یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳
آخرین امیدهای یک کتاب‌فروش کرجی

مدیر «کتاب‌فروشی ابراهیمی» گفت: وضعیت معیشتی فروش کتاب در ماه‌های اخیر افت زیادی داشته است و من هم تا آبان ماه امسال صبر می‌کنم و در صورت بهتر نشدن بازار مجبور به تعطیلی کتاب‌فروشی خواهم بود.

محمدرضا ابراهیمی، مدیر کتاب‌فروشی ابراهیمی، واقع در حصارک کرج در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به ۴۰ سال سابقه فعالیت در حیطه کتاب‌فروشی گفت:‌ من سال‌ها در حزوه کتاب و لوازم‌التحریر فعالیت می‌کردم و هیچ حرفه و کار دیگری بلد نیستم؛ اما وضعیت کسب و کار به‌گونه‌ای شده است که یا باید مغازه را اجاره بدهم تا امرار معاش کنم یا در کتاب‌فروشی را ببندم.
 
وی با اشاره به‌جای خالی کتاب در برخی کتاب‌فروشی‌ها اشاره کرد و گفت: به دلیل عدم استقبال مردم از کتاب و مشکلات فروش آن، بسیاری از همکاران من مجبور شدند قفسه‌های کتاب خود را کمتر کنند و به‌جای آن لوازم‌التحریر یا بازی فکری بیاورند تا فروش داشته باشند.
 
ابراهیمی با بیان اینکه «طی این مدت من تلاش کردم قفسه کتاب‌هایم را حفظ کنم»، ادامه داد: کتاب‌هایی که بیشتر مورد نیاز مردم است و به‌سراغ آن می‌آیند را در کتاب‌فروشی نگه داشته‌ام؛ اما احتمال می‌دهم که این کتاب‌ها را نیز به‌زودی از فروشگاه خارج کنم.
 
 وی افزود: بسیاری از همکاران ما که در کار کتاب‌فروشی و لوازم‌التحریر بودند، برای کسب درآمد به سراغ شغل‌های دیگر رفته‌اند؛ زیرا به ادامه کار در این مسیر امیدوار نبودند و ترجیح دادند در حوزه‌های دیگر سرمایه‌گذاری کنند.
 
ابراهیمی عدم حمایت کافی دولت از کتاب‌فروشان را یکی از دلایل بی‌میلی فعالان این حوزه به کار در این شغل دانست و توضیح داد: وقتی از ما حمایت نمی‌شود و این صنف به شکل‌ها و شیوه‌های مختلف تضعیف می‌شود، امید به آینده فعالیت در این حرفه برای من و همکارانم روزبه‌روز کمتر می‌شود.
 
وی با اشاره به بحث واسپاری فروش کتاب‌های درسی به مدارس گفت: طی سال‌های گذشته کتاب درسی مقطع راهنمایی و دبیرستان توسط کتاب‌فروشان توزیع می‌شد اما با گرفتن چرخه توزیع کتاب درسی از کتاب‌فروشی‌ها و واسپاری آن به مدارس، معضل بزرگی گریبان فعالان این حوزه را گرفته است.
 
ابراهیمی در این زمینه عنوان کرد: این کار غیر از سود اولیه کمی که داشت، محاسن زیادی برای کتاب‌فروشان به همراه داشت. به‌عنوان مثال؛ زمانی که والدین به کتاب‌فروشی می‌آمدند، می‌توانستند کتاب‌های غیردرسی برای فرزندان و حتی خودشان تهیه کنند اما با دادن کتاب‌های درسی به مدارس این کار از دست ما خارج شد و به اقتصاد کتاب‌فروشان صدمه زیادی وارد کرد.
 
وی همچنین به وضعیت اقتصادی کشور از سال گذشته اشاره کرد و گفت: از آبان ماه سال گذشته وضعیت کسب و کار ما با چالش‌های زیادی همراه بود و با شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مدارس و دانشگا‌ه‌ها بخش زیادی از مشتریان خود را از دست دادیم و با فشار اقتصادی روبه‌رو شدیم.
 
به گفته ابراهیمی، از سوی دیگر طی این ماه‌ها تورم زیادی به وجود آمده در‌حالی‌که قدرت و توان خرید مردم رشد زیادی نداشته است و این عدم توازن موجب ریزش مخاطبان ما در کتاب‌فروشی‌ها شده است.
 
وی درباره تصمیم خود برای ادامه فعالیت در این حرفه یادآور شد: همه این مشکلات دست‌به‌دست هم داده است تا من که ۴۰ سال است که در حوزه کتاب فعالیت می‌کنم، تصمیم بگیرم برای اینکه بتوانم زندگیم را ادامه بدهم، این شغل را کنار بگذارم و به سراغ حرفه دیگری بروم زیرا می‌دانم در صورت ادامه این کار جز ضرر و بدهکاری نتیجه‌ای برای من باقی نمی‌ماند.
 
ابراهیمی با بیان اینکه تصمیم گرفتم تا آبان ماه امسال صبر کنم، گفت: صبر می‌کنم تا بعد از بازگشایی مدارس ببینم وضعیت کار چگونه خواهد بود و درصورتی که این وضعیت ادامه داشته باشد، کتاب‌فروشی را تعطیل می‌کنم. با اینکه این شغل و حرفه را از پدرم به ارث ادامه می‌دهم و آن را خیلی دوست دارم اما ادامه آن برای من امکان‌پذیر نیست.
 

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • عطار ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    سلام بنده هم در ماهدشت کرج کتابفروشی دارم و احتمالا با این وضعیت من نیز این کار را رها خواهم کرد وبه احتمال زیاد سراغ کار دلالی که پرسود هم هست خواهم رفت
  • زهرا ابراهیمی ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    شما رو بخدا قسم میدم ب هرکسی ک میپرستید قسم .ب داد برادرم برسید 😭😭😭😭😭😭
  • ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    با نظر آقای ابراهیمی کاملا موافقم بسیاری از کسب و کارها با دخالت ارگانهای دولتی دچار تزلزل و فروپاشی شده اند مانند کتابفروشیها عکاسیها و.... مدارس پلیس +۱۰ اداره پست اینها چند نمونه از اداراتی هستند که با کارهایی مانند عکس گرفتن کپی گرفتن و جدیدا هم توزیع کتاب تیشه به ربشه بعضی از کسب وکارها زده اند
  • علی ربیع زاده ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    واقعا متاسفم از اینکه بعد از این همه سال فعالیت فرهنگی مجبور به ترک این شغل می شوید و البته که سالهای قبل از این هم در حوزه کتاب اوضاع بهتری نبوده، بنظرم حل این مشکل بجز با حمایت دولت مرتفع نخواهد شد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها