چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۵
نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور باید ردیف بودجه مستقل داشته باشد

«محمدصالح جوکار»، نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور باید ردیف بودجه مستقلی برای خود، در قانون بودجه داشته باشد.

محمدصالح جوکار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، با اشاره به ظرفیت‌های موجود در جهت افزایش سرانه مطالعه و کتابخوانی، گفت: یکی از مهمترین ظرفیت‌ها در زمینه کتاب و کتابخوانی، استفاده از فضای مجازی است که باید به‌خوبی از آن بهره برد؛ ما باید فضای موجود در کتابخانه‌ها و فضای مطالعه را در کشور مناسب‌سازی کنیم زیرا در غیر این صورت شاهد استقبال مخاطبین از این فضاها نخواهیم بود.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در اوایل انقلاب به‌واسطه انتشار کتاب‌های خود و همچنین ترغیب مردم به کتاب و کتابخوانی شاهد حضور پرشور مردم و به خصوص جوانان در کتابخانه‌هایی مانند کتابخانه وزیری یزد بودیم ولی متاسفانه کم کم رو به افول رفت و امروز این شور کمتر احساس می‌شود.

جوکار ادامه داد: اگرچه شاهد توسعه کمی و کیفی در زمینه بهبود کتابخانه‌ها بوده‌ایم اما باید راهکاری برای افزایش سرانه مطالعه بیاندیشیم زیرا میزان فعلی رضایتمند نیست و باید افزایش پیدا کند. افزایش سرانه مطالعه و کتابخوانی رابطه مستقیمی با کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد و در این راستا باید با ترغیب مردم در جهت کاهش این آسیب‌ها گام برداریم.

وی افزود: اوایل انقلاب موج خوبی در زمینه تاسیس کتابخانه‌ها و افزایش سرانه مطالعه ایجاد شد و با آمدن کتاب‌های نو، مردم به کتاب اقبال پیدا کردند اما متاسفانه کم کم این میزان رو به افول رفت. امروز احتیاج به تحولی جدی و همچنین ایده‌های جدید برای افزایش سرانه مطالعه داریم.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: من اعتقاد دارم که تمامی مسائل در زمینه کتاب و کتابخوانی مانند زمین مورد نیاز و کتابخانه‌ها را می‌توانیم با مصوبه قانونی حل کنیم بدین معنی که نهاد کتابخانه‌های عمومی را به‌صورت واقعی قانونمند کرده و از این طریق پیگیری بحث‌هایی مانند زمین برای کتابخانه و منابع مورد نیاز بتوانیم ردیف بودجه مستقلی در قانون بودجه برای آن داشته باشیم.

جوکار ادامه داد: امروز مسئولان بحث کتاب و کتابخوانی بایستی دور هم جمع شده و مشکلات و فضای مورد نیاز در زمینه کتابخوانی را استخراج کنند تا بتوانیم در قالب طرح در مجلس پیگیری کنیم زیرا بعید می‌دانم که فرصتی برای دولت ایجاد شود تا از طریق لایحه‌ای بتواند مشکلات این بخش را حل کند.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در بخش شهرداری و دستگاه‌های پشتیبان و خیرین باید جلسه‌ای مشترک برگزار کرد و از زمین‌های استان و شهرداری برای افزایش میزان فضای سرانه کتابخوانی استفاده کنیم و با ایجاد کتابخانه و ایجاد مرکزی برای مطالعه در جهت افزایش سرانه مطالعه حرکت کرد.

وی با اشاره به اهمیت حضور خیرین در این مسیر گفت: باید موجی برای حضور خیرین در ساخت کتابخانه‌ها ایجاد کنیم زیرا اگرچه مشکلات اقتصادی وجود دارد اما باید از این ظرفیت استفاده کرده و با ایجاد انگیزه، زمینه را برای حضور آنها فراهم کنیم زیرا اگر مطلوبیت برای خیران ایجاد شود آنها به سمت ما می‌آیند.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی یزد پس از 25 سال، بیان کرد: همت خوبی برای کتابخانه مرکزی صورت گرفت که بعد از دو دهه آماده بهره‌برداری است اما باید بهترین بهره‌برداری را از آن داشته باشیم.

جوکار با اشاره به بافت تاریخی و اهمیت توجه به بحث کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه گفت: یکی از راه‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی افزایش سرانه مطالعه در این اماکن است زیرا  می‌توانیم با ارائه طرح‌های مطالعه‌ای در جهت کاهش آسیب‌ها گام برداشت.

وی در پایان با اشاره به مشکلات اقتصادی گفت: وضعیت ما در زمینه اقتصادی، وضعیت خوبی نیست و اگر بیشتر از خیرین در راستای توسعه فضای کتابخوانی استفاده کنیم، می‌توانیم نتیجه بهتری بگیریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط