یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
صندوقچه دفاع مقدس هنوز پر از گنج‌ است

عبدالمحمد کوچک نویسنده دزفولی گفت: هنوز نتوانسته‌ایم در زمینه دفاع مقدس دین‌مان را به نسل جوان ادا و فرهنگ جبهه را که همان مدیریت جهادی است، به آنان معرفی کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، یکی از شهرهایی که در دوران 8 سال دفاع مقدس مردمانش شجاعانه در برابر ظلم، هجوم و تجاوز بیگانگان مقاومت و ایستادگی کردند، دزفول قهرمان است. این شهرستان با نام  شهر موشک‌ها یا  «بلد الصواریخ» (عنوانی که عراقی‌ها در طول جنگ تحمیلی به این شهر مقاوم داده بودند)، معرفی شده است؛ شهرستانی که  در طول ۲۷۰۰ روز مقاومت، ۲۶۰۰ شهید، ۴۰۰۰ جانباز، ۴۵۲ آزاده و ۱۴۷ مفقودالاثر به میهن اسلامی تقدیم کرد.

دزفول به سبب مقاومت هشت ساله خود در برابر هجوم موشک‌ها، توپ‌ها و خمپاره‌های دشمن بعثی به اسطوره مقاومت مردمی در جنگ مشهور است  و در سال 1365 به عنوان شهر نمونه معرفی و لوح زرین آن توسط دولت در یکی از میادین آن نصب شد.

عبدالمحمد کوچک، رزمنده‌ای است که از سن 18 سالگی وارد سپاه شد و در 8 سال دوران دفاع مقدس حضور داشت. وی که متولد 1340 شهر دزفول است، در سن 30 سالگی توانست جانشین طرح و عملیات لشکر 7 ولیعصر (عج) شود. وی پس از 33 سال خدمت در زمان بازنشستگی کار تحقیق  و نویسندگی درموضوعات دفاع مقدس را آغاز کرد. 8 سال در زمینه عملکرد لشکر 7 ولیعصر (عج) دفاع مقدس فعالیت و همچنین در 14 عملیات شرکت کرده است. او تاکنون 12 عملیات را نوشته و موفق شده آثاری چون: «اطلس لشکر 7 ولیعصر»، «فاتحان سایت و رادار»، «فاتحان شلمچه»، «دلاوران پاسگاه زید»، «نبرد در رمل‌های جنگل عمقر»، «نبرد کلاسیک در شیار 175»، «نبرد در کمین‌های پنجه گرگی»، « عبور از آبراه‌های صفین و نینوا» را به چاپ برساند.
 

این نویسنده دزفولی در گفت‌وگویی با خبرنگار ایبنا درخصوص فعالیت خود در نوشتن از عملیات‌های دفاع مقدس گفت: من فرماندهان، مسئولان و رزمندگان لشکرها را برای هر عملیات به صورت جداگانه در محل کار دعوت کرده‌ و تاریخ شفاهی آن‌ها را ثبت و ضبط کرده‌ام. تاکنون با نزدیک به 2000 نفر در مورد عملیات‌های لشکری گفت‌وگو انجام داده‌ام. از بین 12 عملیات لشکری مصاحبه‌ها به پایان رسیده است که از این میان، کتاب‌های مربوط به 7 عملیات چاپ شد.

وی با ابراز خرسندی از اینکه مصاحبه‌هایش با  استقبال رزمندگان روبه‌رو شده است، علت این استقبال را یک احساس نیاز از سوی آنها دانست که دلاوران این عرصه به نتیجه‌ای رسیده‌اند که باید فداکاری‌ها در طول دفاع مقدس ثبت و به  نسل‌های آینده انتقال یابد.

عبدالمحمد کوچک درخصوص شیوه مناسب برای ارائه تصویری روشن از دفاع مقدس به نسل جوان، افزود: اگرچه فعالیت‌هایی در این زمینه دفاع مقدس صورت گرفته، اما به نظر می‌رسد داخل صندوقچه دفاع مقدس، گنج‌هایی نهفته است که هنوز نتوانسته‌ایم به درستی آن‌ها را استخراج کنیم. ولی مطالب جمع‌آوری شده را می‌توان در قالب کتاب، فیلم، عکس، تئاتر در اختیار نسل جدید قرار داد.

این نویسنده دزفولی در همین راستا عنوان کرد: من در طول یک سال و نیم توانستم کتاب اطلس لشکر 7 را که خلاصه‌ای از مناطق عملیاتی، فرماندهان، طرح عملیاتی، شرح عملیات و تصاویر لشکری است، بنویسم. جوانان با مراجعه به محل کارم درخواست کتاب‌های عملیات لشکر 7 ولیعصر (عج) را دارند. این نشان می‌دهد که نسل جوان ما طالب ارزش‌های دفاع مقدس هستند.

وی ادامه داد: باید در این زمینه بیشتر کار کنیم تا بتوانیم نسل جدید را به‌سوی مدیریت جهادی هدایت کنیم. برای دستیابی به این مسیر باید تلاش کرد خاطرات رزمندگان قبل از دفن شدن به‌صورت فیلم، عکس، کتاب و شعر و... در اختیار این نسل قرار گیرد. متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم دین‌مان را نسبت به این نسل ادا و فرهنگ جبهه را که همان مدیریت جهادی است، به آنان معرفی کنیم.

عبدالمحمد کوچک ضمن ابراز امیدواری نسبت به ثبت آثار دفاع مقدس عنوان کرد: شهدا، رزمندگان، فرماندهان دفاع مقدس قهرمانان ملی کشور و چراغ هدایت نسل جوانان هستند. امید است خداوند متعال به ما توفیق ضبط و ثبت آثار این دوران به مردم را همچون ایام دفاع مقدس عطا کند.

وی در پایان از انتشار کتاب جدیدش با عنوان «فاتحان فاو» در آینده نزدیک خبر داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها