شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲
دستگاه‌های چاپ در رویای تیراژ‌های 5000 نسخه‌ای

فردی که بیش از ۷۰ سال در صنعت چاپ فعالیت می‌کرد، سرقفلی مغازه خود را به میوه‌فروشی فروخته است و چاپخانه‌دار دیگری چاپخانه‌اش را به چایخانه تبدیل کرده است.

منوچهر یارعلی، چاپخانه‌دار و فعال حوزه چاپ در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به کاهش تیراژ کتاب طی سال‌های اخیر گفت: تا قبل از شیوع بیماری کرونا -در‌حالی‌که در گذشته‌ای نه چندان دور، کتاب‌ها در ۵۰۰۰ نسخه چاپ می‌شدند- تیراژ‌ها به ۵۰۰ نسخه رسیده بود و اکنون باز هم شاهد کاهش بیشتر تیراژ کتاب‌ها هستیم.
 
وی با بیان اینکه کافی نبودن تسهیلات دولت در وضعیت کنونی بازار کتاب و میزان توان پایین ناشران در انتشار کتاب نقش به‌سزایی دارد، ادامه داد: اصلاح زیرساخت‌ها، یکی از ضروریات این روزهای صنعت چاپ و نشر کشور به‌شمار می‌آید که متاسفانه هزینه‌ای برای اصلاح آن‌ نمی‌شود.
 
یارعلی با طرح این موضوع که صنعت چاپ و نشر این‌روزها در حال ورشکستگی است، عنوان کرد: اگر مسئولان به داد این صنعت نرسند، آینده به‌خصوص در حوزه چاپ، مشخص نیست. ما در ماه‌های اخیر؛ شاهد تعطیلی برخی از واحدهای صنفی همسایه خود هستیم؛ زیرا مشکلات متعدد در این صنعت نفس چاپخانه‌داران را گرفته است.
 
وی با بیان اینکه به‌دنبال شیوع بیماری کرونا، حدود چهار چاپخانه در یک منطقه به‌دلیل رکود و فشارهای اقتصادی تعطیل شده‌اند، گفت: تا به‌حال سابقه نداشته‌ است که در مدت چهار–پنج ماه، سه یا چهار چاپخانه در باز‌ه‌های زمانی نزدیک به هم بسته شوند و این موضوع از نتایج زیان‌بار بیماری کرونا بود که شاهد آن هستیم.
 
یارعلی ادامه داد: ما همکاری داشتیم که حدود ۷۰ سال در این صنف کار می‌کرد اما اخیرا به‌دلیل مشکلات زیادی که بر سر راهش وجود داشت، از ادامه کار سرد و دلزده شده و سرقفلی چاپخانه‌ خود را به یک میوه‌فروشی فروخته است. همچنین چاپخانه‌ای با ۲۰ سال سابقه که در همسایگی ما قرار داشت، دستگاه‌های خود را فروخته و ملکش را به چایخانه تبدیل کرده زیرا معتقد است که سود این کارها بیشتر است.

یارعلی همچنین به تجربه ۴۰ ساله فعالیت خود در صنعت چاپ اشاره کرد و افزود: کرونا بر صنایع و واحدهای تولیدی تاثیرات زیادی گذاشته است، در این میان برخی از صنایع با توجه به ذخایر و میزان درآمدی که داشتند، توانستند دوام بیاورند اما صنعت چاپ صنعتی است که واحدهای ضعیفی را در بر می‌گیرد.
 
وی در این زمینه توضیح داد: برخی واحدهای چاپ تنها با دو کارگر مشغول کارهستند زیرا هزینه‌ها بالا رفته است و به‌دنبال افزایش نرخ مالیات و بیمه و سایر هزینه‌ها کارگران خود را تعدیل کرده‌اند تا بتوانند روی پای خود بایستند اما باز هم با مشکلات کوچک و بزرگ دست و پنجه نرم می‌کنند.
 
این فعال حوزه چاپ با بیان اینکه افق روشنی پیش‌روی صنعت چاپ نیست مگر اینکه دولت به داد این صنعت برسد، گفت: به‌دنبال شیوع بیماری کرونا، بخش زیادی از صادرات و واردات کالاها در دنیا تحت تاثیر قرار گرفته است و از آنجایی که تقریبا ۹۰ درصد مواد اولیه این صنعت از خارج کشور تامین می‌شود، فعالان این حوزه با چالش‌های جدی روبه‌رو هستند.
 
یارعلی یادآور شد: انبارهای بسیاری از کالاهای ضروری صنعت چاپ مانند کاغذ و مرکب تقریبا خالی شده است و به‌همین دلیل شاهد دو برابر قیمت مرکب شده‌ایم. این درحالی‌ است که برای دستمزدها ما فقط حدود ۱۰ درصد به قیمت‌ها افزوده‌ایم اما قیمت مواد مصرفی مورد نیاز ما چند برابر شده است.
 
لزوم پویایی چاپخانه‌ها در بحران‌
یارعلی همچنین درباره لزوم پویایی چاپخانه‌ها و به‌روزرسانی آن‌ها گفت: اکنون حدود ۸۰ درصد چاپخانه‌های ما در مناطق مرکزی هنوز بافت سنتی دارند و از آنجایی که شیوه چاپ کتاب در سال‌های اخیر از افست به چاپ ریسو و چاپ دیجیتال حرکت کرده‌ است، بسیاری از چاپخانه‌ها کار خود را از دست داده‌اند.
 
وی با اشاره به فعالیت بسیاری از کارگاه‌های چاپ در حوزه چاپ دیجیتال افزود: در نزدیکی چاپخانه‌ ما کارگاهی وجود دارد که دو دستگاه ریسو و یک دستگاه چاپ دیجیتال دارد و کتاب‌ها را در شمارگان ۲۰۰ تا ۲۵۰ نسخه چاپ می‌کند و با این کار، هم هزینه‌های خود را کاهش داده است و هم سفارش جذب می‌کند.
 
یارعلی با بیان اینکه بسیاری از دستگاه‌های چاپ گران‌قیمت هستند، عنوان کرد: برخی از دستگاه‌های افست یک تا دو میلیارد تومان قیمت دارند و برای چاپخانه‌دار به‌صرفه نیست که کتاب‌ها را در ۲۰۰ یا ۳۰۰ نسخه چاپ کند. به همین دلیل بخش عمده سفارش‌ها محدود به کارگاه‌های دیجیتال یا کارگاه‌هایی که دستگاه سبک دارند کشیده شده است.
 
وی در این زمینه ادامه داد: از سوی دیگر برخی از دستگاه‌های چاپ هم قدیمی هستند و چاپخانه‌دار دیگر قدرت ندارد که کارگاه و مجموعه خود را تغییر شکل بدهد و ماهیت فعالیت خود را عوض کند و تنها با وجود نقدینگی می‌توانند از این وضعیت رها شوند.
 
یارعلی با اشاره به امکان کمک دولت برای به‌روزرسانی چاپخانه‌ها گفت: اگر دولت بتواند تسهیلاتی بدهد که چاپخانه‌ها بتوانند چاپخانه‌ها خود را مجهز کنند، این امکان وجود دارد که بتوانند در جذب سفارش و مشتری موفق باشند؛ در غیر این صورت توان این کار را به‌مرور از دست می‌دهند.
 
این فعال حوزه چاپ همچنین درباره لزوم اهمیت چاپخانه‌دار برای به‌روز شدن دستگاه‌ها و ماشین‌آلات به تناسب تغییرات دنیای دیجیتال، یادآور شد:‌ برخی چاپخانه‌داران علاقه‌مند به انجام این کار هستند اما به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، به‌سختی می‌توانند به نمایشگاه‌های خارجی بروند و از کشورهای دیگر دستگاه‌ خریداری کنند که از جمله مشکلات این حوزه است.
 
پیشنهادهایی برای تمهیدات دولت در صنعت چاپ
وی با بیان اینکه دولت می‌تواند با کمک در قالب وام و تسهیلات مالی به دست‌اندرکاران صنعت چاپ از ادامه سیر نزولی فعالیت در این حوزه بکاهد، گفت: دولت می‌تواند پرداخت اقساط تسهیلات را طولانی مدت کند یا شرایطی ایجاد کند که بعد از اعطای وام یک دوره تنفس به چاپخانه‌دار بدهد و زمان یک‌ساله برای بازپرداخت‌ها در نظر بگیرد.
 
یارعلی افزود: پیش‌بینی تنفس برای بازپرداخت وام‌ها موجب می‌شود که چاپخانه‌ها بتوانند مشکل ساختاری خود را رفع کرده و روی پای خود بایستند و واحدهایی که آسیب دیدند، زیرساخت‌های خود را محکم کنند تا کار آن‌ها به تعطیلی و ورشکستگی منجر نشود.
 
وی با اشاره به بخش دیگر مشکلاتی که چاپخانه‌ها با آن درگیر هستند، توضیح داد: امسال حقوق‌ها حدود ۲۷ درصد رشد داشت و بالا رفتن همه هزینه‌ها برای یک چاپخانه‌دار، خیلی گران تمام می‌شود زیرا ما هزینه‌های اداری، مواد و کالا، حقوق کارگران و... را داریم و درحالی که همه نرخ‌ها افزایش داشته اما درآمدهای ما حتی ۱۰ درصد هم بالا نرفته است.
 
یارعلی با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌ها و چاپخانه‌ها وقتی می‌بینند درآمدشان بالا نیست، مجبور به تعدیل نیرو می‌شوند، عنوان کرد: زمانی که چاپخانه‌دار نمی‌تواند حقوق کارگران خود را پرداخت کند، نیروهای خود را مرخص می‌کند و برخی دیگر به‌زور مقاومت می‌کنند و کارگران خود را حفظ می‌کنند؛ زیرا هر کارگری چندین نفر عضو خانواده دارد و بیکاری آن‌ها مشکلات زیادی را برای آن‌ها به‌همراه خواهد داشت.
 
وی تاکید کرد: الان زمانی است که دولت باید به داد فعالان این حوزه برسد. باید بگویم تسهیلاتی که اکنون دولت می‌دهد اصلا کافی نیست. اطلاع دارم که برای بیمه بیکاری تقریبا هیچ کارگری آن را دریافت نکرده و حتی وام‌هایی که دولت پرداخت می‌کرد تقریبا ۱۰ درصد چاپخانه‌ها موفق به دریافت آن شده‌اند و باقی نتوانستند استفاده کنند.
 
یارعلی با بیان اینکه دولت باید مشکلات پرداخت وام‌ها را برطرف کند، گفت: اگر این وام‌ها به موقع در اختیار واحدهای چاپی قرار گیرد تا صاحبان مشاغل مشکلات هزینه‌های خود را برطرف و حقوق کارگران خود را پرداخت کنند، تا حدی زیادی مشکلات فعالان این حوزه برطرف می‌شود چون با مشکل نقدینگی روبه‌رو هستند.
 
وی همچنین به فعالیت برخی ارگان‌ها که مخل کار تولیدی‌ها هستند اشاره کرد و یادآور شد: مالیات ارزش افزوده برای یک چاپخانه‌ حدود ۴۰۰ میلیون تومان برآورد شده‌ است؛ درحالی که کل دستگاه‌های این چاپخانه ۴۰۰ میلیون تومان هم نمی‌شود و چاپخانه‌دار حتی اگر دستگاه‌های خود را بفروشد، باید از جیب بگذارد تا مالیات پرداخت کند و دولت با استفاده از نظرات کارشناسان متخصص یا پیشکسوتان این حوزه موانع فعالیت در این حوزه را برطرف کند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها