شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹
کتابفروش‌ها در شهرستان‌ها هیچ فضای تبلیغاتی در سطح شهر ندارند

مدیر کتابفروشی «نشر چشمه دلشدگان مشهد»، گفت: یکی از معضلات حوزه کتاب و کتابفروشی‌ها حضور کم‌ رنگ رسانه‌ها در این حوزه است.

مهدی غفاریان، مدیر کتابفروشی «نشر چشمه دلشدگان مشهد» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی با بیان اینکه کتابفروشی‌ها فضای کافی برای تبلیغ فعالیت‌هایشان به‌ویژه در رسانه‌ها ندارند، گفت: کتابفروشی کسب‌وکار پُر سود و منفعتی نیست و به‌همین خاطر خیلی نمی‌تواند برای تبلیغات هزینه داشته باشد؛ این در حالی است که متاسفانه در حال حاضر به دلیل شرایط پیش آمده کتابفروشی‌ها بُرد رسانه‌ای خوبی ندارند.

وی با ذکر مثالی در توضیح بیشتر عنوان کرد: برای مثال کتابفروش‌ها هیچ فضای تبلیغاتی در سطح شهر در اختیار ندارد و از لحاظ ریالی نیز برایشان مقدور نیست که برای اجاره بیلبورد، پولی هزینه کنند.

غفاریان افزود: از دیگر معضلات کتابفروشی‌ها در زمینه تبلیغ فعالیت‌هایشان می‌توان به ناهماهنگی در ارگان‌های مربوط به این حوزه اشاره کرد؛ برای مثال یک کتابفروشی برای تبلیغات با معاونت فرهنگی شهرداری منطقه‌ مربوطه، طرح پیشنهادی‌ تبلیغش را هماهنگ می‌کند و پس از نصب تبلیغات روی شیشه مغازه‌اش با برخورد اجرائیات شهرداری، روبه‌رو شده و مجبور به جمع‌آوری بنر می‌شود و بخش مربوطه عدم هماهنگی را بهانه می‌کند!
 

 
مدیر کتابفروشی «نشر چشمه دلشدگان مشهد»، گفت: در تهران، شهرداری مصوب کرده که کتابفروشی‌های شهر نیز مانند فرهنگسرا و کوچه‌ها، تابلوی راهنما داشته باشند؛ اما متاسفانه این اتفاق در مشهد نیفتاده و کتابفروشی‌ها در سطح شهر هیچ تابلوی اهنمایی ندارند تا مخاطبان و مراجعین عبوری بتوانند از مکان کتابفروشی آگاه شوند. درنهایت کتابفروشی‌ها تنها تابلو سردر فروشگاه را برای تبلیغات در اختیار دارند که دردی را از آن‌ها درمان نخواهد کرد.

خلاء حضور رسانه‌ها در حوزه کتاب بسیار احساس می‌شود
غفاریان با اشاره به اینکه در حوزه رسانه‌ای نیز متاسفانه در جراید و مطبوعات نیز اغلب اسمی از کتابفروشی‌ها نمی‌آورند چراکه معتقدند تبلیغ می‌شود، ادامه داد: این در حالی است که کتابفروشی‌ها هیچ فضایی برای تبلیغ ندارند و به‌عقیده من استثنا قرار دادن این موضوع موردی نخواهد داشت. بارها دیده شده است که در مطبوعات و رسانه‌ها زمانی که قرار است خبری مربوط به حوزه کتاب و کتابخوانی کار شود، نامی از کتابفروشی در آن خبر نیست و یا اینکه بسیار کم‌رنگ است.

وی با تاکید بر اینکه خلاء حضور رسانه‌ها در حوزه کتاب بسیار احساس می‌شود و کتابفروشان فضای لازم برای تبلیغ فعالیت‌های فرهنگی‌شان را در رسانه‌ها ندارند، بیان کرد: مسائل گفته شده از معدود مشکلاتی است که صنف کتابفروش‌ها با آن درگیر است؛ وگرنه، مردم ما کتابخوان هستند و مشکلی از جانب اینکه کتابخوان کم است، نداریم.

مدیر کتابفروشی «نشر چشمه دلشدگان مشهد»، گفت: به عقیده من برای رفع برخی از مشکلات در این زمینه باید تلاش شود تا تمام کتابفروشی‌ها به نحوی معرفی شده و فعالیت‌های فرهنگی بیشتر مورد توجه قرار گیرد، چراکه مردم از رسانه‌هایی چون رادیو و مطبوعات و هم‌چنین بیلبوردهای شهری بسیار استفاده می‌کنند، در همین راستا رسانه‌های در دسترس مسئولین شهری می‌تواند بُرد خوبی برای معرفی فعالیت‌های فرهنگی در سطح شهر داشته و بسیار تاثیرگذار باشد.

طرح‌های حمایتی باعث می‌شود چرخ صنعت نشر خیلی بهتر به چرخش درآید
مدیر کتابفروشی «نشر چشمه دلشدگان مشهد» در خصوص طرح‌های حمایتی حوزه کتاب هم اظهار کرد: ما کتاب را یک چرخه می‌دانیم که از ناشر شروع، مراکز پخش و در نهایت به کتابفروشی ختم می‌شود؛ پس اگر مسائل حمایتی از سرچشمه اتفاق بیافتد، از ناشر حمایت شود و ناشر بتواند کتابی با قیمتی مناسب‌ منتشر کند، قطعا این چرخه تا انتها و زمانی که کتاب به دست مخاطب می‌رسد، نوعی حمایت محسوب می‌شود.

غفاریان افزود: خوشبختانه یکی از حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این حوزه، اختصاص یارانه‌ به کدهای ملی است که در بخش طرح‌های بهاره، تابستانه و پاییزه بسیار کاربرد دارد؛ البته نمی‌توان گفت که این کار در حمایت از کتابفروشی‌ها است، اما باعث می‌شود که چرخ صنعت کتاب خیلی بهتر به چرخش درآید.

وی ادامه داد: حال اگر این حمایت از منشاء ماجرا که ناشر است شروع شود، این چرخه بسیار خوب به گردش می‌افتد و کتاب زمانی که به دست مخاطب و فرد کتابخوان برسد، قطعا با رضایت کامل او همراه خواهد بود.
 

 
مدیر کتابفروشی «نشر چشمه دلشدگان مشهد» گفت: قطعا اشتیاق مردم برای مطالعه کتاب کم نشده است اما متاسفانه محدودیت مراجعه و حضور فیزیکی علاقه‌مندان کتاب به کتابفروشی‌ها باعث شد که اقتصاد کتابفروشی‌ها بسیار از این موضوع تاثیر گیرد؛ برای مقابله با این موضوع، «کتابفروشی نشر چشمه دلشدگان مشهد» بحث فروش غیرحضوری کتاب را به‌جهت تشویق خوانندگان برای ماندن در منزل و حضور فیزیکی کمتر در محیط بیرون فراهم کرده است.

وی افزود: در این طرح تخفیف و ارسال سریع در کمتر از یک ساعت پس از خرید کتاب گنجانده شده است و مخاطبان ما می‌توانند از طریق ایسنتاگرام، وب‌سایت مجموعه و یا به صورت تلفنی سفارش داشته باشند، همکاران من نیز همگی بسیج شده‌اند تا بتوانند پاسخگوی مراجعین غیرحضوری باشند و در رفع محدودیت خرید کتاب کمکی باشند.

فروشنده کتاب نداریم
مدیر کتابفروشی «نشر چشمه دلشدگان» مشهد در خصوص ارسال کتاب به منازل هم عنوان کرد: ارسال کتاب به منازل از طریق تمام شعبات نشر چشمه در کل کشور اتفاق می‌افتد؛ به‌عقیده من نیز ارسال کتاب توسط ناشران در این شرایط اقدامی درست نیست و ما در نشر چشمه مقید هستیم که فروش کتاب تنها از طریق شعبات این مجموعه انجام شود؛ نشر چشمه در تهران کتابی ارسال نمی‌کند و فروش کتاب صد در صد از طریق کتابفروشی‌ها اتفاق می‌افتد.


غفاریان در خصوص شیوه‌های عرضه و فروش بیشتر کتاب بیان کرد: بحث ارسال کتاب تنها مختص به مشتریان مشهدی ما نیست و ما برای مخاطبینی از اهواز، کرمان، تهران، سیستان و بلوچستان و شمال نیز کتاب ارسال می‌کنیم.چ شیوه‌هایی که کتابفروشی نشر چشمه دلشدگان برای فروش و عرضه بیشترکتاب استفاده می‌کند، محدود شده است؛ اما همچنان در تلاش هستیم در مجموعه معرفی بیشتر و پاسخ‌گویی مناسبی داشته باشیم و همچنین خدمات بهتری ارائه کنیم. 

وی اضافه کرد: یکی از اتفاقاتی که در کتابفروشی نشر چشمه دلشدگان رخ می‌دهد، این است که در مجموعه سمتی به نام فروشنده کتاب نداریم، بلکه افراد در قالب راهنمای کتاب در این مجموعه به فعالیت می‌پردازند؛ منظور از راهنمای کتاب فردی است که بتواند کتابی درست را به شخصی درست معرفی کند و اینطور نیست که نسخه‌ای ثابت برای تمام مخاطبین و مراجعین این کجموعه پیچیده شود. این شیوه فعالیت در مجموعه باعث تبلیغات سینه به سینه شده و همین کار مجموعه ما را به دیگران معرفی خواهد کرد. البته افراد به‌عنوان راهنمای کتاب و شخصی که به حوزه کتاب تسلط کامل داشته و به آن مشرف باشد زیاد نیستند و این مورد نیز یکی دیگر از معضلات این حوزه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها