یکشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۸
سفارش کتاب از نزدیک‌ترین کتابفروشی‌ و کتابخانه

محمدرضا نیازمند معتقد است؛ دسترسی به کتاب باید به اندازه دسترسی به غذا ساده باشد. اپلیکیشن «قاصدک» نوعی گوگل مپ کتاب است که به کاربر امکان می‌دهد در هر مکانی که هست، از نزدیک‌ترین کتابفروشی یا کتابخانه، سفارش خود را دریافت کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) استفاده از ابزارهای فناورانه و اپلیکیشن‌ها در فضای نشر و کتاب رویکرد جدیدی نیست و چند سالی می‌شود که این فرایند در سراسر دنیا به اوج خود رسیده است. در این میان رصد جدیدترین و بروزترین ابزارها آن هم در شرایط فعلی که در دوران شیوع ویروس کرونا به سر می‌بریم، می‌تواند خبر خوشی برای اهالی کتاب باشد.
 
در واقع اپلیکیشن «قاصدک» یکی از جدیدترین ابزارهای مورد استفاده کتاب‌خوان‌ها است که در کشور به تازگی راه‌اندازی شده است که از زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت استفاده شده است. این زبن برنامه‌نویسی به کاربرد اجازه می‌دهد تا با صفحات وی و اپ تعامل داشته باشد در واقع به پویایی صفحات وب کمک می‌کند.
 
گفتنی است، «قاصدک» نوعی گوگل مپ کتاب است که کاربران می‌توانند کتاب مورد نظر خود را درخواست دهند و کتابفروشی با تایید آن توسط پیک‌ها، کتاب به دست مخاطب برساند. شاید بتوان گفت اسنپ کتاب هم راه‌اندازی شده است.
 
محمدرضا نیازمند، مدیر و طراح این اپلیکیشن در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا درباره ایده اولیه و ساز و کار این نرم‌افزار کتاب گفت: ایده اولیه این اپلیکیشن به دو سال گذشته باز می‌گردد و علت اصلی آن نوع دغدغه‌ای بود که من در باب فرهنگ جامعه داشتم؛ اینکه دسترسی به کتاب باید به اندازه دسترسی به غذا ساده باشد. با جست‌وجوهای گسترده و زمانی که پایان‌نامه دکتری خود را تدوین می‌کردم، این ایده به ذهن من رسید که اپلیکیشنی طراحی کنم که بتواند در هر مکانی با استفاده از آن از هر کتابفروشی یا کتابخانه‎‌ای کتاب سفارش داد.  
 
وی افزود: پس از پژوهش در عرصه و بازارهای خارجی متوجه شدم، این اپلیکیشن نمونه خارجی هم ندارد و می‌تواند با اپ‌های موجود در بازار نشر متفاوت باشد. تا اینکه سال گذشته برنامه‌نویسی این نرم افزار آغاز شد. گفتنی است، دوران کرونا برای ما یک مزیتی به حساب آمد تا «قاصدک» کاربرد وسیع‌تر و بهتری داشته باشد.
 
به گفته نیازمند، بزرگترین مزیت این اپلیکیشن این است که می‌تواند نزدیک‌ترین کتابخانه، کتاب‌فروشی یا محل عرضه کتاب را به کاربر نشان دهد. در واقع اگر فردی دنبال کتاب خاصی می‌گردد، می‌تواند کتاب را در اپلیکیشن جست‌وجو کند و مکان عرضه کتاب خود را در کتابفروشی و کتابخانه یا حتی انتشارات نزدیک به محل خود را پیدا کند.
 
وی با اشاره به ایجاد فضای رقابتی میان کتابفروشان گفت: از سویی دیگر این اپلیکیشن برای کتابفروشی‌ها هم دارای یک مزیت رقابتی است؛ یعنی کاربرانی که در این اپلیکیشن فعال هستند  بر اساس محل قرارگیری خود می‌توانند بفهمند کدام کتابفروشی کتاب مورد نظر را با تخفیف بیشتر عرضه می‌کند تا بتوانند براساس تخفیف کتاب را انتخاب کنند.
 
نیازمند گفت: در حقیقت چهار فاز برای این اپلیکیشن طراحی کردیم که فاز اول آن اجرایی شده است که تاکید ما در این فاز برمبنای کتاب چاپی است تا کتاب الکترونیک یا صوتی.
 
وی درباره شرایط دسترسی به این اپلیکیشن گفت: این اپ هم برای سیستم عامل اندروید و هم برای آی او اس یا تلفن‌های هوشمند اپل طراحی شده است. علاقه‌مندان می‌توانند با استفاده از وب‌سایت مای کت  و سیب اپ به این اپلیکیشن دسترسی داشته باشند.
 
وی گفت: یکی از دلایل طرحی این اپلیکیشن، بهانه‌هایی بوده است که گاهی از سوی برخی افراد شنیده می‌شود البته نمی‌توان آن را نادیده گرفت مشکلاتی نطیر شلوغی یا ترافیک شهری که در اغلب شهرهای بزرگ وجود دارد باعث شده است بسیاری از افراد را از خرید کتاب در فضای فیزیکی منصرف کند.
 
نیازمند افزود: بنابراین با توجه به این میزان از شلوغی و ترافیک شهرها چرا باید فردی برای خرید کتاب به مکان خاصی برود در حالیکه می‌تواند به کنابفروشی‌ها یا کتابخانه‌های نزدیک محل خود دسترسی مجازی داشته باشد و کتاب خود را سفارش بدهد.
 
وی در پاسخ به این پرسش که این اپلیکیشن در حوزه کتابخانه‌ها چه امکاناتی ارائه می‌دهد گفت: یکی دیگر از فازهای این اپلیکیشن نمایش کتاب از طریق کتابخانه‌ها است؛ ابتدا کتابخانه‌ها در فایلی اکسل تمام موجوی کتاب‌های خود را در این اپلیکیشن نمایه می‌کنند و در مرحله بعد، مخاطبان می‌توانند به کتاب‌های کتابخانه‌هایی که در این اپلیکیشن بارگزاری شده است هم دسترسی داشته باشد.
 
 
نیازمند در ادامه با اشاره به اصطلاح «خواب کتاب» عنوان کرد: در صنعت نشر و کتاب کشورمان  «خواب کتاب» زیاد است یعنی اینکه بسیاری از کتاب‌ها با وجود تالیف یا ترجمه و انتشار از چشم مخاطب به دور مانده است و چون امکان ‎جست‌وجوی کتاب‌ها برای افراد در تمامی کتابفروشی‌ها هم نیست، بسیاری از کتاب‌ها علارغم انتشار از  چشم به دور مانده‌اند؛ در این راستا «قاصدک» می‌تواند چه برای کتابفروشی و چه برای کتابخانه‌ها واسطه‌ای باشد تا خواب کتاب از بین برود.  
 
وی افزود: در واقع با بهره‌گیری از این اپلیکیشن کتاب‌های پیشین یک کتاب‌فروشی که در قفسه کتاب نیست در معرض دید هم قرار داده نمی‌شود، افراد می‌توانند این کتاب‌ها را هم ببیند و از وجود آن‌ها در هر کتابفروشی یا کتابخانه‌ای با خبر شوند.
 
 گفتنی است، در بحث کتابخانه امکان رزو کتاب هم وجود دارد و تا پایان مرداد ماه این اپلیکیشن برای ناشران تهرانی هم به کار گرفته خواهاد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها