پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
بین تولید و اجرایی کردن علم فاصله وجود دارد

رضا مکرم گفت: تولید علم و دانش با سرعت بالایی در حال پیشرفت است و محققان ایرانی در داخل و خارج از کشور، نقش بسزایی در آن دارند، ولی این تولید علم با توجه به ضعف زیرساخت‌ها و سایر مشکلات جامعه جهانی تا به سطوح اجرایی در نزد کاربران جامعه هدف برسد، ‌نیازمند گذر زمان است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، استحکام‌بخشی و تقویت سازه‌ها، یکی از قدم‌های اساسی برای کاهش خسارات حوادث ازجمله زلزله در کشورهای زلزله‌خیز همچون ایران است. تجربه ثابت کرده که حتی زلزله‌های کم‌شدت نیز تأثیرات مخربی بر سازه‌های با زیرساخت ضعیف، قدیمی و یا تاریخی دارد. مقاوم‌سازی، شامل بهسازی لرزه‌ای سازه‌های عمرانی و ساختمان‌های موجود در راستای ایمن شدن آن‌ها در برابر زلزله‌های آینده است، لذا بهسازی آن‌ها در اغلب کشورها یک نیاز مبرم است.
 
«شیوه‌های بهسازی لرزه‌ای ساختمان‌های موجود»، یکی از کتاب‌هایی است که با نگاهی علمی و کاربردی و طبق استانداردهای جهانی در 6 فصل تخصصی در 680 صفحه به قلم پژوهشگر جوان ایرانی رضا مکرم آیدنلو که دانش‌آموخته دکترای مهندسی عمران و دارای عضویت رسمی و حرفه‌ ای در مجامع معتبر جهانی از جمله انجمن مهندسین عمران آمریکا (ASCE) و انجمن مهندسین آلمان (VDI & FEANI) است، تألیف شده و از سوی انتشارات معتبر بین المللی الزویر در هفته‌های اخیر به چاپ رسیده است.


آشنا کردن جامعه جهانی با نگرش مهندسان ایرانی
وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، درباره اهمیت و ضرورت تدوین این اثر، بیان کرد: در این سال‌ها زلزله‌های زیادی در کشورمان، کشورهای همسایه و جهان رخ داده که ضمن بازدید از سازه‌های آسیب‌دیده و داشتن تجربه 15 ساله در حوزه طراحی و بهسازی لرزه‌ای، تصمیم گرفتم درباره این موضوع پس از تألیف سه جلد کتاب داخلی تخصصی به زبان فارسی، کتابی در سطح بین‌المللی به زبان انگلیسی بنویسم که حاصل آن، کتاب «شیوه‌های بهسازی لرزه‌ای ساختمان‌های موجود» است. مباحث این کتاب براساس استانداردهای ایران و جهان بوده و با زبان ساده و قابل‌فهم به بررسی مثال‌های کاربردی و توضیح مسائل تئوری با شیوه تثبیت اطلاعات در ذهن خواننده برای دانشجویان، فارغ‌التحصیلان، مهندسان و پیمانکاران قابل استفاده است. به‌عنوان یک ایرانی که عاشق وطنم هستم، همیشه سعی کرده‌ام جامعه جهانی را با نگرش‌های مهندسان پرتلاش این مرزوبوم آشنا کنم که این موضوع در تألیف این کتاب به من انگیزه بیشتری می‌داد.
 

ایران در تولید علم، جزو کشورهای پیشرو دنیاست
رضا مکرم با اشاره به فاصله میان تولید علم و اجرایی کردن آن در کشور، افزود: ایران در زمینه تولید علم، جزو کشورهای پیشرو دنیاست، ولی در سطح عملیاتی کردن علم ضعیف است. تولید علم تا به سطح مهندسین اجرایی برسد،‌ زمان می‌برد. سعی کردم در این اثر، شیوه‌های اجرایی کردن بهسازی ساختمان‌ها، همراه با محاسبات را نیز توضیح دهم به‌گونه‌ای که بتوان با این کتاب کارشناسانی در این حوزه آموزش داد. شعار اصلی در تألیف کتاب حاضر، «تبدیل شدن به یک مهندس بهسازی لرزه‌ای» است. این اثر، جدیدترین کتابی است که در این زمینه در سطح بین‌الملل چاپ شده است.
 
نویسنده کتاب «شیوه‌های بهسازی لرزه‌ای ساختمان‌های موجود» تصریح کرد: چنانچه نیم‌نگاهی به سایت‌های معتبر انتشارات علمی جهانی بیندازیم و یا گریزی در سایت لینکدین داشته باشیم با توجه به تحقیقات و مقالات به چاپ رسیده متوجه می‌شویم که تولید علم و دانش با سرعت بالایی در حال پیشرفت است که محققان داخلی و خارجی ایرانی با توجه به تحقیقات خود، نقش بسزایی در آن دارند، ولی این تولید علم با توجه به ضعف زیرساخت‌ها و سایر مشکلات جامعه جهانی تا به سطوح اجرایی در نزد کاربران جامعه هدف برسد، ‌نیازمند گذر زمانی بس طولانی است و در بیشتر مواقع از مسیر و هدف اصلی خود دور می‌شود. در این راستا با نگرش کوتاه کردن این زمان و دسترسی ساده‌تر به مباحث روز، وظیفه خود دانستم که در این اثر، با نگاهی توسعه‌یافته، روش‌های محاسباتی و شیوه‌های اجرایی کردن بهسازی لرزه‌ای ساختمان‌های موجود را اعم از فولادی، بتنی و بنائی در دسته‌بندی بین‌المللی در اختیار علاقه‌مندان قرار دهم.

 
توجه به پایش دوره‌ای سلامت سازه‌ها
این عضو انجمن مهندسین عمران آمریکا، درباره اهمیت بهسازی سازه‌ها، گفت: وقوع زلزله‌ها به‌عنوان یک تهدید بالقوه در اغلب نقاط جهان، تلفات جانی و خسارت‌های بسیاری به‌وجود می‌آورد و این موضوع تنها مختص کشور ما نیست، زیرا در بسیاری موارد حتی در پیشرفته‌ترین کشورها هم ساختمان‌ها و زیرساخت‌هایی که با کیفیت پایین یا به روش‌های قدیمی ساخته شده، باید اصلاح شوند. در ایران پس از زلزله بم و خسارات ایجاد شده، بهسازی لرزه‌ای ساختمان‌های موجود و زیرساخت‌ها در دستور کار جدی قرار گرفت و پس از زلزله کرمانشاه این موضوع قوت بیشتری یافت. در کشورهای پیشرفته جهان علیرغم بهسازی زیرساخت و ساختمان‌های موجود، پایش سلامت سازه‌ها در دوره‌های زمانی مشخص در دستور کار سازمان‌های مربوطه قرار می‌گیرد.
 
وی ادامه داد: همیشه احساس می‌کنم یک خلأ بین فارغ‌التحصیلان دانشگاه و مهندسانی که وارد بازار کار شده اند، درباره شیوه عمل وجود دارد و نظرات و دیدگاه‌ها در این زمینه بسیار است. لذا یکی از اهدافم در نوشتن کتاب حاضر این بود که مهندسان مسئول پروژه‌ها بتوانند چنانچه با مشکلی در زمان رویایی با پروژه برخورد کردند، بتواند با زبانی شیوا و ساده اما کاملا تخصی با این حوزه مأنوس شوند و  از آن در جهت بهسازی ساختمان‌های موجود استفاده کنند. باید توجه داشت که این کتاب سعی کرده جزئی از مشکل را حل کند. هرکس برای کار در این عرصه، حتما باید مطالعات بیشتر و گسترده‌تری داشته باشد، چراکه علم هر روز در حال پیشرفت است.
 

اهمیت آموزش کارشناسان خبره اجرایی 
نویسنده کتاب «شیوه‌های بهسازی لرزه‌ای ساختمان‌های موجود»، تصریح کرد: در زمینه بهسازی و مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها و راه‌های کاهش خسارات ناشی از زلزله، سازمان مدیریت بحران و شهرداری‌ در حد توان کارهایی انجام داده‌اند یا در دست اجرا دارند. به اعتقاد من، کمبود امروز ما بیشتر در زمینه کارشناس خبره اجرایی است. نیاز است تا در هر شهر، تعدادی کارشناس با نظارت تیم دانشگاهی و یک تیم اجرایی تربیت شوند.
 
رضا مکرم درباره پروسه تألیف و چاپ این کتاب نیز توضیح داد: انتشارات الزویر، هرساله در هر حوزه تخصصی تعداد انگشت‌شماری کتاب چاپ می‌کند. سه سال قبل مذاکرات چاپ کتاب را با این انتشارات بین‌المللی آغاز کردم. بعد از یک سال ممیزی و داوری در سطح جهانی و بین‌المللی، اجازه چاپ و عقد قرارداده شد. دو سال نیز تألیف و داوری آن طول کشید و در نهایت این کتاب چند هفته پیش چاپ شده و در سایت انتشارات الزویر نیز قرار گرفت. طبق روال، کتاب‌های منتشر شده در این انتشارات در کتابخانه‌های تخصصی جهان و دانشگاه‌های معتبر قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • سید مهدی داودنبی ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    ضمن تبریک به آقای دکتر مکرم آیدنلو بابت چاپ کتاب فنی مقاوم سازی در یکی از بهترین انتشاراتهای دنیا. بنده کتابهای قبلی ایشان را نیز مطالعه کردم. کاربردی بودن و توجه به نیازهای مهندسی نکته قابل توجه در کتابهای ایشان است. دکتر سید مهدی داودنبی- مدیر عامل مهندسین مشاور
  • امیرسعید پوربخشایی ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    به آقای دکترمکرم آیدنلو به جهت تالیف و چاپ کتاب جدیدشان درانتشارات جهانی الزویر تبریک می‌گویم. ایشان به نکته مهمی اشاره نموده‌اند کمبود کارشناس، متاسفانه در جامعه تئوریک محور امروزه جهان، جای خالیه کارشناسان اجرایی حرفه‌ای در هر حوزه‌ای بیش از هر روز ملاحظه می‌شود. امید آن است با نگرشی نو بر سیستم آموزشی در دانشگاه‌ها این خلع جبران و سیستم آموزشی همسو با بازار کار اجرایی در کشور عزیزمان بتواند گام‌های موثری بردارد. امیرسعید پوربخشایی، کارشناس ارشد مدیریت پروژه و ساخت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها