چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵
رشد فرهنگی کودکان جامعه‌ای آگاه را به دنبال خواهد داشت

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل گفت: گام برداشتن در راه رشد فرهنگی و تعالی کودکان یعنی داشتن جامعه‌ای آگاه، سالم، فرهنگی و به دور از آسیب‌های اجتماعی در آینده.

زعفر احدزاده، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل اظهار کرد: کتاب و کتاب‌خوانی محور اصلی فعالیت‌های کانون پرورش فکری است و از میان 62 عنوان فعالیت مراکز فرهنگی- هنری کانون، کتابخوانی مهم‌ترین آنهاست.

وی ضمن تأکید بر اینکه مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تخصصی‌ترین و گسترده‌ترین کتابخانه‌های کشور در حوزه کودک و نوجوان هستند، افزود: خوانش متون، شعرخوانی، قصه‌خوانی، نمایش خلاق، معرفی کتاب و ... از جمله فعالیت‌های ادبی کانون است و  از آنجا که مطالعه در دوران کودکی  و نوجوانی یکی از عناصر اصلی و تأثیرگذار در شکل‌گیری شخصیت آنان به شمار می‌آید، آشنا کردن این نسل با کتاب و کتابخوانی تأثیر بسزایی در رشد و تکامل این قشر در تمامی ابعاد شخصیتی دارد.

رسانه‌های نوظهور و وضعیت اقتصادی، کتابخوانی را تضعیف کرد
مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ادامه داد: رسانه‌های نوظهور و فناوری‌های نوین در فاصله‌گیری از یار مهربان بی‌تأثیر نبوده و بر اساس پژوهش‌های انجام‌شده نیز رابطه‌ مستقیمی بین وضعیت اقتصادی و کتاب‌خوانی وجود دارد.

احدزاده ضمن اشاره به نقش ترویج و تشریح فواید کتابخوانی در بهبود شرایط موجود اضافه کرد: اگر لذت و شیرینی خواندن کتاب و سفر به دنیای انسان بودن بیش از پیش بازگو شود و دنیای بدون خشونت و سرشار از عشق و عطوفت کتاب درست تبیین شود، در بهبود شرایط مؤثر خواهد بود.

وی افزایش تمرکز، توسعه تفکر نقّاد، تقویت توانایی‌های نوشتاری، تفریح مفید و کم‌هزینه، آشنایی با تاریخ گذشتگان و اجتماعی‌تر شدن را از جمله فواید توسعه فردی کتاب و کتابخوانی دانست و افزود: جامعه‌ای فرهیخته است که شهروندان آن کتاب را در اولویت‌های خود قرار دهند، زیرا آینده جامعه در گرو کتابخانه‌ها و سیستم‌های آموزشی، پرورشی و فرهنگی بوده و آینده فرهنگی جامعه در گرو کنش‌های امروزی این سیستم‌ها و نهاد بسیار مؤثر خانواده است که در دراز مدت جامعه محصول فرهنگی آن تلقی می‌شود.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان که خود بیش از 10عنوان کتاب و چندین مقاله و مطلب را در کارنامه خود دارد، تصریح کرد: تنها لذت زندگی‌ مهدی آذر یزدی، کتاب خواندن بود و همین امر منتج به ثبت 20 کتاب ارزشمند و پرتیراژ در حوزه کودک و نوجوان تا تا ۸۸ سالگی شد؛ امری که 18 تیر را به روز ملی ادبیات کودک و نوجوان از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی بدل کرد.

وی ادامه داد: مهم‌ترین رسالت و محوری‌ترین فعالیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کتاب و کتابخوانی است و مناسبت‌های ملی و بین‌المللی فرصت مناسبی برای تأکید بیشتر بر ارتباط کودکان و نوجوانان با کتاب و بهانه‌ای برای ورود کتاب به زندگی کودکان و نوجوانان است؛ چرا که انس کودکان با کتاب، تضمینی بر استحکام تربیت و فرهیختگی نسل آینده یک جامعه خواهد بود.

به اعتقاد احدزاده امروزه الزام وجود کتاب در سبد فرهنگی خانواده‌ها امری ضروری است، درحالی که رسانه‌های نوین مدرن، جایگزین کتاب و کتابخوانی شده است. وی در این باره  عنوان کرد: مطالعه و کتابخوانی، یک راه کم هزینه و مؤثر در افزایش آگاهی و بالا بردن کیفیت زندگی شهروندان است؛ از سویی، افراد بسیاری کتاب خواندن را تنها به درس و مدرسه و دانشگاه محدود می‌کنند، در حالی که کتاب‌خوانی می‌تواند یک تفریح خوب و لذت بخش باشد.

صِرف عادت به کتابخوانی کافی نیست
وی ادامه داد: تنها عادت به کتابخوانی لازم و کافی نیست بلکه باید نسبت به تحکیم و تداوم آن تلاش کرد تا هدف و مقصود مطالعه تحقق یابد. برای تداوم عادت خواندن نیز باید سازمان‌های فرهنگی به یاری و همکاری نظام آموزشی بیایند و در این میان رسانه‌های همگانی و امکانات و ابرازهای ارتباطی فراگیر نقش مؤثری دارند.

مدیر کل کانون استان درباره نقش خانواده‌ها در ترغیب کودکان و نوجوانان تصریح کرد: والدین همواره به عنوان الگوهای رفتاری نقش بسزایی در تربیت روانی، فکری و روند اجتماعی شدن فرزندان خود دارند و این مهم در تأثیرپذیری فرهنگی و فرهنگ‌سازی ترویج، توسعه و تعمیق کتابخوانی و مطالعه نیز نقش دارد.

وی افزود: والدین به عنوان الگوهای رفتاری همواره نقش بسزایی در تربیت روانی، فکری و روند اجتماعی شدن فرزندان خود دارند و بی شک نخستین و مهم‌ترین عوامل مؤثر در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و مطالعه فرزندان، والدین هستند؛ یعنی اگر پدر و مادر عادت به مطالعه داشته باشند و بخشی از فعالیت‌های روزانه خود را به خواندن و مطالعه اختصاص دهند، کودک و نوجوانی که زندگی کردن را با آنها به تجربه نشسته، این مهم را خیلی زود می‌پذیرد، با آن انس و الفت یافته و به کار می‌گیرد و می‌آموزد که در زندگی خود مطالعه را جزء امور ضروری بداند.

به اذعان وی وقتی پدر و مادر عادت به مطالعه داشته باشند و بخشی از فعالیت‌های روزانه  خود را به این امر اختصاص دهند، کودک و نوجوانی که زندگی کردن را با آن‌ها به تجربه نشسته، این مهم را خیلی زود می‌پذیرد و می‌آموزد که مطالعه را جزء امورات ضروری زندگی خود بداند.

کتاب دروازه ورود به دنیای فرهنگی سرشار از لذت است
احدزاده کتاب را دروازه ورود به دنیای فرهنگی سرشار از لذت دانست و گفت: بازگشایی دریچه یادگیری، فرهنگ، اندیشه‌سازی  و خردورزی کودکان و نوجوانان از طریق مطالعه و کتاب‌خوانی ممکن است و همسالان، معلمان، مراکز فرهنگی- هنری، کتابخانه‌ها و سیستم‌های رسمی آموزشی، پرورشی و فرهنگی در کنار والدین نقش بسزایی را در ایجاد علاقه‌مندی، تشویق و ترغیب کودکان و نوجوانان ایفا می‌کنند.

وی ادامه داد: والدین باید آگاه باشند که در این فرایند تا چه حد نقش آفرین هستند و در این مسیر فراموش نکنند که گام برداشتن در راه رشد فرهنگی و تعالی فرزندان یعنی جامعه‌ای آگاه، سالم و به دور از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی فردا.

مدیر کل کانون استان گفت: سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو)، باسوادی را توانایی تغییر اعلام کرد و بر این اساس باسواد به کسی اطلاق می‌شود که بتواند با آموخته‌های خود، تغییری در زندگی ایجاد کند؛ به این ترتیب، مفهوم يادگيری وسيع‌تر شده و مفاهیمی چون: يادگيری براي دانستن، يادگيری برای عمل كردن و يادگيری برای زندگی كردن را در بر می‌گیرد؛ ضمن اینکه اگر تا سال‌های اخیر هدف آموزش و پرورش دستيابي به مهارت خواندن، نوشتن، حساب كردن و سواد رایانه‌ای بود، امروزه نيازهای جديدی در قالب كسب مهارت‌های زيستن، حل مسأله در موقعيت‌های جديد زندگی، چگونگي رويـارويی  با چالش‌های هزاره سوم  و به‌ویژه در فرايند شهروندسازی مطرح می‌شود.

رویکرد نسل کودک و نوجوان نوید امیدوار‌کننده‌ای در عرصه کتاب و نویسندگی دارد
وی در خصوص تلاش‌های کتاب‌محور در استان نیز اظهار کرد: سال گذشته «قلم‌یاران» و «از اسفریس تا هشت بهشت» حاصل تلاش‌های اداره کل بود و «بهاری‌تر از بهار» مشتمل بر آثار برگزیده اعضای کارگاه‌های ادبی (شعر و داستان) که در مهرواره‌ها و جشنواره‌های ملی و استانی برگزیده شده و حال مراحل انتشار خود را می‌گذران؛ این فعالیت ترغیبی، سرآغازی است برای ورود رسمی نسل خلّاق و علاقه‌مند به آفرینش در حوزه کتاب.

احدزاده گفت: فاطمه حقی، عرفان ابراهیمی، نورژین یوسفیان، ابوالفضل فرجی آیلار و آیتا صفری از اعضای صاحب اثر کانون هستند و محمد سیمزاری، داریوش علومی، حسین یوسفی، لیلا فرید، لیلا نظمی، نیر پیکام، حسین قربانزاده، سولماز صادقزاده، مریم علایی، سپیده داداش‌زاده، رامین گذرانی، رضا سیدزاده نیری و الناز سرخانلو از کارکنان سابق و فعلی کانون استان که آثار مکتوب ارزشمندی در قالب کتاب داشته‌اند و پیشگامان مهربانی با یار مهربان در استان محسوب می‌شوند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان استان اردبیل تصریح کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل، چه در گذشته و چه در حال، هم در سطح کارکنان و هم در سطح اعضا همواره آفرینندگی و شکوفایی را شاهد بوده و رویکرد نسل کودک و نوجوان وجهه مثبتی از مجموع این تلاش‌ها است که نوید امیدوار‌کننده‌ای در عرصه کتاب و نویسندگی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها