دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
شناسایی ابعاد مختلف دفاع مقدس نیازمند کار جامع و گسترده است

«شهربانو پاک‌نژاد» از نویسندگان و پژوهشگران فعال در حوزه دفاع مقدس استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: باید این باور که کتاب نقش بسیار مهمی در زندگی دارد، بین مردم نهادینه شود؛ چرا که ارتباط بین هر فرد و کتاب، با ایجاد احساس نیاز او به کتاب آغاز می‌‌‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کهگیلویه و بویراحمد، «شهربانو پاک‌نژاد» از نویسندگان و پژوهشگران فعال در حوزه دفاع مقدس استان کهگیلویه و بویراحمد است که به‌تازگی جدیدترین کتاب خود در این حوزه را تحت عنوان «اندوه بی‌‌بی» به رشته تحریر در آورده و چاپ کرده است.

دو کتاب دیگر این نویسنده با نام‌های «سردار بی‌بدیل» و «راه بی‌کنار عشق» به‌ترتیب شرح زندگی سردار شهید «نوراله یزدان‌پناه» و سردار شهید «سید عبدالحسین ولی‌پور» است.

این نویسنده حوزه دفاع مقدس و ادبیات پایداری در گفت‌و‌گویی با خبرنگار ایبنا با بیان اینکه کتاب جدیدش، «اندوه بی‌بی» داستان زندگی مادر شهیدی است که دو فرزند و همسرش در جبهه به شهادت رسیده‌اند، گفت: شناسایی ابعاد مختلف دوران دفاع مقدس به‌عنوان مقوله‌ای که به‌صورت فراگیر همۀ اقشار جامعه را دربرمی‌گیرد، نیاز به کار جامع و گسترده دارد.
 

پاک نژاد می‌گوید: ثبت وقایع و رخدادهای این رویداد عظیم حماسی و فرهنگی از تمامی جنبه‌ها و زاویه‌ها می‌تواند در ایجاد روحیه ایثار و از خودگذشتگی در جامعه نقش موثری داشته باشد.

این نویسنده که مسئول دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری استان کهگیلویه و بویداحمد نیز هست، اعتقاد دارد که با کمک و حمایت حوزه هنری، اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، کنگره سرداران و 1800 شهید سردمدار استان، تعداد کتاب‌های چاپ کتاب با موضوع دفاع مقدس در استان، خوشبختانه چشمگیر  و امیدبخش بوده است.

وی اما اظهار تاسف کرد که به‌خاطر مشکلات نویسندگان که به‌گفته او مهمترین دغدغه نویسندگان هزینه‌های بالای چاپ کتاب است، در دیگر حوزه‌ها آنگونه که شایسته است، کاری صورت نگرفته است و در همین رابطه تاکید کرد: مسئولان نهادهای متولی چاپ و تولید کتاب، اولین کسانی هستند که می‌توانند نویسنده را حمایت کنند.

پاک‌نژاد، اختصاص بودجه‌های مناسب برای چاپ کتاب و آثار نویسندگان را امری ضروری دانست که باید به آن توجه جدی شود و یادآور شد: اگر مسئولان به این موضوع که آگاهی و فرهنگ زیربنای توسعه جامعه است، توجه کنند و امکان چاپ آثار نویسندگان را فراهم آورند، قطعا در مسیر تعالی جامعه گام مهمی برداشته شده است.

مسئول دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری استان کهگیلویه و بویراحمد، پایین بودن سرانه مطالعه کتاب در جامعه را یکی دیگر از دغدغه‌های دوستداران کتاب و نویسندگان و یکی از دلایل دوری جامعه از کتاب را افزایش گرایش مردم به شبکه‌های فضای مجازی و سرگرم شدن مردم با آنها دانست و گفت: با این روند، دیگر جایی برای مطالعه کتاب باقی نمی‌ماند.

پاک‌نژاد تصریح کرد: البته بی‌توجهی به کتاب و کتابخوانی دلیل دیگری هم دارد و آن، شرایط سخت اقتصادی موجود است؛ به‌طوری‌که در حال حاضر دغدغه نان برای مردم، بیشتر از دغدغه مطالعه کتاب است.

این نویسنده، تولید کتاب‌های جذاب مختص سنین مختلف را راهی برای ترغیب جامعه به مطالعه کتاب بیان کرد و افزود: حمایت بیشتر از نویسندگان، جهت چاپ آثارشان، توسط مسئولان امر می‌تواند رونقی به بازار کتابخوانی که شاهراه آگاهی دادن و دانایی‌ است، بدهد.

وی در خصوص نقش کتاب در زندگی یادآور شد: کتاب خوب، راهنمای زندگی است و بی‌شک اگر کسی با کتاب مأنوس شود، در زمینه‌های بسیاری می‌تواند برایش راهگشا باشد و از آن بهره ببرد.

مسئول دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: باید این باور که کتاب نقش بسیار مهمی در زندگی دارد، بین مردم نهادینه شود؛ چرا که ارتباط بین هر فرد و کتاب، با ایجاد احساس نیاز او به کتاب آغاز می‌‌‌شود.

پاک‌نژاد تثبیت حافظه و جلوگیری از فراموشی روزمره را که امروزه به یک معضل تبدیل شده است، از فواید مطالعه کتاب برشمرد و عنوان کرد: این را شخصا تجربه کرده‌‌ام که با مطالعه می‌توان حافظه را تقویت و ذهن را آماده دریافت و ارائه مطالب مفید کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها