چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
کرونا روند تبادل رایت را کُند کرد

پانیذ طهرانچی، حضور در دو بخش «رایت سنتر» و «ایونت آنلاین» نمایشگاه آنلاین پکن را برنامه اصلی آژانس ادبی دایره مینا اعلام کرد و درباره تاثیر کرونا بر فعالیت‌های ادبی گفت: یکی از مشکلاتی که در این شرایط ایجاد شد، کند شدن روند مذاکرات بر سر تبادل رایت کتاب‌ها است.

پانیذ طهرانچی، کارگزار ادبی آژانس دایره‌ مینا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره برنامه‌های این آژانس ادبی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن 2020 که به شکل آنلاین برگزار می‌شود، گفت: با توجه به تجربه حضور آنلاین آژانس ادبی دایره مینا در نمایشگاه آنلاین کتاب بلونیا در بهار امسال، حضور در نمایشگاه آنلاین پکن تجربه جدید و غریبی نیست. آژانس دایره مینا در دو بخش «رایت سنتر» و «ایونت آنلاین» نمایشگاه پکن شرکت می‌کند.
 
طهرانچی در توضیح بخش رایت سنتر نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن گفت: در این بخش منابع و آثار در دسترس خود را به اشتراک گذاشته‌ایم؛ ضمن اینکه در همین بخش از آثار به اشتراک گذاشته شده آژانس‌های دیگر و ناشران شرکت‌کننده هم بهره‌مند خواهیم شد و آن‌ها را برای خرید بررسی خواهیم کرد. هم‌چنین، از این فضا برای ترتیب دادن جلسات آنلاین با رایت‌منیجرها و آژانس‌های ادبی هدف، هم استفاده خواهیم کرد.
 
وی با اشاره به فعالیت آژانس ادبی دایره مینا در بخش ایونت آنلاین عنوان کرد: ویدئویی از فعالیت‌های آژانس دایره مینا آماده شده تا در این بخش نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن به اشتراک گذاشته شود.
 
کارگزار ادبی آژانس ادبی «دایره مینا» درباره قراردادهایی که تاکنون میان این آژانس با ناشران بین‌المللی منعقد شده‌است، بیان کرد: قرارداد انتشار کتاب‌های «روی ماه خداوند را ببوس» مصطفی مستور به زبان اردو، کتاب «من او» رضا امیرخانی به زبان ارمنی و «مشت زن» حسن موسوی به زبان عربی منعقد شده‌است. البته آژانس در حال مذاکره با کشورهای آلمان، ایتالیا، لبنان، امارات، اسپانیا و چند کشور دیگر برای عقد قراردادهای جدید خرید و فروش آثار است.
 
وی درباره تفاوت نمایشگاه‌های آنلاین و حضوری کتاب، بیان کرد: از مزایای حضور در نمایشگاه‌های کتاب فیزیکی این است که ارتباط عمیق و تاثیرگذاری با طرف مقابل شکل می‌گیرد و مذاکرات خرید و فروش رایت آثار هم آسان‌تر انجام می‌شود. همچنین این امکان هم وجود دارد که کتاب‌ها به‌ویژه کتاب‌های کودک و نوجوان به‌صورت فیزیکی در اختیار ناشران خریدار قرار بگیرد تا تصمیم‌گیری برای خرید کتاب آسان‌تر شود.
 
به‌گفته طهرانچی، نمایشگاه‌های کتاب فیزیکی می‌توانند موثرتر باشند؛ البته باید این نکته را هم در نظر گرفت که نمایشگاه آنلاین تجربه جدیدی است که برای بهترشدن و کامل شدن باید به آن فرصت داد. از برگزاری هر نمایشگاه تا نمایشگاه بعدی از تجربیات قبلی برای کارآمدتر شدن استفاده می‌شود. یکی از محاسن نمایشگاه‌های آنلاین کتاب این است که زمان بیشتری برای نمایش آثار در اختیار شرکت‌کنندگان می‌گذارد؛ به‌طور مثال رایت سنتر نمایشگاه کتاب بلونیا تا پایان سال ۲۰۲۰ برای شرکت‌کنندگان قابل استفاده است.
 
وی با بیان اینکه برگزاری آنلاین نمایشگاه کتاب موجب شده که دامنه گسترده‌تری از افراد بتوانند از این قابلیت استفاده کنند، گفت: در این شرایط آژانس‌های ادبی فرصت مناسبی برای گفت‌وگو با افراد پیدا می‌کنند. به هرحال حضور در نمایشگاه‌های فیزیکی هزینه بالایی دارد و همه ناشران و آژانس‌های ادبی امکان شرکت در آن را ندارند و حضور آنلاین قطعا کم هزینه‌تر خواهد بود. نکته دیگر اینکه در نمایشگاه‌های آنلاین کتاب، امکان جست‌وجو در منابع وجود دارد و به راحتی می‌توانیم موضوعات، رده‌های سنی و ژانرها را به شکل دسته‌بندی شده ببینیم.
 
طهرانچی درباره تأثیر شرایط کرونا بر فعالیت آژانس‌های ادبی، گفت: یکی از مشکلاتی که در این شرایط ایجاد شد، آهسته شدن روند مذاکرات است. دورکاری و بعضا تعطیلی فعالیت آژانس‌های ادبی و ناشران، سرعت گفت‌وگو و مذاکرات را کاهش داد و در این شرایط برای به نتیجه رسیدن یک قرارداد به زمان بیشتری نیاز داریم. نتیجه این شرایط هم این بود که پیش‌بینی فروش سخت‌تر شده، به تبع آن فروش ناشر پایین آمده و خرید هم کمتر شده‌است.
 
وی ادامه داد: تعطیلی نمایشگاه‌های فیزیکی کتاب هم تبعات و تاثیرات خودش را بر بازار نشر دارد؛ اما با این همه، نکته مثبت این است که این شرایط باعث شده فعالیت در فضای آنلاین جدی‌تر دنبال شود و ما از این جریان در آژانس ادبی دایره مینا استقبال می‌کنیم. پیش از کرونا هم توجه ویژه‌ای به این جنبه داشتیم و برای سهولت کار از ابزارهای آنلاین استفاده می‌کردیم و وقتی شرایط کرونا پیش آمد، توانستیم با این فضا همراه‌تر شویم.
 
کارگزار ادبی آژانس ادبی «دایره مینا» در پایان درباره چشم‌انداز فعالیت‌های این آژانس در شرایط حال حاضر کشور و شرایط کرونا، گفت: در آژانس ادبی دایره مینا این باور را داریم که باید به بازارهای غیرانگلیسی زبان هم توجه داشته باشیم و با آن‌ها تبادل کتاب داشته باشیم.

وی اضافه کرد: ناشران معمولا هر وقت تصمیم به فعالیت‌های بین‌المللی دارند، بیشتر به سراغ مناطق اروپا و آمریکا شمالی می‌روند، اما مناطقی مثل جهان عرب، چین، روسیه، آمریکای جنوبی و دیگر کشورها هم برای ما اهمیت دارند و به همین دلیل هم به حضور و فعالیت در نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن توجه ویژه‌ای داریم. همین که فضای آنلاین نمایشگاه نسبت به نمایشگاه حضوری استمرار بیشتری دارد، کمک بزرگی است که موجب می‌شود به بازار کتاب نشر چین نزدیک‌تر شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها