سه‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۷
طرح‌های فصلی به‌خوبی در حال اداره شدن است

علیرضا معطریان، مدیر «کلبه کتاب» جهرم معتقد است که برگزاری نمایشگاه کتاب استان فارس کمکی به افزایش سرانه مطالعه نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، کلبه کتاب جهرم از سال ۱۳۸۰ آغاز به کار کرد و اکنون به عنوان بزرگترین کتابفروشی شهرستانی جنوب کشور شناخته می‌شود؛ به‌عبارت دقیق‌تر در بین شهرهای با دویست هزار نفر جمعیت با ۵۰۰ مترمربع فضا بزرگترین کتابفروشی به شمار می‌رود و این کتابفروشی با تمامی ناشران کشور و پخش‌های کتاب ایران همکاری دارد و از بدو تولد تا دکترا دارای کتاب است.
 
علیرضا معطریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا می‌گوید: در زمینه کودک، روانشناسی، کتاب‌های عمومی، دانشگاهی، پزشکی و غیره کتاب در کلبه کتاب جهرم به مخاطب عرضه می‌شود درحالیکه اکثر کتابفروشی‌های شیراز هم در ژانر کودک یا پزشکی کتاب ندارند یا فقط عمومی کار می‌کنند یا به کتاب‌های دانشگاهی و کمک آموزشی می‌پردازند؛ کلبه کتاب جهرم در همه زمینه‌ها به ارائه کتاب می‌پردازد.
 
وی ادامه می‌دهد: در طول این بیست سال فعالیت تمامی مراجعه‌کنندگان توانستند آن چه نیاز دارند را از این کتابفروشی در جهرم به دست بیاورند.
 
معطریان درباره انتخاب شغل کتابفروشی می‌گوید: من به کتاب علاقه دارم و به شدت کتاب می‌خوانم و یکی از دلایل موفقیت کلبه کتاب جهرم کتابخوان بودن من است؛ تعدادی از مراجعه‌کنندگان کلبه کتاب جهرم کتاب‌هایی که من پیشنهاد می‌دهم و خوانده‌ام را خریداری می‌نمایند.
 
وی اضافه می‌کند: بر اساس سلیقه مخاطب من به آنها کتاب پیشنهاد می‌کنم و حتی گاهی کتابی را که قبلاً خوانده‌اند را از آنها جویا می‌شوم و بر اساس این سلیقه و به آنها پیشنهاد کتاب می‌کنم.
 
او یکی از راهکارهای موفقیت را خواندن مجلات در رابطه با نقد کتاب و یادداشت‌هایی که در خصوص کتاب چاپ می‌کنند، می‌داند و می‌گوید: بخش ادبیات بسیاری از مجلات کنونی کمک می‌کند تا بتوانم نسبت به کتاب شناخت پیدا کنم و در تهیه آنها کوشا باشم، بر این اساس مشتریان به کتاب جهرم اطمینان کامل دارند و می‌توانیم به راحتی به آنها کتاب پیشنهاد کنیم.
 
کلبه کتاب جهرم یکی از کتابفروشی‌هایی است که همواره در طرح‌های فصلی فروش کتاب با تخفیف حضوری پررنگ داشته و از پرفروش‌ترین کتابفروشی‌های ایران به شمار می‌رود؛ معطریان ارزیابی خود را از طرح‌های فصلی فروش کتاب، خوب ارزیابی می‌کند و می‌گوید: این طرح‌ها را خیلی مفید می‌دانم زیرا با توجه به افزایش تورم و قیمت کتاب قدرت خرید مردم کم شده است اما این طرح‌ها به مردم کمک می‌کند و تشویقی است که آنها به تهیه کتاب بپردازند ما نیز 10 درصد تخفیف همزمان با طرح‌های فصلی فروش کتاب به مشتریان ارائه می‌کنیم یعنی هنگام ارائه ۲۰ درصد تخفیف در طرح‌های فصلی کتاب کلبه کتاب جهرم ۱۰ درصد تخفیف جداگانه به مشتریان می‌دهد.
 
وی درخصوص طرح‌های فصلی کتاب یادآوری می‌کند: این طرح‌ها به خوبی در حال اداره شدن است البته گاهی در پرداخت‌ها مشکلاتی به وجود آمده است اما خوشبختانه در طول سال‌های اخیر مورد استقبال قرار گرفته است.
 
معطریان پیرامون استقبال مردم جهرم و میزان مطالعه جهرمی‌ها می‌گوید: موفقیت کلبه کتاب جهرم را افزون بر لطف خدا شامل با فرهنگ بودن مردم جهرم است چراکه جهرم به شدت مردم با فرهنگ و کتابخوانی دارد؛ آدم‌هایی که اهل کتاب هستند و پدر و مادرهایی که دوست دارند فرزندانشان را با کتاب آشنا کنند و من افتخار می‌کنم به مراجعه‌کنندگان با فرهنگ جهرمی که دارم.
 
مدیر «کلبه کتاب» جهرم پیرامون دیگر کتابفروشی‌های این شهر هم می‌گوید: چندین کتابفروشی در این شهر وجود دارد که اغلب پیشکسوت به شمار می‌روند و با این که در حجم کمتری کار می‌کنند اما دست کم ۶ تا ۷ کتابفروشی دیگر در جهرم فعالیت دارند.
 
وی درباره ارتباط کلبه کتاب جهرم با رویدادهای ادبی از جمله دوسالانه داستان کوتاه نارنج هم می‌گوید: محمد بادپر، دبیر این دوسالانه از رفقای من به شمار می‌رود که موجب شده است بخشی از درآمد کلبه کتاب جهرم را به کار فرهنگی اختصاص دهیم و هر سال یک یا دو نویسنده معروف ایران را به جهرم دعوت می‌کنیم و برای ایشان نشست یا جشن امضای کتاب ترتیب می‌دهیم همچنین با تمامی انجمن‌های ادبی جهرم همکاری داریم که موجب تعامل سازنده میان کلبه کتاب و این محافل ادبی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جهرم شده است.
 
معطریان به حضور هوشنگ مرادی کرمانی و رضا امیرخانی در کلبه کتاب جهرم اشاره می‌کند و می‌افزاید: در برنامه‌ای که برای هوشنگ مرادی کرمانی ترتیب دادیم برای دانش آموزان متوسطه پایه دوم که جمعیتی 1500 نفری را گرد آورد و بیشتر مخاطب آثار هوشنگ مرادی کرمانی بودند بیش از دو ساعت سخنرانی و کتابخوانی برگزار شد. افزون بر این کلبه کتاب جهرم پنجمین شهری بود که برای کتاب «رهش» رضا امیرخانی آیین رونمایی ترتیب داد که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. وی به حضور منصورضابطیان نویسنده سفرنامه‌های متعدد در جهرم اشاره می‌کند و می‌گوید: ما با همکاری انجمن‌های ادبی بیش از ۴۰ یا ۵۰ نویسنده کشور را به این شهر دعوت کرده‌ایم.
 
این کتابفروش جهرمی درباره تاثیر شیوع کرونا بر کار خویش می‌گوید: صد در صد روی کار ما تاثیر گذاشت و باعث شد تقریباً یک ماه و نیم کلبه کتاب جهرم برای رعایت موازین بهداشتی و قرنطینه تعطیل باشد اما پس از آن فعالیت خود را در فضای مجازی افزایش دادیم و اکنون برای کمک به علاقه‌مندان کتاب و خانواده‌ها هر کتابی که نیاز داشته باشند در بسته‌بندی‌های کاملاً بهداشتی و ضدعفونی شده به درب منازل ارسال می‌کنیم زیرا پیک سیار داریم.
 
وی ادامه می‌دهد: از سراسر ایران مشتری در فضای مجازی داریم که برای آنها هم کتاب ارسال می‌کنیم مثلاً از خراسان جنوبی، از مشهد، شمال ایران، تبریز و شهرهای استان فارس مشتری داریم.
 
وی همچنین می‌گوید: از روستاهای اطراف جهرم هم مشتری به صورت اینترنتی داریم حتی از شهرهای اطراف جهرم مانند لار، گراش و روستاهای دیگر نقاط استان متقاضی کتاب داریم و گاهی از بندرعباس و اطراف این شهر هم مشتری به صورت اینترنتی یا تلفنی به ما سفارش کتاب می‌دهد که ارسال می‌کنیم.
 
به گفته مدیر کلبه کتاب جهرم، علاوه بر استفاده از پیک با رانندگان بین‌شهری هماهنگ شده که در هنگام عبور و مرور میان روستاها کتاب‌های مورد نیاز آنان را توزیع کنند.
 
وی اعتقاد دارد که باید با شرایط جدید خود را وقف دهیم زیرا خداوند فرموده از تو حرکت از من هم برکت.
 
معطریان درباره تعداد کتاب‌های کلبه کتاب جهرم هم عنوان می‌کند: نزدیک به ۱۰۰ هزار عنوان کتاب داریم. مدت زمانی که یک کتاب ممکن است از سوی مشتری در شیراز سفارش داده شود و به دستش برسد، بیش از یک روز نیست.
 
مدیر کلبه کتاب جهرم با ابراز خشنودی از همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با کتابفروشان می‌گوید: با اینکه طرح‌های فصلی کتاب به ما کمک می‌کند اما وجود غرفه‌های فروش کتاب در اماکن عمومی که با تخفیف ۵۰ درصد اقدام به فروش کتاب‌های قاچاق می‌کنند این موجب ضرر به کتابفروشی‌ها می‌شود زیرا وقتی مخاطبی کتاب را با ترجمه بد یا تالیف نامناسب می‌خواند ممکن است او را از کتاب و کتابخوانی بیزار کند.

وی می‌افزاید: خواهشی که از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دارم اینکه جلوی فعالیت نمایشگاه‌های کتاب با تخفیف ۵۰ درصد را بگیرد و همچنین در برگزاری نمایشگاه‌های کتاب استانی بازنگری کند زیرا فکر نمی‌کنم کمکی به افزایش سرانه مطالعه بکند چراکه هرچه از کتابفروشی‌ها بیشتر حمایت شود از آنجا که این صنف در ارتباط مستقیم با مردم هستند بیشتر می‌توان به سرانه مطالعه کمک کرد و هرچه فرهنگ مطالعه افزایش پیدا کند به افزایش فرهنگ مردم کمک خواهد کرد.
 
وی همچنین عنوان می‌کند: به علت کتابخوان بودن ارتباط مستمر و موثری با شاعران، نویسندگان و ادبای این شهرستان دارم و در کلبه کتاب جهرم تقریباً یک قفسه بزرگ داریم که ویژه نویسندگان جهرم است و بخشی از این کتاب‌ها با حمایت کلبه کتاب جهرم به چاپ رسیده‌اند. مانند «فرهنگ فارسی جهرمی» که اثری چهار جلدی به اهتمام «صمد فرزین‌نیا» است و بخشی از این قفسه مربوط به نویسندگان جهرمی است که آثارشان توسط دیگر ناشران چاپ شده است.
 
به گفته علیرضا معطریان شهرستان جهرم دارای ناشرانی است که فعالیت موثری دارند.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نیما ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    آدم دوست داره توی کلبه کتاب گم بشه دیگه هم پیدا نشه! به امید توفیق روز افزون کلبه کتاب

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها