یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
نویسندگی شبیه شعبده‌بازی است

«افسانه کیان‌مهر» معلم اهل شهرستان شوش و خالق کتاب «شهید بی‌مرز»، اثری درباره شهید قاسم سلیمانی، می‌گوید: کار نویسنده شبیه شعبده‌بازی است؛ باید با همان سرعت عمل و ذکاوت بالا در لحظه به خلق سوژه و موقعیت بپردازد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، «افسانه کیان‌مهر» معلم ساکن شهرستان شوش با 15 سال سابقه کار در آموزش و پرورش، به گفته خودش با داشتن کارشناسی علوم تربیتی و عهده‌دار بودن معاونت پرورشی به‌دلیل بی‌مهری از سوی برخی مسئولان پرورشی، از این قسمت خارج شد. وی البته بعدها در رشته کارشناسی ارشد تاریخ باستان فارغ التحصیل شد. خانم کیان‌مهر که در حال حاضر به‌عنوان دبیر مطالعات اجتماعی فعالیت می‌کند، به‌تازگی کتاب جدید خود را با عنوان «شهید بی‌مرز» درباره شخصیت حاج قاسم سلیمانی، روانه بازار کتاب کرده است. به همین بهانه با وی به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه از نظر مخاطبان می‌گذرد.

 در ابتدا کمی درباره کتاب «شهید بی‌مرز» توضیح دهید.

کتاب «شهید بی‌مرز» به بررسی شخصیت «حاج قاسم سلیمانی» و مبارزات بی‌انتهای او می‌پردازد. این کتاب ۱۹۰ صفحه‌ای را که ماحصل آموخته‌هایم است، با کمال افتخار به مردان شهدای جبهه مقاومت و دفاع مقدس و مدافعین حرم  و وطن تقدیم می‌کنم.

کتاب «شهید بی‌مرز» در ۵ فصل تنظیم شده است. فصل اول نگاهی به زندگینامه شهید حاج قاسم سلیمانی و حضور او در دوران دفاع مقدس و عملیات‌هایش دارد. فصل دوم کتاب به پیدایش جریان‌های سلفی، بنیانگذاران جریان سلفی، وهابیت و منشا آن، گروه‌های طالبان، القاعده و نقش سردار در سطح جهان عرب و روند بیداری جهان اسلام می‌پردازد.
فصل سوم کتاب اشاره به مبارزات شهید سپهبد با داعش در عراق و سوریه، چگونگی تشکیل ظهور این فرقه و تهدید مذاهب اسلامی توسط داعش دارد.

فصل چهارم کتاب نقش این شهید بزرگوار در شکل‌گیری محور مقاومت در ایران، عراق، سوریه، افغانستان، پاکستان و یمن را به تصویر می‌کشد. فصل پایانی هم با عنوان جهاد در راه خدا و آرمان‌های جهاد در اسلام به رفع فتنه، عدم تسلط باطل بر حق، پرورش روحیه جهاد و شهادت‌طلبی سردار و همچنین به نقش آمریکا در تضعیف محور مقاومت و شهادت ایشان اشاره دارد.
 
گویا شما بیشتر در زمینه تاریخی و دفاع مقدس کار می‌کنید. بله؟

سال‌ها در زمینه دفاع مقدس، قیام عاشورا و شهدای اروند رود مطالعه و تحقیق کردم. با توجه به علاقه خاص و پژوهش‌هایی که در این بخش انجام داده‌ام، تصمیم گرفتم به خلق آثاری مکتوب و ماندگار بپردازم. اولین کتابم در سال ۹۶ با موضوع «بررسی تاثیر فرهنگ و هنر آل بویه» بود که به دوران طلایی حکومت آل‌بویه در زمان ساسانیان می‌پردازد. این کتاب در  ۱۵۸ صفحه زیر نظر «انتشارات اریترین اندیمشک» به چاپ رسید.

در سال 98 به‌علت نوسانات بازار نشر، افزایش قیمت کاغذ و حمایت نکردن مسئولان از نویسندگان هیچگونه تالیفی انجام ندادم. اما بعد از شهادت «شهید حاج قاسم سلیمانی» در صدد برآمدم تا تحقیقی در راستای ماندگاری مبارزات بی‌انتهای سردار به ثمر برسانم که نتیجه چاپ کتاب «شهید بی‌مرز» در سال 99 شد و به‌زودی کتاب دیگرم با عنوان «حجاب بیانگر شخصیت زن» وارد بازار می‌شود.

به نظرتان منابع تحقیق در دسترس نویسندگان شهرستانی قرار دارد؟ چه موانعی بر سر راه یک نویسنده است و دغدغه‌مندی تا چه اندازه در این راه تاثیرگذار است؟

متنوع نبودن کتاب‌ در کتابخانه‌ها، نداشتن منابع معتبر و رفتن به شهرستان‌های مجاور جهت دستیابی به منابع از جمله مشکلات نویسندگان شهرستانی است.
 

کم شدن علاقه مردم به فرهنگ کتابخوانی و حذف شدن از سبد خرید، کاهش تیراژ کتاب‌ها، نبود دلگرمی و پشتیبانی از سوی مسئولان از موانعی هستند که ارتعاشات و پس لرزه‌هایش گریبانگر نویسنده‌ها شده و درنهایت وقتی نتوانند از این راه امرار معاش کنند شور و انگیزه‌شان در بستر جامعه از بین می‌رود. حکایت کارشان شبیه شعبده‌بازی است که درویش‌وار کنج قناعت گزیده یا قارون‌وار گنج زر نشسته است.

کار یک نویسنده انتقال پیام است که از راه نوشتن به مخاطب داده می‌شود. سبک کار و دغدغه هر نویسنده با نویسنده دیگر متفاوت است. نویسنده باید بتواند یک روانشناس خوب باشد که جنس دردهای مردم را بشناسد و انتقادپذیر باشد.

به اعتقاد من بزرگ‌ترین صدمه و آسیب به نویسنده دغدغه نان داشتن است که وی را مجبور می‌کند فارغ از آسودگی خیال روی به حرفه‌های دیگر بیاورد. تاثیر این چندگانگی باعث افت شدید در خلق آثار می‌شود.

چه راهکاری می‌تواند بهترین مسیر برای علاقه‌مندان این حوزه باشد؟

نویسندگی ترکیبی از آموزش و تجربه است. تجربه علمی سهم مهمی در این مسیر دارد. شناخت زمان، نیازها، مطالعه آثار کیفی، یافتن سوژه و انتخاب موضوع اثرگذار از جمله مواردی هستند که باید مورد توجه علاقه‌مندان قرار بگیرند. رشد قلم حالت تدریجی دارد و به مرور زمان پختگی و قوت را به نویسنده می‌بخشد که درصورت عدم حمایت و تشویق، این قلم به زمین خواهد افتاد.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 8
  • ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    شعبده خود شمایی.
  • نگین ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    بسیار عالی احسن بر بانوی فرهیخته
  • فریبا ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    اثری ماندگار با خلق قلم ماندگار درود برشما استاد کیان مهر بزرگوار
  • فقط خدا ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    سلام . تبریک میگم استاد عزیز لطفا اگر امکان داره مصاحبه در ارتباط با کتاب جوانان عاشورایی این نویسنده انجام دهید. در وبلاگ انتشارات اریترین دیدم. کتاب پرافتخاری هست. متشکرم
  • مریم کاوندی ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    سلام. تبریک میگم همکار فرهیخته و اندیشمند ،دست مریزاد بر قلمتان که در راستای سردار بزرگ اسلام برداشته شد. چرا که جهان اسلام امنیت خاورمیانه را مدیون رشادت های این شهید بزرگ می دانند. روزگارتان همیشه پیروز
  • ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
    درود بر شما استاد ارجمند 👏👏👏👏
  • ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    زیبا قلم و بانوی ادب پرور ازقلم وزین استاد کیان مهر خواندم و آموختم
  • ایرانیان ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    درود بر استاد و بانوی فرهیخته.👏
  • ایرانیان ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    لطفا در مورد کار جدیدتان بیشتر توضیح دهید استاد
  • ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
    درود ها برسرکار خانم کیان مهر عزیز❤❤❤❤❤
  • ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
    کتاب شهید بی مرز با نگاهی به فرمانده بی مرز درود برنثار تمام خون شهدای مدافع وطن وحرم ودرود براستاد افسانه کیان مهر بزرگوار
  • فاطمه ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    کاش این کتاب یک ذره تاثیر بر روی اخلاق شما میگذاشت....

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها