دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
کتابداران سیار اوز؛ کتاب‌آوران روستاها و عشایر در دوران کرونا

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اوز، توزیع بسته‌های کتاب، تخصیص کمک‌ هزینه خرید کتاب و همچنین توزیع کتاب در میان عشایر و روستاییان به همت کتابداران سیار را ازجمله اقدامات صورت گرفته ازسوی این اداره در دوره کرونا عنوان کرد.

فروغ هاشمی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره فعالیت‌های ترویج کتاب‌خوانی برای کودکان و نوجوانان اوز در ایام کرونا، گفت: شهرستان اوز در بحث ترویج کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان از‌جمله در کتابخانه‌های عمومی فعالیت‌های بسیاری داشته و دارد. در کتابخانه‌های عمومی اوز فعالیت‌های قابل‌توجهی از‌جمله معرفی کتاب، نشست‌های گفت‌وگو‌محور درباره کتاب‌ با مشارکت کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود؛ البته در ایام کرونا و شرایط قرنطینه همه این فعالیت‌ها رنگ و بوی مجازی به خود گرفته‌است و جلسات حضوری کتابخوانی برگزار نمی‌شود.
  
وی با اشاره به تلاش خود‌جوش خانواده‌های اوز برای ترویج فرهنگ کتابخوانی درباره فعالیت جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان این شهرستان در چهارمین دوره این رویداد، بیان کرد: به‌دلیل شرایط ناشی از بحران کرونا نتوانسیتم عملکرد مثبت و قابل انتظارمان را در جام باشگاه‌های کتابخوانی داشته‌باشیم؛ البته مربیان و تسهیل‌گران موفق و کاملی برای حمایت و کمک به داوطلبان  بحث ترویج کتابخوانی در اوز داریم که می‌توانند عملکرد موثری در این زمینه داشته‌باشند.
 
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اوز، ترویج فرهنگ کتابخوانی در این شهر را گسترده توصیف کرد و ادامه داد  کتابخانه تخصصی موزه مردم‌شناسی اوز تاسیس و به پاتوق کودکان و نوجوانان تبدیل شده‌است. همه مدارس اوز، کتابخانه دارد که به ‌نام نویسندگان بزرگ ایران نام‌گذاری شده‌‌اند. کتابخانه‌های سطح شهر نیز فعالیت‌های موثر و قابل‌توجهی در بحث کودک و نوجوان دارند که البته  مجازی و دیجیتالی پیگیری می‌شوند.   
 
هاشمی افزود: امیدوارم هرچه سریع‌تر شر این ویروس منحوس از جهان کم شود تا ‌کودکان و نوجوان در بحث ترویج کتابخوانی و دورهمی‌های کتاب به‌صورت حضوری فعالیت کنند و تعامل خوبی نیز با یکدیگر در این زمینه داشته‌باشند؛ چراکه گفتمان و تعامل در فضای مجازی، تاثیر تعاملات حضوری و رودررو را ندارد. فعالیت مجازی صرفا موجب شد تا علاقه‌مندان در هرجای ایران بتوانند با یکدیگر در بحث ترویج و تعامل فرهنگ کتابخوانی تعامل داشته‌باشند.
 
جام باشگاه‌ها، پلی برای ارتباط و تعامل کودکان و نوجوان در ترویج کتابخوانی است
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز درباره مهم‌ترین تاثیرات برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی، گفت: جام باشگاه‌های کتابخوانی کودکان و نوجوانان موجب شد، ارتباط میان کودکان و نوجوانان درباره کتاب و کتابخوانی افزایش پیدا کند و در این جریان کودکان با فرهنگ و زبان یکدیگر آشنا می‌شوند. باشگاه‌های کتابخوانی به‌عنوان یکی از فعالیت‌های قابل‌توجه دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به پل ارتباطی و موجب تعامل کودکان و نوجوان تبدیل شده‌است.  

هاشمی درباره رویکرد‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اوز برای متوقف نشدن فعالیت‌های کتابخوانی کودکان و نوجوانان در ایام کرونا و قرنطینه گفت: پس از شیوع کرونا، جلساتی برگزار کردیم تا سیاست‌های مناسب و درخوری برای فعالیت‌های ترویج کتابخوانی و همچنین سهولت خرید کتاب فراهم کنیم؛ در اختیار دادن برش‌هایی از کتاب‌، توزیع بسته‌های کتاب با موازین بهداشتی برای کودکان و نوجوانان به‌همراه کمک‌هزینه خرید کتاب از‌جمله فعالیت‌های ترویج کتابخوانی در روز‌های قرنطینه است.   
 
کتابخوانی از دیرباز در میان مردم اوز جریان دارد
وی شهرستان اوز را دارای پیشینه تاریخی در بحث کتابخوانی معرفی و بیان کرد: مردم شهرستان اوز از دیرباز به فرهنگ مطالعه و کتاب به‌ویژه در بحث کودک و نوجوان توجه ویژه داشته‌اند و امروزه با توجه به اینکه فرهنگ مطالعه و علاقه به کتاب باید از کودکی نهادینه شود در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ در این جریان جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان مسیر موثر و شیوه مثبتی را در پیش گرفته‌است.    
 
هاشمی بیان کرد: در مسیر ترویج فرهنگ کتابخوانی در اوز به‌ویژه در ایام کرونا، نهادهای بسیاری از‌جمله شهرداری، دهیاری، شورای شهر، کتابخانه‌های عمومی و خصوصی، کانون فرهنگی مساجد مشارکت دارند و فعالیت‌های ترویج فرهنگ کتابخوانی خود را گسترش دادند.
 
وی گفت: در تلاش هستیم که فعالیت‌های کتابخوانی حوزه کودک و نوجوان را در روستاها و عشایر بیشتر کنیم و برای رسیدن به این هدف، کتابداران سیار همکاری و مشارکت بسیاری در این زمینه داشتند و با وجود فعالیت در جام باشگاه‌های کتابخوانی به‌‌صورت سیار و مستقل کتاب‌ها را در کوله‌پشتی خود می‌گذارند و به روستا و عشایر سفر می‌کنند تا در ایام کرونا کتاب‌های مورد نیاز مناطق روستایی و عشایر را فراهم کنند؛ اما متاسفانه تمامی فعالیت‌های کتابخوانی دستخوش این بیماری شد و امیدواریم که زودتر از این بیماری خلاص شویم و میزبان فعالیت‌های کتابخوانی حضوری کودکان و نوجوانان باشیم.
 
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اوز افزود: توجه به ظرفیت‌ها و تامین زیرساخت‌های گسترده‌تر برای افزایش فعالیت‌های ترویجی در حوزه فرهنگ کتابخوانی به‌ویژه در حوزه کودک و نوجوان ضروری است. به‌نظر می‌‌رسد با جلب مشارکت نهاد‌هایی مانند استانداری‌ها و بخش‌های زیر‌مجموعه برای همکاری بیشتر با شهر‌های شاخص در حوزه ترویج فعالیت‌های کتابخوانی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند بسیار موثر باشد.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    خبر ناقص. حداقل یک کلام می نوشتید اوز کجاست. شهرستان اوز در استان فارس است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط