دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱
بسیاری از کتابفروشان ماهشهر تغییر شغل داده‌اند

مدیر کتابفروشی «ترک‌پور» در ماهشهر گفت: به‌علت شرایط اقتصادی و افزایش قیمت کاغذ، کتابفروشی‌ها با افت شدیدی در فعالیت‌هایشان روبه‌رو شده‌اند و بیشتر همکاران کتابفروش تغییر شغل داده‌اند.

«خسرو ترک‌پور» مدیر کتابفروشی «ترک‌پور» در ماهشهر در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، با اشاره به سابقه این کتابفروشی گفت: پدرم از سال 1324 در یک دکه کار کتابفروشی را آغاز و در سال 1326 رسما کتابفروشی ترکپور را تاسیس کرد. با وجودی که مردم نان برای خوردن نداشتند و از سواد کمی بهره‌مند بودند، تنها انگیزه بسیار بالایی را می‌طلبید که فردی این کار را انجام دهد.

وی افزود: پدرم کارگر شرکت نفت بود و به‌عنوان نماینده کارگران، فعالیت چشمگیری برای احقاق حقوق آن‌ها داشت و توانست در ملی شدن صنعت نفت در منطقه سهم بسزایی داشته باشد. سرانجام در سال 1342 بازنشسته شد. اما فعالیت کتابفروشی را از سال 1326 تا 1357 که مصادف شد با پیروزی انقلاب اسلامی، ادامه داد. به پاس زحمات پدر راهش را ادامه دادم و افتخار می‌کنم که به هزاران دکتر، مهندس، دانش آموز و معلم خدمت کرده‌ام.

مدیر کتابفروشی «ترک‌پور» با بیان اینکه کتابفروشی «ترک‌پور» با این قدمت امروز به‌عنوان یک از نشانی‌های ماهشهر شناخته می‌شود، اضافه کرد: زمانی کتاب‌های زیادی در کتابفروشی داشتیم که به علت شرایط اقتصادی، نه‌تنها من بلکه خیلی از همکاران تغییر شغل دادند، اما تلاش کردم دست به عصا کتابفروشی را سرپا نگه دارم.

ترک‌پور گفت: چند سال پیش درخواست وام توسعه و تجهیز کتابفروشی را دادم تا زمین نخورم و بتوانم کتاب‌های بسیار زیادی را در ماهشهر عرضه کنم که مردم در مضیقه نباشند. اما متاسفانه تاکنون نتیجه‌ای از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت نکردم.
 

این کتابفرش ماهشهری امانت دادن کتاب ازسوی کتابفروشان را از ویژگی‌های این کتابفروشی باسابقه عنوان و آن را گامی موثر در جهت ترویج کتابخوانی دانست و تصریح کرد: مردم باید بتوانند از کتابفروشی‌ها کتاب امانتی گرفته و استفاده کنند. در این کتابفروشی هر فردی مراجعه کند، ما کتاب امانی در اختیارش قرار می‌دهیم.
 
وی ادامه می‌دهد: روزی آقایی کیسه به دست وارد کتابفروشی شد. کتاب‌های نفیس را جمع کرد و در کیسه قرار داد. به همکاران گفتم کاری به آن فرد نداشته باشند. اما سر چهار راه پلیس به او مشکوک شده کیسه‌اش را چک کرد و متوجه شد کتاب‌های نفیسی برداشته است. وقتی از آن فرد سوال می‌کند: «این کتاب‌ها را از کجا آوردی»؟ در جواب گفت: «از کتابفروشی دزدیم». به همراه مامور نیروی انتظامی به کتابفروشی آمد. حرفش را تایید کردم و گفتم: شکایتی ندارم. رزقی که باید به من داده شود، دوباره هم تعلق می‌گیرد. باید دیدمان وسیع و خدمتگزار مردم باشیم.

ترک‌پور، در همین زمینه از «محمد بهمن بیگی»، که از او به عنوان پدر آموزش عشایر در ایران یاد می‌شود، به‌عنوان نمونه بارزی از خادم مردم دانست و بیان کرد: اولیای خدا همه خود را خادم مردم می‌دانستند. هرکسی خودش را بالاتر از دیگری بداند، از بالا افتاده است.  باید بتوانیم خودمان را پایین‌تر از همه بدانیم، تا بتوانیم خدمت صادقانه انجام دهیم. همچون آقای بهمن بیگی که خادم مردم بود و این سعادت بزرگ نصیبش شد تا نامش ماندگار شود.

این کتابفروش با اشاره به مشکلات شهرک طالقانی و رجایی ماهشهر اذعان کرد: چرا باید مردم این مناطق از بدیهی‌ترین امکانات محروم باشند؟ جوانان بیکار و زجر کشیده هستند. مکان تفریحی ندارند و تنها دلخوشی آنان شاید رفتن به کتابفروشی و خرید چند جلد کتاب هم از آنان گرفته شده است. دست ما خالی و خرما بر نخیل. اما انتظار ما از مسئولان این است که در فکر مردم باشند، تا دعای خیر مردم بدرقه راهشان شود و از گرفتاری نجات پیدا کنند. 40 شرکت پتروشیمی در ماهشهر کار می‌کند آیا باید شهرک طالقانی، رجایی و مدنی در این وضعیت به سر ببرند؟! اگر یک هزارم از بودجه این 40 شرکت پتروشیمی در آن‌جا خرج شود، گلستان می‌شود.
 
 
وی آماده‌سازی زیرساخت اصولی و درست را از جمله راه حل‌های این موانع برشمرد و گفت: باید ابتدا بستر مناسب و محیطی سالم چون: پردیس کتاب، فرهنگسرا، خانه هنر و... برای کودکان و نوجوانان فراهم شود و سپس انگیزه را ایجاد کرد که درنهایت بتوانیم کودکان و نوجوانان را کتابخوان کنیم. وقتی بچه‌ها سرگردان نباشند، می‌توانیم از میان آن‌ها هزاران دانش آموز خوب و فعال پرورش دهیم.

ترک‌پور در پایان یادآور شد: اگر نتوانیم این کتابفروشی 70 ساله را سرپا نگه داریم، بچه‌های ماهشهر برای تهیه کتاب سردرگم می‌شوند که از کجا کتاب تهیه کنند. هرچقدر کتاب باشد، باز هم پاسخ نیاز کودکان را نمی‌دهد. مسئولان باید با تقویت کتابفروشی‌ها و کتابخانه‌های عمومی بتوانند ارتباط علاقه‌مندان در زمینه کتابخوانی را گسترده‌تر کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها