دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۷
توسعه تولید محتوای کتاب‌‌محور به تحول باور‌های سنتی نیاز دارد

مجید صفائی، معتقد است، تولید محتوای کتاب‌محور در فضای مجازی هنوز به باور تبدیل نشده‌ است و توسعه این امکان در ایران به تحول باور‌های سنتی نیاز دارد.  

مجید صفایی، مدیرعامل شرکت «رایا مارکتینگ» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره تولید محتوای کتاب‌‌محور از سوی کتاب‌فروشی‌ها در فضای مجازی، بیان کرد: با توجه به اینکه مردم زمان قابل‌توجهی از روز را به گردش در فضای مجازی و شبکه‌‌های اجتماعی می‌گذرانند؛ بنابراین فعالان حوزه نشر به‌ویژه کتاب‌فروشان نیز برای فروش به تولید محتوای مجازی کتاب‌محور، نیاز دارند.
 
وی با اشاره به مفهوم «شوک محتوا» افزود: شوک محتوا یعنی، افزایش تولید‌محتوا بیش از میزان مصرف آن. فرض کنید فردی روزانه فقط به 15 محتوا نیاز دارد؛ در‌حالی‌که برای همین فرد، روزانه صد‌ها ساعت محتوا در فضای مجازی، تولید می‌شود. استفاده از حجم بالای محتوا، امکان‌پذیر نیست، بنابراین افراد، محتوایی را مصرف می‌کنند که می‌بینند؛ یعنی محتوایی که به آن‌ها خورانده می‌شود.  
 
صفایی ادامه داد: در این شرایط، کتاب‌فروشی‌های فیزیکی که پیش‌تر، پیش‌بینی می‌شد تا چند دهه دیگر، به‌دلیل دسترسی آسان و سریع به سایت‌های خرید با کاهش شدید مشتری مواجه شوند و کرونا این سرعت را افزایش داده‌است بیشتر به تولید‌محتوای در فضای مجازی نیاز دارند اما در مقایسه با سایر کشور‌‌ها در ایران، تولید محتوای مجازی توسعه پیدا نکرده‌است.     
     
محتوای کتاب‌فروش در فضای مجازی یعنی ویترین
مدیرعامل شرکت «رایا مارکتینگ» افزود: در کتاب‌فروشی‌ فیزیکی، کتاب در ارتباط رو‌درروی مشتری و کتاب‌‌فروش معرفی می‌شود، در‌حالی‌که محتوای کتاب‌فروش در فضای مجازی حکم ویترین را پیدا می‌کند نه کتاب‌هایش.
 
صفایی، درباره محتوا‌ی کتاب‌فروشی‌ها در فضای مجازی گفت: محتوا‌های کتاب‌فروشی در فضای مجازی به روش‌های مطالعه، بهترین ساعت‌های کتابخوانی و یا اهمیت کتابخوانی اختصاص پیدا می‌کند. هدف کتاب‌فروش از تولید این محتوا که گام ابتدایی محسوب می‌شود، ترویج فرهنگ کتابخوانی و تاکید بر اهمیت آن است؛ بنابراین صرف نمایش کتاب در صفحه‌های مجازی، مشتری به خرید کتاب ترغیب نمی‌شود. کتاب‌فروش با تولید محتوا درباره ترویج کتابخوانی به ایجاد نیاز در کاربران اقدام می‌کند.        
 
تولید محتوای مجازی کتاب‌‌فروش باید غیر‌مستقیم باشد  
وی با اشاره به دیگر اهداف تولید محتوای کتاب‌‌محور برای کتاب‌فروشی‌ها بیان کرد: تولید محتوا به‌طور غیر‌مستقیم کاربر را به خرید ترغیب می‌کند. یکی از روش‌ها تولید و انتشار مقاله درباره شیوه‌های موثر مطالعه است. این فرآیند به بازار‌یابی محتوا اشاره دارد؛ بنابراین کتاب‌فروش با تمرکز بر محتوا، به‌طور غیر‌مستقیم زمینه فروش کتاب را فراهم می‌کند.
 
مدیرعامل شرکت «رایا مارکتینگ» درباره قالب‌های محتوای کتاب‌محور برای کتاب‌‌فروشی،‌ ادامه داد: محتوای صوتی، تصویری و یا موشن‌گرافی از‌جمله قالب‌های متنوع برای تولیدمحتوای کتاب‌‌محور، برای کتاب‌فروشی‌ها است.استفاده از قالب‌های متنوع‌تر میزان فروش کتاب‌‌فروشی‌ها را قطعا افزایش می‌دهد.
  
صفایی، با اشاره به ضرورت توجه کتاب‌فروشی‌ها به تولید محتوا درفضای مجازی، درباره مقاومت برخی کتاب‌فروشی‌‌ها برای ورود به فضای مجازی، بیان کرد: مراجعه به کتاب‌‌فروشی‌های سنتی صفر نخواهد شد اما بی‌تردید میزان فروش حضوری در مقابسه با پنج سال گذشته کاهش پیدا کرده‌است؛ بنابراین به تدریج اداره کتاب‌فروشی فیزیکی به صرفه نخواهد بود.
 
وی ادامه داد: اگر هزینه میلیونی مدیریت کتاب‌فروشی فیزیکی برای تولید محتوا در فضای مجازی هزینه شود، به‌طور قطع ده‌ها برابر امکان فروش کتاب را افزایش می‌دهد علاوه‌براین بازار این کتاب‌فروش به خیابان انقلاب محدود نیست؛ بلکه کل ایران را در اختیار دارد. متاسفانه بازار‌های سنتی به‌هیچ وجه به اهمیت و تاثیر‌گذاری این فعالیت واقف نیستند؛ در‌حالی‌که ورود به این عرصه تنها با اجاره یک انبار و هدایت پول اجاره ملک و یا  مدیریت کتاب‌فروشی امکان‌پذیر است.
 
صفائی، با اشاره به قابلیت‌های فضای مجازی در رفع محدودیت‌های مکانی و زمانی، افزود: با توجه به اینکه محدودیت زمان و مکان در فضای مجازی وجود ندارد، امکان ثبت سفارش برای کاربران مانند کتاب‌‌فروشی‌های راسته انقلاب محدود نیست.
 
مدیرعامل شرکت «رایا مارکتینگ» درباره قالب‌های تولید محتوای کتاب‌‌محور برای کتاب‌فروشی‌ها، گفت: به قول بیل‌گیتس «محتوا پادشاهی می‌کند.» نگفته چه نوع محتوایی بنابراین نوع پلتفرم، قالب محتوای کتاب‌محور برای کتاب‌فروشی‌ها را تعیین می‌کند. مقاله‌های طولانی، مناسب کاربران اینستاگرام و تلگرام نیست. تاثیر‌گذاری صوت و ویدئو شامل معرفی کتاب با استفاده از ناشر، کتاب‌فروش و یا چهره‌های شناخته شده، برای کاربران این دو فضا مناسب‌تر است.
 
هزینه‌های تولید‌محتوا ارزان است
صفائی، درباره تولید‌کننده محتوای کتاب‌محور برای کتاب‌‌فروشی‌ها، افزود: تولید‌کننده محتوا باید از تخصص لازم برای تولید‌ محتوا برخوردار باشد اما کتاب‌فروش نیازی به استخدام این نیرو ندارد. شرکت‌های مختلفی در این زمینه فعالیت می‌کنند و با استخدام کارشناسان نشر، قدرت اصلی را در اختیار دارند.  
 
وی هزینه تولید محتوای کتاب‌محور برای کتاب‌‌فروشی بیان کرد: با مبلغ بسیار پایین‌تر از 500 هزار تومان می‌توان برای کتاب‌‌فروشی در فضای مجازی محتوا تولید کرد. دیجیتال مارکتینگ در مقایسه با اداره کتاب‌فروشی فیزیکی بسیار ارزان‌تر است. توسعه این امکان در ایران به تحول باور‌های سنتی نیاز دارد و متاسفانه نسل کتاب‌فروشان سنتی به اهمیت این موضوع باور ندارند.  
       
مدیرعامل شرکت «رایا مارکتینگ» ادامه داد: هزینه‌های تولید محتوا البته از سوی شرکت‌های تخصصی، بسیار ارزان است و کتاب‌فروشان می‌توانند با بودجه حتی 100 تا 400 هزار تومان محتوا تولید کنند. محتوای متنی نیز حتی با 10 هزار تومان امکان‌پذیر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط