دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۶
چاپ آثار مولفان زنجانی در تهران و قم/ اعتبار خرید حمایتی از ناشران کاهش یافت

معاون اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان ضمن اشاره به بودجه 50 میلیون تومانی این اداره‌کل برای خرید کتاب از ناشران، گفت: بخش قابل توجهی از کتاب‌های مؤلفان زنجانی در تهران و قم چاپ می‌شود.

محمود علیمحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، ضمن تشریح اقدامات صورت گرفته در حوزه نشر و چاپ کتاب گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای حمایت از مؤلفان و ناشران اقدامات متعددی انجام می‌دهد. یکی از اولویت‌دارترین اقدامات این وزارتخانه حمایت از مؤلفان و ناشران کتاب است؛ به‌طوری‌که هر سال طق بودجه‌ای که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص پیدا می‌کند، ادارات کل استانی اقدام به خرید کتاب از مؤلفان می‌کنند.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان اضافه کرد: هدف از حمایت خرید کتاب‌های ناشران استان، اعتلای فرهنگ نوشتاری، ارتقای سطح دانش و فرهنگ عمومی و بهبود شرایط نویسندگان، مولفان و مترجمان در زمینه کتاب‌های ارزشمند و دارای مزیت‌های فرهنگی است؛ کتاب‌هایی که با موضوعاتی همچون کمک به ارتقای سطح فرهنگ عمومی استان، سمت‌گیری درجهت تقویت و ترویج فرهنگ اسلامی، کمک به حفظ، گسترش و غنای زبان ادبیات فارسی و کتاب‌هایی که ارتباط موضوعی با مباحث ایران‌شناسی، تاریخ و ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس داشته باشند و نیز آثار نوقلمان، از جمله کتاب‌هایی است که در اولویت خرید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارند.

خرید حمایتیِ 50 میلیون تومانی کتاب از مولفان استان زنجان در سال 98
وی با بیان اینکه کیفیت مطالب منتشرشده در کتاب با کیفیت چاپ و رعایت اصول فنی نگارش نیز در ارزیابی و انتخاب خرید کتاب تاثیرگذار است، گفت: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان به اقتضای بودجه‌ای که در اختیار داشته است، در این زمینه اقداماتی را انجام داده است.

علیمحمدی درباره فرآیند خرید کتاب از مولفین و ناشران بیان کرد: اصولا خرید کتاب از مولفین و ناشران در سه ماهه آخر سال رخ می‌دهد و براساس آن طبق درخواست ناشر و مولف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعدادی از کتاب‌های چاپ شده را خریداری می‌کند.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه سال گذشته 90 کتاب در این استان چاپ شد که میزان خرید انجام شده از مؤلفین این کتاب‌ها در حدود 50 میلیون تومان بود، اضافه کرد: برای شفافیت موضوع لیست کتاب‌های خریداری شده در سایت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان درج شده است.

اگر چند سال قبل از خرید 100 جلد کتاب حمایت می‌کردیم، امروز 10 جلد می‌توانیم بخریم
وی با بیان اینکه به علت گرانی کاغذ و همچنین سایر اقلام اعتبار در نظر گرفته شده برای خرید کتاب کمتر شده است، افزود: اگر چند سال قبل با یک مبلغ مشخص قادر به خرید 100 جلد کتاب بودیم، امروز این 100 جلد به 10 جلد کاهش یافته است.

اعتبارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای خرید کتاب محدود شده است
علیمحمدی با اشاره به اینکه سال قبل و امسال نیز وضعیت اعتبارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارتباط با خرید کتاب محدود شده است، افزود: با این حال به هر میزان که اعتبار اختصاص پیدا کند نسبت به خرید اقدام خواهد شد.

از 40 ناشر دارای مجوز در استان زنجان فقط 24 ناشر فعال هستند
معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در ادامه گزارشی از وضعیت فعالیت ناشران و مؤلفان کتاب در استان زنجان ارائه کرد و گفت: در استان زنجان 40 انتشاراتی مجاز وجود دارد که در حوزه چاپ و نشر فعالیت دارند، اما نکته مهم اینجاست که از این تعداد فقط 25 انتشاراتی فعالیت داشته و طی یک سال گذشته حداقل یک کتاب را به چاپ رسانده است.

برخی نویسندگان و ناشران زنجانی کتاب‌های خود را در تهران یا قم چاپ می‌کنند
وی با بیان اینکه وضعیت اقتصادی موجود فعالیت ناشران را با مشکل مواجه کرده است، اضافه کرد: با این حال وضعیت چاپ کتاب در استان زنجان طی سال گذشته مطلوب بوده است. البته آمار دقیقی نمی‌توان از تعداد کتاب‌های چاپ شده از سوی مؤلفان زنجانی در یک بازه زمانی خاص ارائه کرد. با توجه به اینکه برخی از نویسندگان کتاب، برای کیفیت و همچنین کاهش هزینه‌ها کتاب‌های خود را در تهران و یا قم چاپ می‌کنند، از همین رو آمار این دست از کتاب‌ها از دست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خارج می‌شود.

علیمحمدی با بیان اینکه هدف برخی از مؤلفان انتفاع و سود از محل کتاب به چاپ رسیده است، اضافه کرد: در قم و تهران ظرفیت بیشتری برای این کار وجود دارد از همین رو برخی از ناشران ترجیح می‌دهند که کتاب خود را در این استان‌ها چاپ کنند.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان ادامه داد: با وجود چنین شرایطی استان زنجان وضعیت مطلوبی در حوزه چاپ کتاب وجود دارد و خوشبختانه طی سنوات گذشته حضور نویسندگان جوان را در عرصه نویسندگی شاهد بوده‌ایم.

وی همچنین از افزایش سطح کمی و کیفی کتاب‌های چاپ شده در استان خبر داد و بیان کرد: خوشبختانه در سنوات گذشته در موضوعات مختلف کتاب‌های نویسندگان زنجانی به چاپ رسیده است.

علیمحمدی در ادامه به بحث شیوع ویروس کرونا و ضرر وارده از این محل به اصحاب فرهنگ و هنر از جمله نویسندگان و مؤلفان اشاره کرد و گفت: برابر با اطلاعیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صاحبان مشاغل و بنگاه‌های بخش فرهنگ، هنر و رسانه که از ویروس کرونا آسیب دیده‌اند، تسهیلات مربوط را در صورت ثبت‌نام در www.kara.mcls.gov.ir دریافت خواهند کرد.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با بیان اینکه مشاغل فرهنگی و هنری در سه رسته فرهنگی، هنری و رسانه‌ای و تولید محتوای دیجیتال تقسیم‌بندی شده‌اند، اضافه کرد: رسته فرهنگی شامل فعالیت‌های نشر، چاپ، ادبیات، قرآن و عترت، عرضه محصولات فرهنگی و زیارتی، رسته هنری شامل موسیقی، هنرهای تجسمی، تئاتر و هنرهای نمایشی، هنرهای سنتی، مد و لباس و عرضه محصولات هنری و رسته رسانه‌ای شامل روزنامه ‌نگاری، خبرنگاری، طراحی و عکاسی مطبوعاتی، تولید محتوای دیجیتال، عرضه محصولات رسانه‌ای و عرضه محصولات فرهنگی و هنری دیجیتال است.

خسارت 5 میلیارد تومان کرونا به اصحاب فرهنگ و هنر استان زنجان فقط در اسفند و فروردین
وی گفت: بر اساس برآوردهای اولیه انجام شده، طی ماه‌های اسفند و فروردین، شیوع کرونا حدود پنج میلیارد تومان خسارت به اصحاب فرهنگ و هنر در این استان وارد کرده است.

علیمحمدی تصریح کرد: مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون در سه نوبت اقدام به برآورد خسارت‌های اقتصادی وارد شده به حوزه فرهنگ و هنر کرده است که مرحله سوم آن شامل خود اظهاری از سوی فعالان فرهنگی و هنری بود.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه ملاک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت‌نام در «سامانه کارا» است، اضافه کرد: پرداخت تسهیلات طی ثبت مشخصات در این سامانه انجام خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها