه زارچ (از توابع استان يزد) است که با شروع جنگ تحمیلی به جمع رزمندگان دفاع مقدس پیوست تا در مقابل بعثی‌ها و کشورهای بسیاری که به دنبال شکست جمهوری اسلامی بودند، ایستادگی کند. وی پس از پایان دوران دفاع مقدس، با ورود به عرصه نویسندگی، به گونه‌ای تلاش کرد تا تصویر روشنی را از این دوران برای نسل جوان کشور و استان یزد به نمایش بگذارد که در این مسیر تالیفات بسیاری را نیز از خود بر جای گذاشت. به مناسبت هفته دفاع مقدس با این نویسنده نام‌آشنای یزدی به گفت‌وگو نشستیم که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم.

در ابتدا از خود بگویید و اینکه چند سال است که در حوزه نویسندگی دفاع مقدس فعالیت می‌کنید؟

من از همان دوران دانش‌آموزی در کار مقاله‌نویسی و دکلمه‌خوانی مشغول به کار بودم و کار نشریه دیواری انجام می‌دادم که علاقه به نوشتن و رزمندگی را نیز داشتم و چون از 16 سالگی در جبهه‌های حق علیه باطل حضور داشتم، بعد از دفاع مقدس فعالیت خود را در عرصه نویسندگی افزایش دادم که در ابتدا مقاله برای روزنامه و مجلات می‌نوشتم و بعد هم در حوزه نویسندگی کتاب وارد شدم تا به امروز 25 سال است که در این زمینه فعالیت دارم.

از تالیفات‌تان در حوزه دفاع مقدس بگوئید.

من 50 عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس تاکنون به چاپ رسانده‌ام که کتاب‌های «شیران الغدیر، یادمان‌های جنوب، سبک زندگی، طراوت یقین، ترنم بهاری، انگشتر یادگاری، بوی گل یاس، نور سبز» از جمله آنها است. همچنین در حال حاضر چند کتاب دارم که مراحل پایانی چاپ را طی می‌کنند.

خودتان فکر می‌کنید در کتاب‌هایتان چه میزان در ارائه تصویر روشنی از دوران دفاع مقدس به نسل جوان موفق بوده‌اید؟

با توجه به اینکه 25 سال در عرصه نویسندگی دفاع مقدس فعالیت دارم و درس‌های دفاع مقدس را دانشگاه به دانشجویان ارائه می‌کنم، شاهد بازخورد بسیار خوبی از سوی دانشجویان و افراد دیگری که کتاب‌ها را مطالعه می‌کنند هستم. به طور مثال از نوشته‌هایی که داشته‌ام در نمایشنامه‌های تئاتر و فیلم‌های مستند استفاده کرده‌اند که از شبکه‌های مختلف سیما نیز پخش شده‌اند.

در فعالیت‌هایی که داریم، بازخوردها محدود نیست و بازخورد نوشته‌ها در یک کتاب، طی یک ماه تا شش ماه جلوه پیدا می‌کند ولی کسانی مثل من که محقق این حوزه هستم، به تعداد زیادی نویسنده، برنامه‌ساز تلویزیون و فعالان فرهنگی مشورت می‌دهم و سوژه‌های مختلفی را برای آنها معرفی می‌کنم و بازتاب‌های خیلی گسترده‌تری از مطالبی دارد که در چند خط نوشته یا در چندین دقیقه گفته می‌شود.

من در طول سال‌های مختلف در هر سال بیش از 10 واحد در دانشگاه‌ها به ارائه دروس مرتبط با دفاع مقدس داشتم و نزدیک به 200 مقاله در مطبوعات دارم که منتشر شده و بسیاری از این نوشته‌ها بارها در نشریات مختلف چاپ مکرر شده اند که بازخوردهای مثبتی را در پی داشته است.

در طول 25 سال فعالیت در عرصه نویسندگی دفاع مقدس، بیشتر با چه چالش‌هایی رروبه‌رو بوده‌اید؟

مشکل عدم دسترسی به اسناد، مدارک، افراد و بانک‌های اطلاعاتی و عدم حمایت لازم از سوی ارگان‌ها و سازمان‌های مربوطه از جمله این چالش‌ها هستند که نویسندگان دفاع مقدس با آن مواجه هستند. همچنین مشکل جدی که عموما در همه استان‌ها وجود دارد بخش توزیع کتاب و رساندن آن به دست مخاطبین است که در تهران و قم به واسطه وجود تعداد زیادی مراکز پخش، وضعیت نشر آنها نسبت به دیگر استان‌ها مناسب تر و بهتر است ولی در بقیه استان‌ها مسئله نشر و توزیع کتاب مشکل اساسی است که متاسفانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه کار خاصی را انجام نداده است.

همچنین تا 15 سال پیش نهاد کتابخانه‌های عمومی زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و این جریان باعث شده بود تا این وزارتخانه یک‌سری کتاب‌ها را از ناشرین خریداری و به کتابخانه‌ها اهدا می‌کرد که سبب گستره توزیع بیشتری می‌شد ولی الان نهاد کتابخانه‌های عمومی به یک نهاد متمرکز تبدیل شده و در تهران در رابطه با خرید کتاب تصمیم گیری می‌کنند که باعث شده زیاد توجهی به استان‌ها و شهرستانها نشود.

با توجه به اینکه در طول چهل سال گذشته تلاش‌هایی برای تحریف واقعیت‌های دوران دفاع مقدس صورت گرفته است، به عقیده شما بهترین راه برای جلوگیری از این تحریف‌ها چیست؟

بهترین راه جلوگیری از تحریف واقعیت‌های دوران دفاع مقدس، مستندنگاری  و در اختیار قرار دادن مستندات دفاع مقدس به مردم است چون در هر شهری تعدادی شهید، رزمنده و جانباز داریم که اگر اسناد وخاطرات این عزیزان در اختیار عموم جامعه قرار گیرد، دشمن نمی‌تواند دروغ‌هایی را در این زمینه نشر دهد. به هر حال جامعه ما و خانواده‌های ایرانی چندین رزمنده و شهید وجود دارد که مراجعه به اسناد و دست نوشته‌های آن‌ها و وصیت نامه شهدا به خوبی می‌تواند واقعیت‌های جنگ را نشان دهد.

خوشبختانه دیدم که سردار کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در ستادکل نیروهای مسلح اعلام کر که قرار است که اسناد به‌صورت گسترده در اختیار محققان و نویسندگان قرار گیرد تا مشکل فعالان این عرصه مرتفع شود.

نقش فضای مجازی را در معرفی بهتر و بیشتر کتاب‌های دفاع مقدس به مخاطبین چگونه ارزیابی می‌کنید؟

فضای مجازی فرصت بسیار خوبی است که باید از آن استفاده کرد، شبکه‌های اجتماعی اثری که کذاشته باعث کاهش میزان مطالعه کتاب‌های کاغذی شده است ولی نباید خود را به اینکه فرد کتاب کاغذی بخواند محدود کنیم بلکه چیزی که مهم است خواندن است.

بنابراین کاری که باید صورت گیرد این است که کتاب‌ها و اسناد دفاع مقدس به‌صورت گسترده در فضای مجازی انتشار یابد و در کنار آن شرایطی فراهم شود تا اگر فردی خواست این اسناد را داشته باشد، بتواند pdf این کتاب را خریداری کند و برای خود نگهداری و در زمان لازم از آن بهره ببرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط