شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳
سیری در جستجوی کمال در پدیده‌های ساخت انسان

مولفان در کتاب «طراحی صنعتی» معتقدند؛ صنعت باید وارد زندگی انسان شود بدون آنکه به آن آسیب بزند، درست این همان کاری است که طراحی صنعتی می‌کند. در واقع این علم هم به زیبایی زندگی روزمره و هم به رابطه انسان با محصولات مختلف تمرکز دارد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) همه ما در طول روز با ابزار و اشیای متفاوتی سروکار داریم؛ از گوشی‌های موبایل تا میز کار و حتی خودکاری که برای نوشتن کارهای روزمره استفاده می‌کنیم تا فراموششان نکنیم. اینکه ابزارها چه امکاناتی برای راحتی و آسایش زندگی به ما می‌دهند بخشی از آن به اندازه، شکل، رنگ و چینش آ‌ن‌ها بستگی دارد.

در این میان کتاب «طراحی صنعتی» نوشته رائیکا خورشیدیان، لیلا انسانیت و محسن رسولی دیدی همه جنبه و کامل از این رشته به مخاطبان و علاقه‌مندان ارائه می‌دهد. مهدی اصل فلاح، عضو هیات علمی دانشگاه در مقدمه‌ای که برای این اثر نوشته معتقد است؛ «از نظر من طراحان، هنرمند- مهندس‌هایی هستند که زندگی انسان‌ها را درست‌تر، کامل‌تر، زیباتر، غنی‌تر و آسان‌تر می‌کنند. بر همین اساس طراحی را می‌توانم به تعبیری جستجوی درستی و کمال در پدیده‌های ساخت انسان معنا کنم. تخصص و حرفه‌ای که شاید جذاب‌ترین عرصه فعالیت برای کسانی هست که همزمان عاشق هنر و مهندسی هستند.»


 
رائیکا خورشیدیان از مولفان این اثر در گفت‌و گو با خبرنگار ایبنا درباره کتاب «طراحی صنعتی» گفت: در حین تحصیل در روزه کارشناسی ارشد همواره یکی از دغدغه‌های من و دیگر مولفان این کتاب شناخت دقیق افراد علاقه‌مند از رشته طراحی صنعتی بود. بنابراین هدف از تالیف این اثر ارائه آگاهی دقیق از این رشته است.
 
وی افزود: در کل هر فردی که رتبه دانشگاهی بالاتری دارد نمی‌تواند عملکرد مثبتی هم در رشته طراحی صنعتی داشته باشد. هدف ما این بود که متقاضیان ورود به این رشته با خواندن کتاب، شناخت کافی کسب کنند و بعد به تحصیل و کار در آن بپردازند. در حقیقت هدف ما تنها شناخت داوطلبان کنکور از رشته طراحی صنعتی نیست. در واقع می‌خواهیم دیدی کامل و منطقی نسبت به این رشته در جامعه پبدا شود؛ چراکه علاقه‌مندان زیادی و جود دارد اما دید واقعی کم است.
 
خورشیدیان گفت: با توجه به اینکه افراد باید از یک رشته دانشگاهی درکی عمومی کسب کنند؛ ببر همین مبنا در این کتاب تاریخچه شکل‌گیری و شرایط کار رشته زراحی صنعتی در کشورمان شرح داده شده است؛ همچنین به توضیحات مفصلی درباره دانشگاه‌هایی که در این رشته فعالیت دارند هم پرداخته شده است. گفتنی است، تا پیش از این، دانش شناخته‌شده‌ای نبوده و شناخت افراد شماتیکی و منوط به لایه‌های سطحی آن بوده است.
 
وی با اشاره اهمیت این رشته در زندگی انسان‌ تاکید کرد: رشته طراحی صنعنی مربوط به اواخر قرن نوزدهم و زاده قرن بیستم است. حال اینکه چطور صنعت وارد زندگی انسان بدون آسیب زدن به آن می‌شود همان کاری است که طراحی صنعتی می‌کند. این علم هم به زیبایی زندگی روزمره افراد توجه دارد و هم رابطه انسان با محصولات مختلف را ارزیابی می‌کند. هر چقدر به لحاظ زمانی پیش می‌رویم گستره این رشته در حوزه‌های مختلف تکنولوژی بیشتر می‌شود.
 

 
وی گفت: در واقع در هر موقعیتی که لازم است انسان با تکنولوژی در ارتباط باشد، رشته طراحی صنعتی وارد عمل می‌شود و این علم ارتباط انسان با تکنولوژی تسهیل می‌کند چراکه نیازی نیست که انسان به صورت مستقیم با تکنولوژی در ارتباط باشد. در واقع پیچیدگی‌های تکنولوژی را برای انسان زیبا، قابل درک و فهم می‌کند.
 
این مولف با اشاره به ویژگی‌های فردی برای کار در رشته طراحی صنعتی تاکید کرد: اینکه چه فردی با چه ویژگی‌هایی می‌تواند در این عرصه موفق باشد، بستگی به علاقه و تلاش فرد دارد و این امر تنها در رشته طراحی صنعتی صادق نیست. در کل خلاقیت ترفندهایی دارد که هر فرد باید یادبگیرد. مهم این است که افراد از دایره امن خود بیرون بیایند و بخواهند که تکنیک یاد گرفته شده را با خلاقیت خود در آمیزند. شاید این امر ریسک‌پذیر هم باشد.
 
وی افزود: برخی افراد هستند که چنین نگاهی در زندگی روزمره خود دارند و می‌خواهند اطراف خود را تغییر دهند و بهتر کنند، به طور قطع این افراد با انگیزه و علاقه بیشتری می‌توانند در این رشته کار کنند و موفق باشند.
 
خورشیدیان با اشاره به تاثیرگزاری این علم در زندگی روزمره گفت: همواره از گذشته ارتباط انسان با ابزارهای زندگی وجود داشته است. اینکه به صورت علمی و روشمند چیزی را تغییر دهیم که امروزه تکنولوژی‌هایی پیچیده‌تر را شامل می‌شود و جزییات بیشتری هم دارند نیازمند فردی هست که حرفه‌ای‌تر با همه این روش‌ها آشنا باشد؛ اما با مطالعه تاریخ این رشته با انسان‌هایی مواجه می‌شویم که خلاق‌تر بودند. این افراد معمولا آگاهی و اشراف بیشتری به ارتباط انسان با ابزارها داشتند
 
وی با اشاره به اهمتی کاربرد ابزارها در طراحی صنعتی گفت: تزیینی یا کاربردی بودن ابزارها در نوع طراحی اهمیت بسیار دارد. تغییرات ابزار هم بنا براین دو مولفه صورت گرفته است. همچنین لازم به ذکر است که تجربه مولفه مهم است؛ طراحان از علم استفاده می‌کنند برای اینکه سعی و خطای کمتری کنند.  ما هر چقدر به سمت تکنولوژی‌های پیچیده و پیشرفته‌تر می‌رویم لازم است که فردی حرفه‌ای که شناخت دقیقی از استفاده از ابزار را دارد دست به طراحی بزند؛ بنابراین شناخت استفاده از ابزارهای زندگی برای یک طراح مهم است.
 
به گفته خورشیدیان، معمولا افراد باید در یک حوزه مشخصی تجربه کسب کنند و در همان حوزه تمرکز اصلی داشته باشند و بعد از گذشت این فرایند یعنی کسب تجربه و اعمال تمرکز، دست به اقدام حرفه‌ای در این رشته بزنند. برای مثال اگر طراحی یک گوشی موبایل مناسب نباشد به طور طبیعی آن موبایل طرفداری نخواهد داشت، اما اگر طراح بداند که افراد از یک گوشی موبایل برای استفاده و در دست گرفتن چه می‌خواهد در نتیجه طراحی بهتری ارائه می‌دهد.

گفتنی است، کتاب «طراحی صنعتی» در 327 صفحه، به شمارگان یک‌هزار و صد نسخه، از سوی انتشارات کتاب وارش، به قیمت 85 هزار تومان راهی کتابفروشی‌ها شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها