پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
باشگاه‌های کتاب‌خوانی هنوز هویتی مستقل از حمایت‌های دولتی ندارند

فریبا حیدرپور معتقد است: اگرچه باشگاه‌های کتاب‌خوانی فراز و فرودهایی را طی چهار سال تجربه پشت‌سر گذاشته‌اند، اما تاکنون موفق به گرفتن هویتی مستقل، جدا از حمایت‌های دولتی نشده‌اند.

مسئول دبیرخانه جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، بیان کرد: خوزستان پتانسیل بالایی در بالقوه کردن فعالیت باشگاه‌های کتاب‌خوانی دارد. از بین 1820 دبیرخانه شهری و روستایی کشوری، از استان خوزستان، اهواز و رامهرمز توانستند در رتبه‌های برتر جام قرار گیرند و در بخش رقابتی باشگاه‌ها، این استان موفق به کسب پنج مقام کشوری در بخش نامه به نویسنده، باشگاه برگزیده و کانون مساجد فعال شد.

وی در تشریح فعالیت باشگاه‌های کتاب‌خوانی خوزستان، افزود: خوزستان با ثبت 1300 باشگاه کتاب‌خوانی کودک و نوجوان، توانست فعالیت‌های بسیار گسترده، متنوع و چشمگیر در شهر و روستا اجرا کند. اعضای هر باشگاه تقریبی بین 8 تا 15 نفر هستند و تسهیل‌گران فعال و داوطلب تعدادشان به 500 نفر می‌رسد. تعداد تسهیل‌گران خانم نسبت به آقا عموما بیشتر است. دوره‌های آموزش تسهیل‌گری در بیشتر شهرستان‌های استان برگزار شد و بازخورد این حرکت‌ها  عملکرد مثبت و درخور توجه باشگاه‌ها بوده است.

حیدرپور با اشاره به نمونه‌ای از فعالیت‌های تأثیرگذار در استان گفت: برگزاری نخستین جشنواره نقاشی «صلح جهانی» ویژه کودکان و نوجوانان ‌باشگاه‌های کتاب‌خوانی خوزستان یکی از این برنامه‌ها بود که با حضور سه سفیر صلح از کشورهای نروژ و فرانسه، آبان‌ماه 98 به مدت پنج روز متوالی در اهواز به اجرا درآمد. آثار خلق شده برای شرکت در نمایشگاه‌های صلح دنیا انتخاب شدند. این پنج روز توانست زمینه‌ای برای  معرفی باشگاه‌های کتاب‌خوانی فعال در سطح استان ایجادکند.
 

مسئول دبیرخانه جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی خوزستان، ادامه داد: خانواده‌های زیادی به محل اجرای کارگاه مراجعه کردند و تسهیل‌گران حاضر اطلاعات لازم را به خانواده‌ها دادند. فضای مناسبی برای بهره‌‌وری حداکثری جهت تبلیغ و ترویج کتاب‌خوانی و فعالیت باشگاه‌ها فراهم شد.

وی ضمن تقدیر از مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برای ارائه ابتکار عمل و حمایت از تسهیل‌گران، اظهار کرد: اصولا فعالیت در باشگاه‌ها داوطلبانه است و تسهیل‌گران عموما قشری دلسوز و دغدغه‌مند هستند که در تأمین هزینه‌های برگزاری باشگاه‌ها و حمایت از کودکان دچار مشکل می‌شوند، اما براساس برنامه‌ریزی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی ما شاهد اختصاص بُن کتاب در نمایشگاه کتاب 98 استان‌ها بودیم.

حیدرپور افزود: در این نوع قدردانی‌ها، ارزش مالی موضوع اهمیتی ندارد مهم این است که تسهیل‌گر احساس کند کارش دیده شده و واجد ارزش است. آن بُن‌ کتاب‌ها هرچند کمک کوچکی بود، اما انگیزه مضاعفی برای تسهیل‌گران ایجاد کرد و امیدواریم شاهد تداوم این طرح‌ها باشیم.
 

این فعال فرهنگی با تأکید بر اینکه عملکرد باشگاه‌های کتاب‌خوانی نیاز به بازنگری مجدد دارد، گفت: با توجه به تجربه چهار دوره فعالیت باشگاه‌ها، جهت جلوگیری از تکرار و یکنواخت شدن عملکرد باشگاه‌ها، حفظ پویایی و حضور حداکثری اعضا در بخش‌های رقابتی، نیاز به اهتمام جدی‌تری در این بخش‌ها احساس می‌شود.

مسئول دبیرخانه جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی خوزستان با اشاره به آسیب‌های بخش رقابتی باشگاه‌ها، تصریح ‌کرد: صِرف رقابتی بودن فعالیت باشگاه‌های کتاب‌خوانی نمی‌تواند یا نتوانسته بستری مناسب برای بروز خلاقیت‌ها و نوآوری کودکان ایجاد کند. زمانی‌که آثار بخش‌های رقابتی باشگاه‌ها برای بررسی به دبیرخانه ارسال می‌شوند،  در بررسی آثار گاهی پیش آمده که تسهیل‌گر از زبان کودک به نویسنده نامه می‌نویسد؛ در بخش فیلم نیز تسهیل‌گر جمله‌ها را به کودک دیکته می‌کند و این بزرگ‌ترین ضربه به کشف قابلیت‌های کودکان در بخش رقابتی است.

وی اضافه کرد: در شرایطی که دبیرخانه‌های استانی باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان به یک هویت مستقل نرسیدند و همین فعالیت‌های کم‌وبیش متکی بر حمایت‌های دولتی نیز جا نیفتاده است، کمی زود است درباره استقلال و رواج فعالیت باشگاه‌های کتاب‌خوانی مستقل از حمایت‌های دولتی نظر دهیم.
 

حیدرپور ادامه داد: وقتی دبیرخانه‌های استانی حتی یک مکان مستقل در حد یک اتاق در اختیار ندارند و در چارت سازمانی به‌حساب نمی‌آیند، واضح است که عملکرد دبیرخانه‌ها کمتر دیده می‌شود. اما برخلاف همه این تنگنا‌ها، نمی‌توان منکر اهمیت، تأثیرگذاری و شوق‌آفرینی باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان در کشور شد.

مسئول دبیرخانه جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی خوزستان در پایان از تلاش‌ بعضی از تسهیل‌گران که باجان و دل در تمام‌ مسیر، فراتر از یک تسهیل‌گر رفتار کرده و پابه‌پای مسئول دبیرخانه استانی باشگاه‌های کتاب‌خوانی در همه شرایط و با مشکلاتی که در مسیر بوده همراه شدند، قدردانی کرد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها