چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴
تاسی از الگوی زندگی حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(ص) می‌تواند خوشبختی را تضمین کند

علی اوسط شعبانی با تاکید بر ازدواج آسان به منظور اصلاح جامعه گفت: جوانان ما باید بدانند که برای زندگی در دنیا، الگوهایی چون حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) داریم و با تأسی از آن‌ها می‌توانیم خوشبختی خود و اطرافیان‌مان را تضمین کنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ازدواج حضرت فاطمه(س) و حضرت علی(ع) از مهم‌ترین اتفاقات تاریخ شیعه است، زیرا سلسله امامان شیعه ثمره این ازدواج هستند. مطابق با احادیث، پیامبر اکرم(ص) به وحی الهی، حضرت فاطمه(س) را به ازدواج علی(ع) در آورد. وقتی حضرت علی(ع) به خواستگاری دختر پیامبر(ص) آمد، آن حضرت بسیار خوشحال شدند و از این امر استقبال کردند؛ زیرا حالا دو نازدانه بودند که حضرت محمد(ص) به‌واسطه آنها فخر می‌فروخت و از صمیم دل دوستشان داشت. این مبارک‌ترین پیوند در عالم خلقت بود و دو تن از بزرگوارترین بندگان خداوند، با یکدیگر زندگی مشترک تشکیل می‌دادند.
 
کتاب «ازدواج نور با نور» نوشته علی اوسط شعبانی، به تازگی و به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) توسط انتشارات نشر مقاومت چاپ شده است. این کتاب، مجموعه داستان‌های کوتاهی از سبک زندگی علی(ع) و حضرت زهرا(س) را شامل می‌شود. داستان‌های این کتاب در 5 فصل اصلی چاپ شده‌اند. ازدواج چیست؟، فلسفه و هدف از ازدواج، ازدواج و تهذیب نفس، خواستگاری دختر رسول خدا، جهاز عروس در عرش خدا و حضور حضرت فاطمه(س) در آخرین حج پیامبر(ص) برخی از موضوعات این کتاب است. در ادامه گفت‌وگو با علی اوسط شعبانی، نویسنده کتاب «ازدواج نور با نور» را می‌خوانید.
 
چطور این موضوع را برای نگارش انتخاب کردید؟
با توجه به عشق و علاقه‌ای که به این دو نور آسمانی داشتم و برای نیل به مقام رضایت ایشان و برای اینکه بتوانم نکاتی از زندگانی آن‌ها را به رشته تحریر درآورم و چون تحفه‌ای، به مخاطبان و دوستداران خاندان عصمت و طهارت تقدیم کنم، اقدام به نگارش این مجموعه کردم، تا جوانان امروزی جامعه اسلامی‌ در زندگی خویش الگو قرار دهند و با تمسک به سبک زندگی این دو بزرگوار، طرحی زیبا برای حیات دنیوی و حتی اخروی خویش ترسیم کنند.
 
دلایل ازدواج و هدف از آن از منظر اسلام چیست؟
همان‌طور که می‌دانید متأسفانه امروزه زندگی‌های ما، بسیار تحت تأثیر اشرافی‌گری‌ها، چشم‌وهم‌چشمی‌ها و دیگر القائات غربگرایانه قرار گرفته و سال‌هاست چیزی جز پریشانی و پشیمانی برای‌مان نداشته است. با توجه به زندگی شاخص‌ترین مخلوقات خداوند و محبوب‌ترین آنان، می‌بینیم که بهترین و ائده‌آل‌ترین زندگی، سبک ساده و صمیمی اهل بیت(ع) است و برترین موفقیت‌ها هم، در سایه همین خاندان حاصل می‌شود.

قطعاً اگر امروزه ازدواج‌ها را آسان بگیریم، به نتایج بسیار خوبی می‌رسیم و زندگی‌های صمیمی بسیاری پدید می‌آیند که موجب اصلاح و صلاح جامعه خواهند شد. جوانان ما باید بدانند که برای زندگی در دنیا، الگوهایی چون حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) داریم و با تأسی از آن‌ها می‌توانیم خوشبختی خود و اطرافیان‌مان را تضمین کنیم.

دختران ما با الگو قراردادن حضرت زهرا(س) یاد می‌گیرند که با دیگران چشم‌وهم‌چشمی نکنند و به اندک لوازم زندگی قانع باشند و همسر جوان خویش را، در این تنگنای روزگار به سختی نیندازند و پسران ما با پیروی از سبک زندگی حضرت علی(ع) می‌آموزند که برای تأمین معاش خانواده خود تلاش کنند و به ناموس خود غیرت داشته باشند و آنان را از گزندها حفظ کنند.

پدران و مادران هم نباید در ازدواج فرزندان خویش سخت‌گیری کنند و دنبال موقعیت‌های آنچنانی و موارد خاص باشند. پرواضح است که فساد در تأخیر ازدواج جوانان است، نه در درآمد پایین و نداشتن پست و مقام اجتماعی. با توکل به خداوند و توسل به اهل بیت(ع) در سایه ازدواج و پیوند جوانان، برکت در زندگی‌ها حاصل می‌شود و زن و شوهر جوان با تلاش و توکل، هم به مقامات اجتماعی شایسته و هم به ثروت و سرمایه بایسته دست می‌یابند.
 


روایت ماجرای ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) چگونه در منابع آمده است؟
وقتی حضرت علی(ع) برای خواستگاری حضرت فاطمه(س) رفت، پیامبر(ص) در خانه ام‌ سلمه بود. علی(ع) در زد. ام‌سلمه پرسید: «کیست؟» قبل از پاسخ خواستگار، پیامبر(ص) دستور داد: «در را باز کن و بگو داخل شود. کسی پشت در است که محبوب خدا و رسول است.» علی7(ع) وارد شد، سلام کرد و در حضور رسول خدا(ص) نشست. او چشمان خود را بر زمین دوخته بود و شرم از پیامبر(ص)، مانع گفتن خواسته‌اش می‌شد.
 
پیامبر(ص) که خود علی(ع) را بزرگ کرده و از روحیات او باخبر بود، سکوت را شکست و فرمود: «می‌بینم برای حاجتی این‌جا آمده‌ای. خواسته خود را بر زبان آور و آنچه در دل داری بازگو که خواسته‌ات پیش من پذیرفته است.» آن حضرت، خواسته‌اش را چنین بازگو کرد: «پدر و مادرم فدای شما! وقتی خردسال بودم، مرا از عموی‌تان ابوطالب و فاطمه بنت اسد گرفتید و با غذای خود و به اخلاق و منش خود بزرگ کردید. نیکی و دلسوزی شما درباره من، از پدر و مادرم بیشتر و بهتر بود. تربیت و هدایتم به دست شما بوده است و به خدا سوگند، شما ذخیره دنیا و آخرتم هستید. ای رسول خدا اکنون که بزرگ شده‌ام، دوست دارم خانه و همسری داشته باشم تا در سایه انس با او، آرامش یابم. آمده‌ام تا دخترتان فاطمه(س) را از شما خواستگاری کنم. آیا مرا می‌پذیرید؟» چهره پیامبر(ص) چون گل شکفته شد. گویا انتظار این لحظه را می‌کشید. خوشحال شد؛ ولی جواب قطعی را برعهده فاطمه(س) گذاشت.
 
پیامبر(ص) ماجرای خواستگاری پسر عموی خویش، علی(ع) را برای دخترش بازگو کرد و فرمود: «دختر عزیزم، تو علی را خوب می‌شناسی و به سابقه ایمان، خویشاوندی، فضیلت و پارسایی او آگاهی داری. من همیشه آرزو داشتم تو را خوشبخت کنم و به عقد کسی درآورم که بهترین مرد روی زمین است. آیا راضی هستی همسر علی(ع) باشی؟» فضای اتاق لحظاتی غرق در سکوت بود؛ سکوت از سر حیا. فاطمه(س) ساکت ماند و چیزی نگفت. نغمه تکبیر پیامبر(ص) بلند شد: «الله اکبر، فاطمه راضی‌ست. سکوت او نشانه رضایت است.» واکنش فاطمه(س) در برابر خواستگاران قبلی، برگرداندن چهره و اظهار ناراحتی بود؛ اما این‌بار با سکوت خود، صد سخن گفت و روی خود را هم برنگرداند. حضرت پیامبر(ص) هم نزد علی(ع) که در انتظار پاسخ بود برگشت و رضایت فاطمه(س) را خبر داد.
 
پیامبر گرامی اسلام(ص) ازدواج دخترش را به ساده‌ترین و راحت‌ترین شیوه انجام داد تا برای همه جوانانی که در آستانه زندگی مشترک هستند، سرمشق نیکویی باقی بماند. مهریه پانصد درهمی برای فاطمه(س)، مهتر زنان نیز، به همین هدف صورت گرفت. در روایات، افزون بر این مهریه که جنبه مادی و مالی دارد، مهریه‌های معنوی دیگری نیز برای آن بانوی بزرگ گفته شده است. در روایتی می‌خوانیم که حضرت زهرا(س) از پدر تقاضا کرد که آن حضرت از خدا بخواهند تا مهریه‌اش را شفاعت از مسلمانان گناهکار قرار دهد. این خواسته حضرت مستجاب شد و فاطمه(س)، شفیع و واسطه بخشش گناهکاران قرار گرفت.
 
حضرت رسول(ص) در مورد کفو و همتا بودن حضرت علی(ع) با حضرت فاطمه(س) چه تعبیری دارند؟
حضرت امام رضا(ع) از پدران بزرگوارش، از امیرالمؤمنین علی(ع) روایت می‌کند که پیامبر اکرم(ص) به من فرمود: «ای علی، عده‌ای از بزرگان قریش مرا درباره فاطمه سرزنش کرده و گفتند که ما او را از تو خواستگاری کردیم و موافقت نکردی و به علی دادی؟ به آنان گفتم که به خدا سوگند، از پیش خودم خودداری نکردم و به نظر شخصی، او را به همسری علی درنیاوردم؛ بلکه خداوند با ازدواج شما مخالفت و با ازدواج علی موافقت فرمود. جبرئیل بر من نازل شد و گفت که ای محمد، همانا خداوند می‌فرماید اگر علی را نمی‌آفریدم، برای دخترت فاطمه همتا و همسری در روی زمین وجود نداشت؛ از آدم گرفته تا پایین‌تر از او!»
 
آیا در قرآن سوره‌ای بر ازدواج حضرت امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) دلالت دارد؟
در قرآن آیه‌ای وجود ندارد که به‌صورت مستقیم به ازدواج امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) اشاره‌کرده باشد. ولی آیاتی وجود دارد که به‌گونه‌ای مرتبط و مناسب با این رویداد است. آیه انتهایی سوره کوثر، دشمن پیامبر(ص) را مقطوع‌النسل می‌داند و عنوان می‌کند که خدا به پیامبر اکرم(ص) خیر کثیر عطا کرده است و می‌دانیم که با ازدواج امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) بود که نسل حضرت پیامبر(ص) ادامه پیداکرده و گسترش می‌یابد. در آیه‌ای از سوره رحمن چنین آمده: «مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیَانِ… یخَرُجُ مِنهْمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجَان»؛ دو دریا را روان کرد تا با یکدیگر تماس پیدا کردند… از آن دو مروارید و مرجان بیرون می‌آید. در تفسیر این دو آیه، در روایات آمده که منظور از دو دریا حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) و منظور از مروارید، امام حسن(ع) و مرجان، امام حسین(ع) است.
 
ازدواج حضرت زهرا (س) و حضرت علی (ع) برای خانواده‌ها چه درس‌هایی دارد؟
می‌توان با مقایسه زندگی‌ حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) و زندگی نسل امروز برخی حقایق پیش گفته را دریافت. امروز شاهد نابسامانی‌های فراوان در حوزه‌های مختلف جامعه به ویژه در حریم خانواده هستیم. طلاق‌های فراوان و زودهنگام، هراس از ازدواج و فقدان امنیت و آرامش در محیط خانواده برخی آسیب­‌های رایج در دنیای معاصر است که به رغم اطلاعات فراوان و ارزشمندان مربوط به خانواده‌ها از این مشکلات امکان رهایی وجود ندارد. این مشکلات را بیش از هر چیز باید در غفلت از سه اصل مذکور یعنی مهریه‌های اسلامی، هم کفو بودن و ازدواج بهنگام؛ و نیز در هرج و مرج و ابتذال در کاربرد واژه‌ها و مفاهیم دانست.
 
کتاب «ازدواج نور با نور»، تألیف علی اوسط شعبانی در 131 صفحه، شمارگان 1000 نسخه از سوی انتشارات نشر مقاومت راهی بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • mosaviz ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    به امید آرزوی موفقیت های روز افزون ❤️
    • ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۳
      خداوند ابوی شما را با جدّ بزرگوارش مولاعلی ع محشور بگرداند👐👐 تشکر از مهر و محبت شما💚🌹💚
  • ذکریامحموزاده ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    باسمه تعالی بسیار عالی ، آرزوی موفقیت دارم
    • ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۳
      باسلام و احترام 🌹 🙏🙏 حاج آقای محمودزاده برادر عزیز و ارجمندم💚 بنده🙏 هم از شما بسیار بسیار سپاسگزارم که همیشه باعث دلگرمی حقیر بودید و هستید📚📚 ان شاءالله همیشه دلخوش باشید بحق علمدار کربلا
  • موسوی ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    سلام بازم تبریک میگم امیدوارم همیشه موفق باشین
    • ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۳
      ممنونم از لطف و محبت شما 🌹🌹🌹🌹 سیده خانم موسوی عاقبت بخیر بشید ان شاءالله 👐
  • Shabani0 ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    عالی بابایی♥️ باعث افتخار😘 بهترین موفق باشی🥰 آرزومند آرزوهای قشنگتbabayijon🤗🤞🧿
    • ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
      سلام فدات شم دختر گلم🌹🌹 افتخار بابا💚💚 از خداوند متعال میخوام به آبرو و حرمت حضرت زهرا س 🌹🌹🌹 هم شما و هم تمام جوانان عزیزمان خوشبخت و عاقبت بخیر بشید👐 ان شاءالله 👐👐👐👐

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها