دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲
گردآوری سه هزار جلد کتاب با محوریت امام موسی کاظم(ع)

مسئول پژوهشکده تخصصی امام موسی کاظم(ع) می‌گوید: کتابخانه تخصصی امام موسی کاظم(ع) حدود سه هزار جلد کتاب دارد که شامل آثار تک جلدی، دوره‌ای و ... درباره ایشان است.

بهمن بابیزان رودسری مسئول پژوهشکده تخصصی امام موسی کاظم(ع) در سالروز ولادت امام موسی کاظم(ع) در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گزارشی از فعالیت‌های انجام شده در این مرکز ارائه کرد و گفت: در شهر قم گروه‌های مختلفی به صورت تخصصی روی سیره ائمه(ع) کار می‌کنند ما هم می‌خواستیم کتابخانه تخصصی با محوریت امام موسی کاظم(ع) تاسیس کنیم.
 
او ادامه داد: بسیاری از شیعیان امام موسی کاظم (ع) را بیشتر به عنوان امامی که بخش زیادی از عمر گرانبهای خود را در زندان سپری کرده است می‌شناسند در حالیکه ایشان فقه پویایی داشتند و بیشترین حدیث فقهی متعلق به امام موسی کاظم(ع) است. خادمی اصفهانی کتابی در پنج جلد در این باره چاپ کرده است.
 
بابیزان رودسری افزود: ما در این کتابخانه سعی کردیم مجموعه کتاب‌های پیرامون امام موسی کاظم(ع) اعم از تک جلدی، دوره‌ای و همچنین آثاری که در بخش هایی از آن به امام موسی کاظم(ع)  اشاره شده باشد، را جمع آوری کنیم. البته در میان آثار، کتاب‌هایی مرتبط با امام رضا(ع) و امام جواد(ع) وجود دارند و تاکنون این عناوین به حدود سه هزار جلد رسیده است.
 
او با اشاره به جمع‌آوری پایان‌نامه‌های دانشجویی در داخل کشور با موضوع امام موسی کاظم(ع) و امام جواد(ع) توسط پژوهشکده توضیح داد: پایان‌نامه‌هایی که به صورت رسمی در سایت‌های دانشگاه‌ها موجود است به حدود 40 عنوان می‌رسد که گردآوری شده است. همچنین مقالات مرتبط با امام موسی کاظم(ع) اعم علمی _ پژوهشی، علمی ـ ترویجی، تخصصی و ... گردآوری شده است. در نظر داریم که یک نشریه تخصصی هم درباره امام موسی کاظم (ع) منتشر کنیم که در شأن ایشان بوده و رتبه علمی مناسبی هم داشته باشد.
 
به گفته بابیزان رودسری، در حوزه دیجیتال هم مجموعه‌های مرتبط جمع آوری شده است. او با اشاره به ترجمه بخش مربوط به امام موسی کاظم (ع) کتاب «سیره الائمه اثنی عشری» گفت: ما تاکنون سه کتاب را ترجمه کردیم که شامل کتاب «الامام الکاظم(ع) ضوء مقهور الشعاع» اثر مشهور سلیمان کتانی؛ کتاب «وفات امام کاظم(ع)» و جلد 47 بحار الاانوار مربوط به امام کاظم(ع) است.

این محقق دینی همچنین درباره آثار در دست انتشار پژوهشکده تخصصی امام کاظم(ع) گفت: رساله حقوقی امام کاظم(ع) شامل احادیث حقوقی آن حضرت و کتاب «وفات امام کاظم(ع) » از جمله آثاری است که تا پایان سال جاری منتشر می‌شود.
 
بابیزان رودسری تاکید کرد: ما در این پژوهشکده به دنبال موازی کاری نیستیم و می‌خواهیم جامعه هدف خود را مشخص کنیم. بنابراین اگر کتابی منتشر می‌شود می‌خواهیم جامعه مخاطب هدفش خود را شناخته باشد. جوانان امروز باید امام کاظم (ع) را بشناسند که فرازمینی نباشد البته ایشان فرازمینی هست اما در عین آن با مردم هم هست و تمامی امور زمینی مرتبط با یک انسان را در زندگی شخصی‌شان تجربه کرده است.
 
او در بخش پایانی سخنانش همچنین از تدوین مجموعه سه جلدی اشعار عربی درباره امام موسی کاظم (ع) خبر داد و افزود: گروهی روی این مجموعه در حال کار کردن هستند. متاسفانه تاکنون کار آبرومندی در این باره انجام نشده و شعرهای مرتبط با ایشان تاکنون گردآوری نشده در حالی که اشعار بسیار زیبا و قوی درباره ایشان سروده شده است.
 
او گفت: این سه جلد اشعار از گذشته تاکنون در برمی‌گیرد و یکی از بهترین آثاری خواهد بود که در این مجموعه منتشر خواهد شد. مراحل تدوین کتاب به نظر می‌آید که یک سال به طول بیانجامد اما این مجموعه اثرگذار روانه بازار نشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها