یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳
«جکسون» شخصیت‌های اسلام متاخر و متقدم را بدون غرض ورزی معرفی می‌کند

مهدی امینی می‌گوید: روی جکسون در کتاب «پنجاه شخصیتِ بزرگِ اسلام» سعی کرده است که شخصیت‌های اسلام متاخر و متقدم را خالی از حب و بغض، و کاملاً محققانه بررسی کند. در این کتاب تعداد قابل توجهی از متفکرانِ برگزیده ایرانی هم حضور دارند.

مهدی امینی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) از ترجمه کتاب «پنجاه شخصیتِ بزرگِ اسلام»، نوشته­ روی جکسون از مجموعه کتاب‌های «پنجاه متفکرانِ» انتشارات راتلج خبر داد و افزود: نویسنده­ کتاب طیِ پنجاه مدخل به پنجاه شخصیتِ دوران­‌ساز و تاریخ‌­ساز اسلام می­‌پردازد.

او ادامه داد: مداخل اول به پیامبر مکرم و گرامیِ اسلام، علی‌­بن ابی طالب و خلفای راشد می‌پردازند. در ادامه نیز شخصیت‌­های سترگِ مسلمان در یک بازه زمانیِ تقریباً هزار و پانصد ساله، در حوزه­‌های سیاست، فلسفه، فقه، کلام، عرفان، تاریخ و ... بررسی می‌­شوند. از رهگذرِ این مداخل، خواننده با لبِ لبابِ اندیشه‌­های اسلامی و تاریخِ این پدیده­ سترگِ هزار و پانصد ساله-اسلام- آشنا می‌­شود.

امینی با بیان اینکه نویسنده­ کتاب دکتر روی جکسون استادِ فلسفه­ دین و مطالعات اسلامی در دانشگاه گلاستِرشِر( Gloucestershire)انگلستان است یادآور شد: او آثاری در زمینه‌­های دین، فلسفه و اسلام دارد، و مطالعات اسلام از علایق پژوهشی‌­اش به ­شمار می‌­رود.

به گفته این محقق و مترجم، نویسنده در چراییِ انتخابِ عدد پنجاه آن را پیشنهادِ ناشر و امری اتفاقی می­‌داند. اما ملاکِ گزینشِ شخصیت­‌ها را میزانِ تاثیرگذاری ِایشان در جغرافیای تاریخِ اسلام و جهان می‌­داند. با این­حال، او معتقد است که اگر نگاشتنِ کتاب به نویسنده­ دیگری محول شده بود احتمالا جابجایی‌هایی در این شخصیت‌­ها صورت می‌­گرفت. پس سلیقه­ نویسنده نیز- به اعترافِ خودش - در گزینش این پنجاه شخصیت موثر بوده است.

امینی گفت: با این همه به عنوان مترجم کتاب  ـ که از شاگردان و نوآموزانِ حوزه­ الهیات و مطالعات اسلام نیز هستم ـ معتقدم که نویسنده شرط انصاف را در گزینش شخصیت‌­های کتاب رعایت کرده، و در توصیف و معرفیِ ایشان نیز براستی طریقِ انصاف پیموده است. لذا می‌­بینیم که جدای از معیارِ گزینش، معرفی شخصیت­‌ها خالی از حب و بغض، و کاملاً محققانه است. نویسنده سعی کرده است که هم به اسلام متاخر و هم به اسلام متقدم بپردازد؛ یعنی هم شخصیت­‌های شاخصِ صدرِ اسلام و هم شخصیت­‌های اسلامِ معاصر.

او با بیان اینکه در توصیف شخصیت­‌ها نیز آنهایی که افکارشان کمتر بررسی و شناخته شده، به افکارشان پرداخته شده و آن‌هایی که از احوال شخصی و حوادث زمانه و زندگانی­شان اخبار و اطلاعات اندکی موجود است، بیشتر بر احوال شخصی و حوادث روزگارشان  تمرکز شده است عنوان کرد: چینش شخصیت‌­ها نیز به ­گونه‌­ای است که خواننده تقریباً در یک سیرِ منظمِ تاریخی با شخصیت‌­ها و متفکران آشنا می‌­شود.

امینی در بخش دیگری از سخنانش به ذکر متفکران ایرانی در این مجموعه اشاره کرد و گفت: جالب اینکه تعداد قابل توجهی از این متفکرانِ برگزیده ایرانی هستند، از ایرانِ قدیم با مرزهای فراخش گرفته است تا ایرانِ جدیدِ غنوده در آغوشِ تاریخ و جغرافیا: شخصیت‌­های شهیری چون ابن سینا، صدرای شیرازی، شهاب­‌الدین سهروردی، مولانا، محمدِ جریر طبری، فارابی، محمد غزالی، خواجه نصیرالدین طوسی، سید جمال­، روح­‌الله خمینی، علی شریعتی و عبدالکریم سروش.

او با بیان اینکه متاسفانه آثاری مثل پنجاه شخصیت بزرگ اسلام توسط نویسندگان ایرانی و حتی غیرایرانیِ مسلمان، در داخل و خارج از کشور، تالیف نشده است گفت: و عجیب است که استادان و آکادمسین­‌ها و ناشران داخلی ما در تالیف کارهایِ اینچنینی، به هر دلیلی کوتاهی کرده‌­اند. به هر روی، روی جکسون با این اثر خدمت بزرگی به علاقه‌­مندان و محققانِ حوزه­ مطالعات اسلام کرده است: آنهایی که می‌­خواهند در یک جلد با زبده­ افکار و احوال و شخصیت­‌هایِ دینی به عمرِ 1500 سال آشنا شوند. او در کتابی تقریبا سیصد صفحه­‌ای(در ترجمه فارسی، حدودا 500 صفحه)، به معرفیِ مهم­ترین اندیشه‌­های اسلامی و اندیشمندان اسلامی می­‌پردازد و از این رهگذر خواننده را با تاریخ اسلام و زمینه­‌های شکل­‌گیریِ افکار و متفکرانِ اسلامی آشنا می‌سازد.

امینی گفت: کتاب «پنجاه شخصیت بزرگ اسلام» از مجموعه­ پنجاه متفکرانِ انتشارات راتلج، که توسط بنده­ به فارسی ترجمه شده، به ­همت نشر ثالث در دست چاپ است و تا پایان سال منتشر و در اختیار محققان و علاقه‌­مندان قرار خواهد گرفت. لازم به­ ذکر است که از این مجموعه، «پنجاه متفکر کلیدیِ توسعه» و «پنجاه متفکر جرم­‌شناسی» طی سال­‌های گذشته توسطِ نشرِ ثالث به زیورِ طبع آراسته شده­‌اند. نشر ثالث عناوینِ دیگرِ این مجموعه مثلِ پنجاه متفکرِ روانشناسی و... را نیز در دست ترجمه و چاپ دارد.

او اظهار امیدواری کرد که با ترجمه­ این اثر گامی هر چند بسیار کوچک در راستای معرفیِ اندیشه‌های سترگِ اسلامی برداشته باشد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها