جمعه ۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
استاد محمودحقیقی نثری آهنگین، روان و چشم نواز داشت

علی‌ حاجی‌تقی، مدیر انتشارات ارمغان‌ طوبی با معرفی آثار مرحوم محمودحقیقی و پرداختن به ویژگی‌ها و امتیازات آثار وی گفت: استاد محمودحقیقی نثری آهنگین، روان و چشم نواز داشت.

علی‌ حاجی‌تقی، مدیر انتشارات ارمغان‌ طوبی که برخی از آثار مرحوم کریم محمود‌حقیقی را به چاپ رسانده است در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، درباره وی گفت: استاد کریم محمود‌حقیقی در شیراز به دنیا آمد و تا آن‌جا که بنده اطلاع دارم در شیراز زندگی کرد. ایشان در سنین نوجوانی یک کتاب تحت عنوان «طوفان عشق» تالیف می‌کنند که آیت الله نجابت شیرازی این کتاب را می‌بینند و علاقه‌مند می شوند با وی ملاقات کند بعد از این ملاقات بود که کلاس درس اخلاق استاد کریم حقیقی نزد آیت‌الله نجابت و استفاده از محضر ایشان شروع می‌شود.
 
وی اضافه کرد: در دوره‌ای هم کریم محمود‌حقیقی خدمت آیت‌الله انصاری همدانی می‌رسند و چند نوبت از محضرشان استفاده می‌کنند و این جلسات منشا و کسب فیض‌ و مقدمه‌ای برای آثار و تألیفات استاد کریم محمود‌حقیقی می‌شود.
 

حاجی‌تقی با اشاره به کلاس‌های اخلاق محمود‌حقیقی و ارتباط وی با نوجوانان بیان کرد: ایشان حدود 40 سال در یکی از حسینیه‌های شیراز کلاس‌های برای جوانان برگزار می‌کردند و به سوالات آن‌ها پاسخ می‌دادند. علاوه بر برگزاری کلاس به‌صورت مکتوب به سوالات آن‌ها نیز پاسخ می‌دادند. گرچه الان اطلاع دقیقی نداریم اما قرار بود این پاسخ‌ها به صورت یک کتاب منتشر شود.
 
مدیر انتشارات ارمغان‌ طوبی قم افزود: به گمانم از سال 68 چند سال ایشان مسئول کتابخانه آستان مقدس حضرت شاه عبدالعظیم بودند و بنده توفیق داشتم چند نوبت در همین کتابخانه خدمت ایشان برسم.
 
این فعال حوزه چاپ و نشر به تالیفات محمود حقیقی که در سن 95 سالگی در فانی را وداع گفت، پرداخت و بیان کرد: ایشان تألیفات بسیاری دارند. اگر بخواهیم به آثارشان به صورت فهرست‌وار اشاره کنم اولین اثرشان همانطور که عرض کردم کتاب «طوفان عشق» است که در سن نوجوانی با موضوع عبور از مجاز و روی آوردن به حقیقت تالیف کردند. برجسته‌ترین اثر ایشان«آداب سلوک قرآنی» است که توسط انتشارات ارمغان طوبی منتشر شده است و در ادامه به تفصیل راجع به آن توضیح می‌دهم. آثر دیگر «از ایشان نیستی می گو از ایشان» است که مجموعه حکایت‌های عرفانی را در بر می‌گیرد. «تازیانه‌های سلوک» با موضوع جمع‌آوری نکات عرفانی و مراقبت از جمله آثار ایشان بود. دیگر اثر استاد کتاب «ساغر سحر» است در نیایش و آداب نماز شب. «بوی گل و جوش مل» ایشان تفسیری از حدیث معراج را ارائه می‌کند و «صفیر عشق» گل‌چینی از کتاب‌های متعدد ایشان است. کتاب بعدی «کشتزار عمر» است که در آن حدیث خطرات و شیرینی‌های راه سلوک را بیان می‌کند. در «فریاد جرس» موضوع آمادگی به سوی دوست را شرح می‌دهد و در کتاب «مرغ سلیمان» به رهایی از عالم و پرواز در ملکوت می‌پردازد. کتاب «هدهد سبا» از کفر به سوی ایمان اشاره می‌کند و کتاب «از خاک تا افلاک» سرگذشت انسان از الست تا دنیا را بررسی می‌کند. این خلاصه‌ای فهرست‌وار از برخی کتاب‌های استاد بود.
 
حاجی‌تقی در ادامه به معرفی «آداب سلوک قرآنی» استاد محمودحقیقی پرداخت و یادآور شد: همان‌طور که عرض کردم برجسته‌ترین اثر ایشان «آداب سلوک قرآنی» است که این کتاب در 4 دفتر و 5 مجلد از سوی انتشارات ارمغان طوبی منتشر شده‌است و طرح جلد آن را استاد مسعود نجابتی انجام داده است.
 
وی تصریح کرد: موضوع این کتاب تزکیه است و این کتاب‌ها دفتر به دفتر جلو می‌رود. تا جایی که بنده اطلاع دارم این کتاب‌ها با توجه آیت‌الله نجابت نگاشته شده است.
 
مدیر انتشارات ارمغان‌ طوبی توضیح داد و گفت: اولین دفتر که «تخلی» است آداب و منازل توبه را توضیح می دهد و در بخشی از این کتاب آمده است: «چون قصد سفر کردی  و پای در راه نهادی تا سه مرحله در پیش است که اولی آن پیراستن تن از گناهان و آلودگی‌هاست که عمری با تو بوده است. تخلی اولین مرحله سفر است و تو را آداب و منازل توبه می آموزد». دفتر دوم این مجموعه «تزکی» است که در رابطه با تزکیه نفس و صفات ذمیمه نگاشته شده است. این کتاب دومین گام در این مرحله از سفر است و به تزکیه نفس می‌پردازد. دفتر سوم «تحلی» است که به آراستن دل به صفات حمیده اختصاصا داده شده است. در پشت جلد این کتاب آمده است: «چون قصد سفر کرده، باید برای این سفر پرحادثه توشه برگیرید که در هیچ منزلی تهی‌دست نماند. تحلی توشه راه توست و تو را آراستن دل به صفات حمیده می‌آموزد.
 
حاجی‌تقی به دفتر چهارم که در دو جلد به چاپ رسیده است پرداخت و افزود:  دفتر چهارم تحت ‌عنوان «تجلی» به چاپ رسیده است که در جلوه‌گر شدن انوار الهی است. در توضیح این کتاب باید گفت دفتر تجلی، بعد از توبه و پاکی‌ و آراستگی سرآغاز کسب معارف است برای دیدار محبوب است.
 

وی به کتاب «ساغر سحر» که آن را انتشارات ارمغان طوبی منتشر کرده است اشاره کرد و گفت: «ساغر سحر» در باب نیایش و آداب نماز شب است. این کتاب به این نکته اشاره دارد که هر گاه که بنده خدا در دل شب با مولایش خلوت می‌کند خدا به فرشتگانش می‌فرماید ببینید بنده من را آنگاه که غافلان در بستر خفته‌اند با من در شب تیره خلوت کرده است، گواه باشید که من او را آمرزیدم.
 
وی در توضیح کتاب «از ایشان نیستی می گو از ایشان» گفت: این کتاب مجموعه حکایات عرفانی از بزرگان و صاحب‌دلان است که باز از سوی نشر ارمغان طوبی و نشر شاه چراغ منتشر شده است. «از ایشان نیستی می گو از ایشان» مجموعه‎ای از داستان‎های اخلاقی و عرفانی و حالات عرفا است که دارای پیام‎های خاصی به خوانندگان است. در این کتاب حکایاتی از احوال و مقامات عارفان قدیم و معاصر نقل شده است تا مورد پند و عبرت خوانندگان شده و میراث بزرگ عرفانی اسلام معرفی گردد. حالات عارفان در هنگام مرگ، همنشینی آنان با اهل قبور، شرح عشق و محبت آنان نسبت به خداوند متعال، کرامات اولیای الهی، رعایت فضایل و مکارم اخلاقی توسط عارفان، پرهیز کردن آنان از دنیا و دوستی آن، زهد و قناعت ایشان، تجلی صفات خداوند در برخی از اولیای او و برخی دیگر از حکایات اخلاقی موضوع اصلی کتاب به شمار می‎رود.
 

مدیر انتشارات ارمغان‌ طوبی قم در پایان به ویژگی‌های آثار استاد محمودحقیقی پرداخت و بیان کرد: یکی از ویژگی‌های تألیفات وی نثر مسجع و آهنگین ایشان بود. آقای حقیقی نثری روان چشم نواز و گیرا داشت. اگر کسی فقط متن را گوش می‌کرد متن وی هم گوش‌نواز بود. وقتی مخاطب شروع به خواندن کتاب‌های ایشان می‌کرد دوست داشت تا پایان ادامه بدهد و تمایل ندارد کتاب در جایی قطع شود.
 
وی دیگر امتیاز کتاب‌های ایشان را استفاده از متون کهن ادبیات ذکر کرد و گفت: در کتاب‌های ایشان علاوه بر احادیث، آیات و روایت از اشعار و تمثیل‌های ادبی نیز استفاده شده است. بنابراین کتاب‌ها با بهره‌گیری از متون دینی و متون کهن ادبیات بسیار خواندنی و جذاب می‌شدند و همین ویژگی باعث شد که کتاب‌هایشان علاقه‌مندان خاص خودش را پیدا کند و کسانی که با یکی دو کتاب ایشان آشنا می‌شدند مایل می‌شدند تمام آثار ایشان را مطالعه کنند.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین شریفی - شیراز ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    سلام و عرض ارادت مرحوم استاد کریم محمود حقیقی رض حدود سی سال مسیولیت کتابخانه آستان مقدس احمدی ( شاه چراغ ع ) عهده‌دار بودند که اشتباها آستان شاه عبدالعظیم ع ذکر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها