چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰
صنعت نشر آمادگی مواجهه با بحران کرونا را نداشت

دبیر انجمن ناشران الکترونیک می‌گوید، هرچند قرنطینه و خانه‌نشینی در دوره کرونا، استقبال از کتاب‌های الکترونیک را افزایش داد؛ اما صدحیف که کشور این ظرفیت را نداشت تا آن‌طور که باید از این موضوع به نفع کتاب و کتابخوانی استفاده کند.

حسن احمدی دبیر انجمن ناشران الکترونیک در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به استقبال مردم از کتاب‌های الکترونیک در روزهای شیوع بیماری کرونا عنوان کرد: اولین اتفاقی که در این ایام رخ داد و اهمیت داشت این بود که کشور ما آمادگی ورود به چنین مسیری را در همه شاخه‌ها از جمله مباحث مرتبط با کتاب را نداشت و این موضوع آسیب‌های زیادی به فعالان این حوزه وارد کرد.
 
وی ادامه داد: شاید اگر خیلی قبل‌تر فکری به‌حال این موضوع می‌کردیم، در بحران کرونا و پس از آن می‌توانستیم شرایط بهتری داشته باشیم و به تناسب آن عملکرد بهتر و مناسب‌تری در بخش کتاب و نشر الکترونیک داشته باشیم.
 
احمدی با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد ناشران هنوز در حوزه نشر سنتی و کاغذی فعالیت می‌کنند، گفت: بسیاری از این ناشران آمادگی حضور در عرصه نشر الکترونیک را نداشتند ولی به‌نظر می‌رسد پلت‌فرم‌ها و سایت‌هایی که در این حوزه کار کرده و کتاب‌هایشان را به نشر الکترونیک تبدیل کرده بودند، با استقبال خوبی روبه‌رو شدند.
 
وی تاکید کرد:‌ برخی از این مجموعه‌ها نسبت به قبل از بیماری کرونا تا حدود ۳۰۰ درصد رشد مخاطب داشتند که این آمار خیلی خوبی به‌شمار می‌آید اما صدحیف که کشور این ظرفیت را نداشت تا آن‌طور که باید از این موضوع به نفع کتاب و کتابخوانی استفاده کند.

کتاب الکترونیک؛ کمک به جامعه نشر
احمدی در پاسخ به سوال ایبنا درباره استقبال مخاطبان از کتاب‌های الکترونیک یا صوتی عنوان کرد: بخش عمده رشد مخاطبان در حوزه کتاب‌های الکترونیک بوده است؛ به‌دلیل اینکه آمار کتاب‌های الکترونیک بیشتر از کتاب‌های صوتی است و مردم هم از کتاب الکترونیک بیشتر استقبال می‌کنند.
 
وی با بیان اینکه بخش زیادی از پلت‌فرم‌های عرضه کتاب الکترونیک رشد زیادی در افزایش مشترک داشتند، گفت:‌  یکی از مشکلات بعد از کرونا این بود که مردم نمی‌توانستند به‌صورت حضوری کتاب خریداری کنند و تنها چیزی که می‌توانست به کتاب‌فروشان کمک کند، این بود که آن‌ها در قالب الکترونیک کتاب‌ها را به مخاطبان خود عرضه کنند.
 
وی با بیان اینکه تبدیل کتاب کاغذی به کتاب الکترونیک یک فرایند دارد، گفت: فرایند تولید و تامین محتوا زمان‌بر است و در این فرصت کم با توجه به وضعیت کرونا، امکان آماده‌سازی آن‌ها نبود؛ درحالی‌که اگر از قبل ظرفیت‌سازی و تولید انجام می‌شد، می‌توانستیم خیلی بهتر این قضیه را مدیریت کنیم اما عملا در کشور این اتفاق نیفتاد.
 
احمدی با اشاره به شرایط ناشران سنتی یادآور شد: بسیاری از ناشران سنتی به شرایطی رسیدند که مجبور به دریافت یارانه از سوی دولت شدند. باید این موضوع را یک خطر جدی تلقی کنیم زیرا در شرایط فعلی کرونا تا مد‌ت‌ها با ما است و ناشران سنتی باید برای توسعه فعالیت‌های خود یک فکر اساسی کنند.
 
به گفته وی، در منزل نشستن مردم و علاقه‌مندان به فرهنگ و مطالعه در دوران قرنطینه کرونا موجب افزایش آمار کتابخوانی شد؛ زیرا بخش زیادی از مردم به‌ناچار در خانه بودند و اگرچه بخشی از آن‌ها به فعالیت‌های دیگر مشغول بودند، بخش زیادی هم به کتاب مراجعه کردند.
 
احمدی با اشاره به مصاحبه معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: وی اعلام کرد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ۲۳۶ هزار کتاب الکترونیک حمایت کرده است که این عدد قابل توجه و ارزشمند است و امیدواریم افزایش داشته باشد.
 
آماده بودن زیرساخت‌ برای ورود نشر سنتی به الکترونیک
وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا درباره شرایط زیرساخت‌های لازم برای ورود ناشران سنتی به عرصه نشر الکترونیک نیز عنوان کرد: این زیرساخت‌ها خیلی وقت است که وجود دارد اما آنچه که وجود ندارد، همت عالی از سوی ناشران سنتی است. من نمی‌دانم چرا ناشران سنتی در برابر نشر الکترونیک مقاومت می‌کنند؛ درحالی‌که محتوا همان است و فقط قالب محتوا متفاوت شده.
 
احمدی یادآور شد: ناشر سنتی می‌تواند این محتوا را در قالب کتاب فیزیکی داشته باشد و درعین‌حال آن را در قالب الکترونیک نیز برای مخاطبان خود آماده‌سازی کند. حتی همین الان هم اگر ناشران سنتی همت به خرج بدهند و به این حوزه ورود پیدا کنند، ابزار، پلت‌فرم و محل عرضه این کتاب‌ها وجود دارد.
 
وی با بیان اینکه پس از شیوع بیماری کرونا کشور به سمت استفاده از فضای مجازی سوق پیدا کرد، گفت: این ظرفیت در کشور وجود دارد؛ زیرا هر نوع خدماتی در کشور به سمت فضای مجازی رفته و فرهنگی که تا قبل از کرونا وجود نداشت و اگر هم بود کم و محدود بود، الان افزایش زیادی پیدا کرده و چندین برابر شده است.
 
احمدی با اشاره به ضرورت حرکت ناشران به سمت نشر الکترونیک، افزود: بهترین راهکاری که ناشران می‌توانند موجودیت خود را حفظ کنند و درعین‌حال؛ ثبات درآمد داشته باشند، استفاده از فضای مجازی برای توسعه کسب و کارهای الکترونیکی آن‌ها است.
 
ناشران نگران کپی‌رایت نباشند
 وی همچنین به نگرانی ناشران از عدم رعایت حقوق کپی‌رایت برای ورود به نشر دیجیتال اشاره کرد و گفت: ممکن است ناشران دغدغه رعایت حقوق کپی‌رایت کتاب‌هایشان را داشته باشند اما باید در نظر داشته باشیم که تجربه کشور ما نشان می‌دهد هر میزان فرهنگ استفاده بالا برود، به همان میزان قوانین کپی‌رایت رعایت می‌شود و درباره کتاب هم این مساله صادق است؛ کمااینکه دیگر مردم به سراغ کتاب‌های الکترونیک می‌روند و برای آن هزینه پرداخت می‌کنند.
 
احمدی با ذکر مثالی در این زمینه توضیح داد: در حوزه سینما فرهنگ خریداری فیلم به‌مرور جا افتاد، هرچند در ابتدا مردم فیلم‌ها را کپی می‌کردند اما قیمت‌ها را پایین آوردند و این فرهنگ جا افتاد که اصل فیلم‌ها را خریداری کنند. این موضوع هنوز ادامه دارد و مردم برای استفاده از شبکه نمایش خانگی ماهانه مبالغی را کنار می‌گذارند تا فیلم‌های مورد علاقه خود را ببیند و هیچ مشکلی هم در این زمینه ندارند.
 
وی تاکید کرد: امروز ضروری است که ناشران با همدیگر یک پلت‌فرم و برند معتبر در کشور ایجاد کنند و اجازه بدهند مردم با خیال راحت به این پلت‌فرم وارد شوند و مثل یک کتابخانه از همه کتاب‌ها با یک برند قابل اعتماد استفاده کنند. در این زمینه باید بگویم پلت‌فرم و زیرساخت مورد نیاز این کار موجود است و فعالان نشر الکترونیک برای توسعه کسب و کار در این حوزه آمادگی دارند. فقط نیازمند همت ناشران و اهالی نشر برای ورود به این حوزه هستیم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها